Sida 1 av 1

Slipkompensering på rulle

Postat: lör apr 04, 2015 4:16 pm
av dundersmurfen
Har smygit lite och mätt slip sedan förra säsongen, men inte gjort något med värdet..

Var en småarg m30b35 inne häromdagen och då såg vi 25% slip på 3ans växel, 20% på 4ans.

Gjorde en snabb liten kodsnutt som lägger på slip% på effekten. Det som visade sig var att kurvorna blev jämförbara mellan 3an och 4an. Bortsett från spoolupen såklart.

Det kändes helt plötsligt som siffrorna steg och började likna kända firmors! Vi kanske inte behöver nämna namn :hihi:


Min egentliga fråga är väl om man kan göra såhär. Blir värdena rättvisande? Jag menar spinner det 25% så är det ju effekt som ej kommer ner på rullen och mäts. Men om man hade 100% grepp skulle det bli samma som det uppmätta värdet + slipen?

Det snurrar mest i huvudet och jag vill gärna ha era tanker och synpunkter :)


Ett förtydligande: slip som jag kallar det är hastighetsskillnaden i % mellan rulle och däck.

Just det ja, ett tillägg på en grej som jag lagt märke till. Man tror att mest slip ska vara vid vridmax, men icke! det stiger hela tiden med varvet även om vridet minskar en hel del. Undrar om det beror på däckets deformation, det får sämre grepp ju snabbare det snurrar.. Hänger delvis ihop med att även utrullningsförlusten ökar med varvtalet..

Postat: sön apr 05, 2015 11:06 pm
av Big Al
-

Re: Slipkompensering på rulle

Postat: tor maj 07, 2015 8:20 pm
av DreRacing@
låter som mycket slir i en rulle.
bättre att prova bättra greppet? andra däck, mindre lufttryck, vikter i bagaget, stroppa ner bilen, tyngre utv. på bilen? sista är ju att termisk spruta rullerna..

hur mycket vrid i denna bil?

Re: Slipkompensering på rulle

Postat: fre maj 08, 2015 2:14 pm
av dundersmurfen
Spänner ner bilen lite i samband med fastsurrningen. Lite extra ibland om vi misstänker att det slirar för mycket.. ibland lite beltgrip. Skulle inte vilja kosta på termisksprutning då folk ibland dyker upp med dubbdäck..

Sa ju innan att jag såg en minskning av slip när vi gick upp en växel, från 25 till 20% cirka

Re: Slipkompensering på rulle

Postat: fre maj 08, 2015 3:40 pm
av Barkis
Har sett att superflow även mäter varvtal på hjulen så ser dom om det slirar, dom klistrar på en reflex på däcket och en optisk givare som läser varvtalet

Re: Slipkompensering på rulle

Postat: fre maj 08, 2015 4:47 pm
av dundersmurfen
Det är så jag gör, fast tar signal från motorn istället och kompenserar för utväxlingen

Re: Slipkompensering på rulle

Postat: lör maj 09, 2015 9:47 pm
av Mattias J
Varför kör man på trean och fyran? Har iofs 400mm dubbelrullar men det spinner inte i rullarna oavsett effekt. Hade jag varit dig så hade jag skickat rullen på bearbetning.
Man släpper inte in bilar i sin dyno med dubbdäck punkt slut.