Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

en uppdate jonas har fixat till en stor fet byngel på framskärmen som hänt under förvaringen sen lite annat små fix jag har renoverat broms oken fram och bytt alla broms slangar fram som blivit helt solida??

sen har jag försökt rengöra tanken som fått lite rost över bränsle nivån den haft men det va inte lätt. jag ska köra lite och se hur fort filtret på sug sidan är öppet.

sen skulle jag i dag byta olja i B20 då jag trodde det börja närma sig start men va glykol i oljan så jag gjorde ett leek down test och det va rätt kasst på alla cylindrar se bild.

så va bara att riva och där hitta jag problem med ventil spår som va tillplattade (ventil släpp) på nästan alla ventiler sen va en styrning på 3ans insugs ventil väldigt glapp och det hade börjat vandra matreal till ventilen så va bara att börja renovera toppen med en ny gulmetall styrning och ett snabbt mirra job bara på den ventilen.

det va 44x40 ventiler i den (mins knappt vad det va i den här motorn va så länge sen den bygdes).

sen ser man att det är förbränings rum för bensin och för lite högre laddtryck där va vi ganska före sin tid med lutande klämspalt (2005??) nu är det vanligt.
Bilagor
236784854_4425453187475839_3621442155101169595_n.jpg
236784854_4425453187475839_3621442155101169595_n.jpg (40.79 KiB) Visad 3075 gånger
236435146_4425703867450771_2790283161738312293_n.jpg
236435146_4425703867450771_2790283161738312293_n.jpg (210.41 KiB) Visad 3075 gånger
234829393_4425659877455170_5034277826193120231_n.jpg
234829393_4425659877455170_5034277826193120231_n.jpg (114.49 KiB) Visad 3075 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett annat problem är att mappar datorn till Hestec va svårstartad det bara knorra lite i hårdisken sen blir det lite sträck på skärmen. det är ett Dos baserat program som inte va så lätt att få att fungera i win miljö mins jag.

sen hade jag glömt hur otroligt svårmekad denna bil är :doh: nästan som på en ny bil där man för att byta som exempel insugnings packning behöver plocka lös toppen och stötstänger träs in och ut i motorn via hål i torpeden.... :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Kadett4wd »

Du,, lutande klämspalt i en b20 slipade polarn till i sin b20 topp 1987 ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

men på den tiden va det bara för att sänka kompan och ladda mer tror jag? kunde tilsammans med 240 turbo kolvar upnå historiskt låg kompa till och med en albin o21 va hög kompad och lät rapp då man jämför :) mins magnus boström köpte en sån topp tilsammans med nå annat på 90 talet och den va trött på alla laddtryck och rpm :lol:

jag har förhålandevis rätt hög kompa för en gammal bensin turbo motor ca 8.5-9:1 om jag mins rätt?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: tor aug 12, 2021 4:34 pm ett annat problem är att mappar datorn till Hestec va svårstartad det bara knorra lite i hårdisken sen blir det lite sträck på skärmen. det är ett Dos baserat program som inte va så lätt att få att fungera i win miljö mins jag.
Är det inte läge att byta till en lite modernare insprutning då.... då det börjar tryta på datorer som klarar av dos program.
Är ju som tråkigt om map datorn lägger av
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vist på sikt så ska det bytas men både ont om tid och pengar och den ska besiktigas det är det viktiga och jag skulle inte få röra nåt annat än sånt som påvärkar att den går att besiktiga annars kommer det ta hela vinterns tid hade jag bestämt just nu.
sen fins viktigare saker att updatera så som driftsäkrare växelåda och koppling och trimma ned motorns kam lite så den går att ha som sommar bil bättre (behöver inte ge mindre effekt för det.

Har kollat lite djupare på Max ecu och de nyare programvarorna och det går att göra rätt mycket med det så vore kul att ha och leka med.

mvh jens
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Daniel-635 »

Jens, om du av nostalgiska :thumbright:
Eller andra skäl vill ha kvar det gamla sprutet ska du kolla in DOSBox

https://www.dosbox.com/

Det är en Dos emulator som fungerar på "allt" även WIN 10.

Även om om programmet du ska köra endast kan hantera Comport 1 - 4 kan du byta Comport nummer på en USB ansluten virtuell comport till Com 1

Det är väl framtaget för att kunna köra gamla spel och sådant, men jag har installerat det på jobbet när en gammal WIN XP dator crashade.
Den skickade NC filer till en gammal bockmaskin, med ett DOS interface.

Och nu har vi en ny WIN 10 maskin, med detta DOSbox programmet, och det funkar kanon.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

har monterat ihop toppen nu med täta säten och med planade ytor till grenröret.

har också skimsat på ventil fjäder trycket 1.5mm för ca 7-10 kg mer tryck. nu ca 48 säte och 115kg öppen.

gjorde också en grov mätning av cc i toppen och det va kring 63cc så det ger ca 8.4:1 i kompa med 1mm klämspalt. 86.7 höjd
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev: tor aug 12, 2021 5:18 pm men på den tiden va det bara för att sänka kompan och ladda mer tror jag? kunde tilsammans med 240 turbo kolvar upnå historiskt låg kompa till och med en albin o21 va hög kompad och lät rapp då man jämför :) mins magnus boström köpte en sån topp tilsammans med nå annat på 90 talet och den va trött på alla laddtryck och rpm :lol:

jag har förhålandevis rätt hög kompa för en gammal bensin turbo motor ca 8.5-9:1 om jag mins rätt?
Nä vi hade en väldigt bra lärare på fordonstekniska som undervisade i lite orsaker kring varför det detonerade, men med dåtidens tänk var det inte så djuplodande, utan mer bara försöka få lite hemi förbränningsrum.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej en liten update på 142.
jag fick helrenovera bromsarna och byta båda slangarna bak som fungerade som backventiler. sen gjorde jag ett leakdown test nu när jag kört lite med bottendelen och den renoverade toppen och det såg väldigt bra ut med bara några få % på min hyper-känsliga mätare. testa den på en fin v8 motor med lustgas kolvar där visa den 80% leakdown men bara ca 15% på en moroso-mätare så den är väldigt tät nu B20:n.


är riktigt peppad att komma ut med den till våren och köra lite med dragyn ute i skogen. har fin tuneat lite i chassit också men inga större förändringar direkt där. skulle dock vilja ha justerbara dämpare bak. jonas zeke varg kör med några dubbel justerbara dämpare från skotervärlden, det är nog smart då det är bra grejor tror jag och till ganska bra priser?? nån som ligger på ett likadant par? jonas vad va det du körde med och vart köpte du?


ska försöka få tid att göra sista finliret före jul och få den besiktigad så jag kan plocka bort BMW lådan och montera den nya 800hk stig O PG lådan som den fått som 30 års present av mig :)

växelådstunneln är sen länge byggd för th350 så borde rymmas rätt bra.

turbinen tar jag från vegan den ska lix inte köras med till sommaren i comp då jag inte har tid och råd med sånna satsningar just nu i dessa tider.

frågan är bara vilket vrid motorn ger vid de kritiska 3000rpm för att konvertern ska fungera? ska kolla om man kan få snabb tuna lite och få lite siffror hos mattias nån dag/kväll?

har även köpt ett Maxxecu street som jag tänkte montera för att få de finesser jag vill ha, med effekt-reglering i starten, som behövs på gatan samt bättre loggning. ska dock hålla det rätt enkelt på el-sidan, inga super trix grejor.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på testa nya fram fjädrar.

de jag haft som jag tror är 142 std va 30cm långa med 14.3mm dim samt 123mm dim ytter. fjäder ca 43kg/cm

hitta nå gamla 240 rally bak fjädrar som var ca lite längre ca 32cm efter jag rondella bort sista ihop rullningen de hade kring 13.3mm tråd dim och samma ytter dim men då ca 28.5kg/cm.

ska prova dem och se hur mycket lägre den blir hoppas på ca 8cm ? vill ha mycket lagrad energi i fjädern och bra slag i framvagnen nu då det blir mera tillbaka till gatan igen och små däck :)

blir svårt att va snabbast i byn nu, många snabba vagnar där. tröjan har ju gått till sävar bilar nu tre år på raken.


nån som har nån bra lista på olika fjädrar från typ biltema mm?

mvh jens
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Steve »

Det här är den från Rejsa, vet inte hur aktuell den är nu:

https://hoftware.com/erally/resources/b ... jadrar.pdf
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra steve där fans en hel del fjädrar!

lite data på 142 framvagnen med lite kortare genomslags kuddar...

slaglängd ute på däcket 18cm
slaglängd då inne på fjädern i centrum 9.5cm.
utaväxling ca 0.52 eller dubbla på däcket imot fjädern och dämparen.

fjäderns längd då framvagnen är fullt utfjädrad ca 25cm.

jobbit att få i längre fjädrar i utrymmet där det ska sitta.... ska testa en kortad fjäder spännare men trångt. jag bruka ta bort indre långa bulten utan fjäder spännare sen pumpa ihop med domkraften underfrån men va svårt att få tilbaka med nya längre fjädrarna.

vad har andra framvagnar i era bilar för slaglängd?

min vega har ungefär 8cm nu (kortare tidigare) men det är en dragrace bil gjord för klistrat då räcker det men på gatan är det svårt att få nån reaktion i framvagnen.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nya fjädrarna. Låg och mjuk fram och låg och ganska hård bak.

fick kapa ovannämda fjädrar till 30cm för att få rätt höjd. samma längd som standard fjädrarna men mjukare= lägre.

ska låna en våg och fin tuna vikten mellan däcken nästa steg så den ska gå rakt och fint.

kommer att flytta vikt bra nu på okörd asfalt men stegra över på klistrat haha! men satsar mer på va snabb på gatan än på strippen med denna gat bil.
Bilagor
20211209_153056.jpg
20211209_153056.jpg (158.32 KiB) Visad 1192 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har kollat med vågarna nu lite i dag på 142 och som jag mins är vikten ganska lik som i vegans race vikt= med chafför race vikt men i gatutförande med 4 högtalare, dubbla 2.5" avgasrör och lite gummi mattor, två stolar mm och med halv tank (30kg soppa och 79 kg chafför 1117kg med exakt 50/50 fram/bak.

med vikterna jag bruka ha på gatan + 30 kg soppa= 1170kg och då ca 54.5% bak.


utan vikter och utan soppa och utan chafför i gatutförande ganska presis 1000kg.

med zf bmw 3.0 låda och adapter (ca 30kg) och stora svänghjulet för vw kopling( ca 13kg) och spräng skydd (ca 15kg).

avstånd mellan bakre motor plåt och centrum bakaxel ca 80 tum (hörde big chef snackade om det nånstans?)


mvh jens
Skriv svar