Sida 35 av 36

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: tor nov 24, 2022 9:32 am
av Jens Gustavsson
visst automat låda är en relativt enkel och effektiv sak som man ganska fort får att fungera om man bara fått lite hjälp av nån som gjort det.
men om jag inte mins fel så har danielw nått ännu fränare i gömmorna för framtiden??
men den kräver mycket tålamod och mycket att lära sig för att få fungera riktigt bra och lite mer jobb att hålla igång sen också.

jag har inte hunnit jobba direkt nåt på bilen men har börjat få en plan på vad ska göras och en inköps lista.
kort förklarat skulle jag säga en ny bur så man får köra ned till 10.0 iallafall till sommaren
sen ska den kan byggas vidare på till 8.50 eftersom om man känner för det....

mvh jens

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: mån dec 12, 2022 10:23 pm
av fugazi
Jens Gustavsson skrev: sön okt 09, 2022 10:02 pm.....
kul att glida runt byn med den igen helt laglig :thumbright:
Bara det är ju :thumbright:

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: ons dec 14, 2022 10:04 pm
av zache
Jens Gustavsson skrev: tor nov 24, 2022 9:32 am ... om jag inte mins fel så har danielw nått ännu fränare i gömmorna för framtiden??...
Okej, en "sportig-manuell", kul och intressant. :-D

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön mar 05, 2023 11:10 pm
av Jens Gustavsson
har inte hänt nå undervärk på denna bil i vinter men håller på byta bakdämpare från vanliga monro standard till Qa1 enklejusterbara coilovers. sen ska jag sätta in en säkrare tank och snygga till soppasystemet där bak i bilen. har också snott AEM pumparna från comp-vegan då den lix ska ha mek pump med nästa motor kombination.

fjädrarna bak som jag hade i slutet va på ca 60lb / tum (9kg/cm) men va lite i mjukaste laget tror jag? så köpt 80lb/tum 12" långa till nya qa1 dämparna.

en notis om monro dämparna jag haft är att de käns mjuka då man drar lite försiktigt men då man tar i allt vad man kan så håller de imot bra på returen. men sitter framför axeln så blir ganska mycket utväxling. qa1 har väldigt brätt justerområde, nästan stumma på max åtskruvat. och de ska sitta bakom axeln. kommer att tappa slaglängd med dem dock. har beställt nya fästen mot bakaxeln av snowball racing.

håller också på att montera lite mer loggning för att bättre kunna tuna chassit bättre och på färre repor..

mvh jens

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: mån mar 06, 2023 10:22 am
av super7
Jens Gustavsson skrev: sön mar 05, 2023 11:10 pmhåller också på att montera lite mer loggning för att bättre kunna tuna chassit bättre och på färre repor..
Logga bakaxelns rörelse borde funka med nån lämplig nivåreglerings givare från lämplig bil med xenonljus.

//Nisse

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: mån mar 06, 2023 11:22 am
av Jens Gustavsson
jag tänkte använda spjällläges givare men har inte monterat dem ännu. hur fungerar/ser ut de xenonljus givarna nisse?

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: mån mar 06, 2023 12:09 pm
av super7
Så här se givaren ut på Volvo S60 bland annat sitter säkert på fler modeller.
Skillnaden är ju att den inte kan röra sig lika mycket mellan min-max som en TPS kan
så upplösningen lär ju skilja en del.

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: tis mar 07, 2023 11:22 am
av Jens Gustavsson
jag har en saab 9-5 som är på väg mot skroten ska kolla hur det ser ut på den ? den har nån typ av sånt system också tror jag? är det 0-5v signal?

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: lör jul 08, 2023 9:36 pm
av Richard
Kul att se den senapsgule på banan igen :mrgreen:

Bild

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: lör jul 08, 2023 11:18 pm
av Jens Gustavsson
kul att få fina bilder. tack! kommer med en race rapport i morgon

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön jul 09, 2023 9:29 pm
av Jens Gustavsson
hej här kommer en liten race raport från lördagen då vi va och körde prova på i piteå midnight sun tävligen med 142:an.

vi börjar med uppdaterigarna före tävligen med bättre stötdämpare fram och bak sen i fjol sen förutsätningarna för att få köra "prova på klassen" va en ärligt besiktigad bil som framförs med DOT däck. tyvär så äger jag inga bra DOT däck utan jag fick använda mina vanliga DOT M/T street som jag haft på bilen och även besiktigat med som jag köpte 2003 före en dag på strippen för 20 år sen haha.

första repan ut så höjdes start rpm från 4600rpm och 0.75 bar och - 10 grader tändning till 5900rpm och 1.75 bar och med bara -4 grader tänd sänkning sen justera jag på dämparna fram till 5 klick både R och C och bak 7 klick (enkel justerbara) och det resulterade med 1,75 bars laddtryck i 190meter och 1.25 bar resten av vägen mot de 402m till en 60 fot på 1.66 men med en del hjulspinn ca 0.5mm in i repan sen 6.99/ 161km/t på 201 och en 11.08 med 186 kmt.

repa två så snålade jag bort 3% soppa som låg kring 0.75 mer mot target som är på 0.78 lät sen laddtrycket va på det lite högre till lite efter 201m och ställde dämparna fram för lite mer seperation + lite mer värmning av de gammla däcken. då vart det en 1.59 60 fot 6.80 164 på 201m och en 10.80 191km/t.

sen driblade vi på med 2 bar laddtryck i starten och fram till 201m och med lite olika instälningar på dämpare och rpm men vartbara lite högre slutfarter vi kollade på filmer och ser att den rätt höga bilen fjädrar upp och bottnar fjädrigen fram och samtidigt är ganska våldsam bak i 4 linken (standard 142 mer eller mindre och ej justerbar). så sista 5 repan då beslutar jag och jonas att vi ställer på dämparnas Retur 2 klick till till fram till 7-8 sen 2 bar på lanchen och bara 2 grader backning tändning i 0.5 sec och bara en liten dip i ladd ned till 1.9 bar just efter TB för att inte slå i framvagnen i topp så hårt sen med 1.75 bar efter 201m så körde vi utan onödigt hög wheelspeed 1.57 60 fot, 6.72 166 och 10.62 med 198km/t på 402.

efter lite googlande så kom vi fram till det inte va PB med 142 det va 10.61 men det va nära så vi kände oss nöjda.

men så många repor på en dag har den nog alldrig gått på klistrat underlag utan nått drivline haveri heller så det va nog ett rekord i säg tack vare PG lådan den fick i fjol.

några data från sista repan 462 i maxecu........

2 bar fram till 8.0 sec sen 1.65bar till mål.

1.4 G 0.15sek in i repansen. 1.02 G vid 60 fot. liiite wheelspeed vid 0.5 sek där framvagnen bottnar.

102 grader insugs temp vid mål och redan vid TB 94 grader C

växlings rpm 1-2 8100 och 7282 över 402m målinjen.

laddtrycks special systemet fungerar otroligt bra (förutom en slang som slapp från trycklufts tanken i depån som alla tyckte va kul (speciellt lilla werner)

0.7 bar däck tryck.

dämparna bak 8 klick (kanske skulle va hårdare 9-10)

dämparna fram C=6 R=7 (tror returen skulle va hårdare imot 10).

gummi tutar i framfjädrarna(och lite för hög bak som gör bakvagnen onödigt agresiv)


vädret va varmt ca 23 grader i skuggan.



tack till teamet som bestog av jonas zeke sandström och lilla werner och ramona. sen ett tack till alla som jobbat hårt för denna fina tävlig som SHRA luleå fixat!

MVH jens

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön jul 09, 2023 10:02 pm
av Jens Gustavsson
ska försöka sänka hela bilen bilen ca 5cm så jag får mer fjädringsväg uppåt fram men lite trix då jag inte har nå justerhål i 4 linken och nedre stagens vinkel då blir ganska lutande uppåt i bakkant. den här bilen har tidigare presterat bäst med 26 tums bakdäck av just den anledningen tror jag?

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: mån jul 10, 2023 11:47 am
av Richard
Jens Gustavsson skrev: sön jul 09, 2023 9:29 pm med 1.75 bar efter 201m så körde vi utan onödigt hög wheelspeed 1.57 60 fot, 6.72 166 och 10.62 med 198km/t på 402.

efter lite googlande så kom vi fram till det inte va PB med 142 det va 10.61 men det va nära så vi kände oss nöjda.
Såååå nära ändå.
Jag klurade på om ET var nytt PB när jag såg det, men minnet sviker ibland.

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Postat: mån jul 10, 2023 1:41 pm
av Jens Gustavsson
nä va 0.01 sek ifrån :) jag får skylla på att jag trimmat ned den med snällare kam och mindre turbo sen så körde jag igenteligen bara 201m men jag mins inte vad den gått där förut? körde 5.89 på "opreppad" bana i black race mins jag men det va inte snabbaste den gått.

Re:

Postat: mån jul 10, 2023 1:59 pm
av Jens Gustavsson
Jag hitta tiderna den gått tidigare i denna tråd och ja den är nu snabbare både 60 fot och 201m och mer slutfart där så va mest ladtryck i slutet som fattades för PB. men den gick rätt bra tidigare med bensin 98oktan och bara kring 1.8 bar och med en vanlig BMW 3.0 ZF låda. samma däck som nu och jag klagade redan då på dem hahah :)


Jens Gustavsson skrev: sön jul 15, 2007 12:06 pm har varit uppe på midnigt sun tävligen i piteå i lördags och provat på lite små ändrigar på 142.

om jag ska va ärlig så tog vi mest med oss min 142 för att komma in på banan billigt :lol: då jag får ta med mig 3 mekaniker grattis då jag tävlar för SHRA piteå. (200kr dag annars X4 gubbar 800kr)

den ända ändrigen från bilsporttävligen (11.03/206) var att jag sänkt bilen fram och monterat en laddtrycks styrning som gör laddtrycket snabbare.


jag var mest inne på att kolla om slutfarten skulle bli bättre utan att plåga drivlinan med snabba starter, men första repan som inte kändes speciellt frän med hjulspinnhela 1:an och med ca 7000 rpm över mål (ingen speciell slutfart) så vart det ändå en 1.58/6.83/10.61/163km/t/205km/t :) jag som trodde det vart typ en låg elva i bästa fall.

men effter ha sett data loggen så förstår jag att det vart bra med laddtryck direkt på 2:an och det avgorde tiden.



repa två så värmde jag däcken mer och släppte ut lite luft ur däcken (ca 0.65bar)
starten kändes bättre (inget slir) men 60 foten blev en betydligt sämre 1.697 då mesttroligt motorn inte ricktigt orkade med greppet (för lågt start rpm eller laddtryck i starten)
men sen så bet det på bra och hastigheten på 201m vart rekord höga 168km /t men sen vid ca 350-370m så small det till och jag släppte gasen och rullade i mål på 10.69 /203.

en snabb kontroll nere vid mål visade att ventilspelet ändrat sig igen (har varit problem hela sesongen :doh: och en rull vippa hadde gått av.
antigen är det stötstängerna som blivit kortare eller så sjunker de ned i lyftarna???

hur som helst vi var nöjda med dagen och tog en folköl på läktaren och kollade in alla andra fräna bilar och boströms hjullyft :thumbright: