Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej i dag har jag äntligen haft lite tid att göra sista på elen och lite slangar så med lite hjälp av först roger med instälningar på usb porten på datorn som inte ville komunicera med ECU och sen mattias på sävarmotor med de lite speciella trigger systemet jag har så gick den i gång. ( två tänder på vevaxeln ca 60 grader före sen en tand i fördelaren som kam cynk sen fördelare och msd via vita kabeln)

kom inte så mycket längre men käns riktigt bra att den är igång ska försöka skruva lite med PTC temp givarna på vatten och luft i morgon som är från hestec tiden och ger en liten speciell kurva men har kollat ser ut att va ganska enkelt att göra en custom i maxxecu.

ligger kring 1880 ohm vid noll grader samt 3300 ohm vid 95-100 grader....

tack för hjälpen annars hade det tagit 3 veckor för mig att få allt att fungera :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Roger Berglund »

20220309_121337-01.jpeg
20220309_121337-01.jpeg (165.29 KiB) Visad 2962 gånger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: ons mar 09, 2022 10:17 pmska försöka skruva lite med PTC temp givarna på vatten och luft i morgon som är från hestec tiden och ger en liten speciell kurva men har kollat ser ut att va ganska enkelt att göra en custom i maxxecu.

ligger kring 1880 ohm vid noll grader samt 3300 ohm vid 95-100 grader....
Lägg till ett ohm värde vid 25 grader då får du bättre upplösning ifall kurvan inte är linjär
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

la in temp kurva från Haltec då fungera temparna. har kört lite i dag men lite trigger missar men ska nog gå att fixa. jag har läst på om hur man loggar trigger signalerna och interjuvat mattias lite om det så förstår nog bättre nu.

har även gjort en grund map här hemma i kväll på datorn på hur laddtrycks styrningen borde bli ungefär som jag kan prova. den laddar bara 0.2bar det lilla jag kört i dag och ca 160hk otunad.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Hasse Bus »

Kul att du kämpar på med 140:an.
Den och BoströmsAmazonen, gjorde ju att jag fastnade på denna sidan.
Jag vet oxå att det går trögare med alla hobbyaktiviteter när man blir med barn.
Men det är värt det, alla dar i veckan.
Skruva när det är kul och inkludera barn(en) så går det enklare.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

har hunnit köra lite mer i dag.

har fortfarande små störningar på låga varv i triggern men kommer mest troligt från msd systemet och fördelaren. är nästan bra då den är kall sen blir det värre efter ett par dynopull?? värme i fördelarlocket?? klurar på ett köra en singel mototron och se hur det skulle fungera. laddtiden på en 4cyl motor blir ju ok upp till närmare 9000rpm.

annars har jobbat med laddtryck styrningen som är gjord så man ska kunna köra på allt från grusväg till klistrat så jag kan styra laddtrycket från 0.2bar till ca 3.5bar med bara en enkel vanlig MAC ventil med hjälp av tryckluft och en väldigt mjuk grund fjäder.

man ser den gröna linjen det är trycket på wg fjädersida den matar på 3 bar tills man börjar närma sig target laddtrycket sen sjunker det till ca 1 bar för att ge ca 1.2 bar laddtryck som den va tunad då bilden togs.

sen måste säga att det hänt mycket på turbo sidan sen S81 switser (borgwarner) va ny! den spolar upp sämre än en mycket större holset HX 55 sen räcker den till ungefär samma effekt som en nyare holset HX 35 i toppeffekt :thumbdown:

den ger bara 110nm där vid 3000rpm där den lilla B18 motorn gett 155nm med en större MFS hx50 :shock: men det är rätt låg kompa i denna motor också bara kring 8:1 men det får jag leva med då jag inte har tiden att slipa en ny topp med mindre förbräningsrum (ca 30 timmar effektiv arbets tid och det motsvarar 3 månaders hobby tid för en småbarns pappa med egen firma :hihi:

käns kul med nya Maxxecu trots att detta inte blir nån jätte frän motor men lär mig massor och det är det viktiga nu och få en bil att leka med lite i sommar då det inte blir nån comp vega denna sesong.

mvh jens
Bilagor
grund mapp 1.2 bar.jpg
grund mapp 1.2 bar.jpg (90.73 KiB) Visad 2730 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har hunnit greja en liten stund i dag med lite små fix på wg som kärvade lite sen fick jag göra mac kurvan lite planare. sen jobba jag med miss trigger /störningarna och montera dit hög oms kablar men vart ingen större skilnad den montera jag bort 0 oms rotorn men ändå ingen skilnad men då jag montera en brytar spets tändspole (blå biltema) så vart det stort sätt bra men den tappar mer effekt nu känner jag då lamdan blir under 0.80 redan kring 1.2bar.

den har ju sen gett väldigt dålig sug effekt (bara kring 153 i fredags) så jag har servat B20 med efterdragen topp( släppt momentet en åt gången ett kvarts varv och dragit 105nm) sen 0.40 snålt spel i ventil spel för lite mer cyl tryck.

sen efter jag dragit på skärings elring packningen testa jag mer tändning och det gillade den rätt bra så med ca 5 grader mer över hela registret så ger den nu kring 170sug hk vid ett bars laddtryck. bilden är med 1.28bar laddtryck den högre grafen sen den undra kring 0.8bar.
Bilagor
380hk 1.28bar.jpg
380hk 1.28bar.jpg (101.78 KiB) Visad 2609 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 380hk/1.28bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har jobbat vidare lungt och metodiskt och har kört 62 full gas pull nu med denna motor och är på 2 bar nu och ganska precis 500hk.

60 mm gammla S81 switser/Bw har börjat gå in i väggen och avgastrycket är 0.2bar högre än laddtrycket och man får mata på riktigt med motryck i mac ventilen för att få det tryck man vill men turbon vill inte va med så mycket högre.

en liten film där först laddtryks "slangen" :lol: (röret) lostnade haha.

https://www.youtube.com/watch?v=uYco0reP6Is&t=9s
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Steve »

Har du planer på att byta turbo eller blir det att köra med den där?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag måste byta för att få upp botten vridet så den fungerar med PG lådan men frågan om jag hinner i dynon? jag har en bra fungerande grund mapp nu för att skruva i motorn i bilen och fin tuna den där men vore bäst att göara det nu?

ska man bygga om down pipe och tryckrör så måste man nästan sätta upp de grejorna i bilen? jag har ett tomt block i bilen viserligen men en hel del mixter... ska se om man kanske kan köra några få pull bara med ett dyno avgasrör för att snygga till mapningen och MAC ventil DC mappen för den modärnare super HX40?

en nackdel med detta grenrör är att det inte är pulsplittat hela vägen till WG ventilen. det kan göra en del skilnad!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Kadett4wd »

En grej jag tänkte skriva som svar i Rickards tråd är att Fueltech verkar vad jag sett att kunna köra autocorrect fuel direkt under en repa på strippen.
Vad jag läser på maxxecu´s sida är att de rekommenderar inte köra autotune under kraftig acceleration.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 380hk/1.28bar

Inlägg av Cedric »

Jens Gustavsson skrev: tis mar 15, 2022 2:06 pm Har jobbat vidare lungt och metodiskt och har kört 62 full gas pull nu med denna motor och är på 2 bar nu och ganska precis 500hk.

60 mm gammla S81 switser/Bw har börjat gå in i väggen och avgastrycket är 0.2bar högre än laddtrycket och man får mata på riktigt med motryck i mac ventilen för att få det tryck man vill men turbon vill inte va med så mycket högre.

en liten film där först laddtryks "slangen" :lol: (röret) lostnade haha.

https://www.youtube.com/watch?v=uYco0reP6Is&t=9s
Schwitzer S81, oj, det måste vara 80 tal som den var het. Blir kul att se skillnaden om du får på något modernare. Verkar ju gå riktigt bra redan, är ju inte busenkelt att vrida ur 500hp på gatan om man inte har riktigt bra fäste.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lite bilder på då jag och jonas lyfte i och slutmontera nya motorn och lådan tidigare i veckan.

jo S81 va bäll bra där i mitten av 90 talet. sven på turboservis tror jag hade gjort en liten hand på läggning på den? eller va det magnus Söderlunds? mins knappt hur det va? jag hade först en 3LM den hade sånna där blad som gick hela vägen ut som garret har använt igen i hyffsat modärn tid. jag ska ta nå bilder på de gamla turbos som jag har (spar allt på vindan haha)
Bilagor
20220325_125548.jpg
20220325_125548.jpg (217.85 KiB) Visad 1811 gånger
20220325_124755.jpg
20220325_124755.jpg (228.98 KiB) Visad 1811 gånger
20220322_210922.jpg
20220322_210922.jpg (204.15 KiB) Visad 1811 gånger
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Erik Samuelsson »

Blir roligt att se bilen rulla igen. Vi kanske får till ett race mellan våra bilar även om jag inte tror att jag har så mycket att hämta :hihi:
Vad tror du vikten blir med nu med PG kontra hur den vägde förut?
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Allx »

Kadett4wd skrev: tor mar 17, 2022 11:14 am En grej jag tänkte skriva som svar i Rickards tråd är att Fueltech verkar vad jag sett att kunna köra autocorrect fuel direkt under en repa på strippen.
Vad jag läser på maxxecu´s sida är att de rekommenderar inte köra autotune under kraftig acceleration.
Däremot kan man bestämma hur mycket LTFT man vill ha och inom vilket område man vill ha de. Kör man då med lambdastyrning på kommer man aldrig märka att VE ligger lite utanför och om LTFT inte justerar speciellt mycket kan dra ner på den.
Skriv svar