Sida 1 av 2
Sugtrimma b230
Postat: ons apr 22, 2015 10:10 am
av tobias
Hej.
Har en b230 som skall bli marinmotor och runt 180 sughästar. Tänkt och använda mig av Weber 45
eller liknande. Marinvev och 530 topp kommer att användas och jag undrar om det krävs mycket jobb på toppen
för att få ut de hästarna eller om det är något man själv kan klara som nybörjare ?
Re: Sugtrimma b230
Postat: ons apr 22, 2015 11:44 am
av Jens Gustavsson
inga större problem att få med ett sugmotor grenrör om man köper rätt grejor och bygger klokt men med en vatten limpa= omöjligt skulle jag säga i min bänk iallafall.
mvh jens
Re: Sugtrimma b230
Postat: ons apr 22, 2015 12:44 pm
av dahla
Ett vått avgassystem kanske?
Re: Sugtrimma b230
Postat: ons apr 22, 2015 2:14 pm
av Jens Gustavsson
vått?
du behöver ett full längds extraktor liknade detta. givetvis kan det vinklas så det passar i båten men kyl vatten kan nog bara tillföras i mindre mängder och efter röret...
mvh jens

Re: Sugtrimma b230
Postat: ons apr 22, 2015 2:54 pm
av dahla
En liten sökning på google ger följande förslag:
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... ust+design
Kolla i arslet på en offshorebåt... exempelvis denna:
https://www.youtube.com/watch?v=qGbopvnz5W8
Re: Sugtrimma b230
Postat: ons apr 22, 2015 4:16 pm
av tobias
Är det så att marinlimpan bromsar effekten så att det blir svårt att nå 180 hk ?
Re: Sugtrimma b230
Postat: tor apr 23, 2015 2:32 pm
av mauser240
Var det inte precis vad Jens redan sa?
Re: Sugtrimma b230
Postat: tor apr 23, 2015 5:56 pm
av tobias
Så är det, all respekt till Jens men skulle vilja få det lite mer utvecklat och kanske någon som vet mer om man måste slopa marinlimpan helt och satsa på något annat.
Re: Sugtrimma b230
Postat: tor apr 23, 2015 7:04 pm
av Jens Gustavsson
tobias skrev:Är det så att marinlimpan bromsar effekten så att det blir svårt att nå 180 hk ?
ja det är omöjligt. kan gå att trimma så man kommer till 145 sävar hk om amn jobbar hårt men det är gränsen.
en gammal bekant hade en b23 marinare med haltec E6, 86mm vev och K kam och portad topp med större ventiler och marin limpa den bromsade 145 hk i en ärlig bänk (gunnars). vassare kam = mindre vrid under 5000rpm och bara nån hk mer över skulle jag tro.
mvh jens
Re: Sugtrimma b230
Postat: tor apr 23, 2015 10:02 pm
av tobias
Tack för svaret. Volvo har en annan limpa till 16v toppen som ger ca 170 hk, kanske får satsa på den i stället.
Re: Sugtrimma b230
Postat: tor apr 23, 2015 10:37 pm
av mauser240
Jag funderade själv en del på avgaslösningar till förra båten, i vilken det satt en AQ131C, B230 alltså. Min första tanke var att lägga turbo på originallimpan och fylla igen mellan rören där vattnet kommer ut annars. Det förblev en (våt) dröm. Min andra tanke var ett riktigt grenrör och kopparslinga runt alla rör. För klabbigt tänkte jag dock. Det enda alternativet som jag ev. kunde tänka mig är en vattenfylld låda runt hela grenröret. Sen tror jag det är bäst man skippar vägen via drevet. Är ju snuskigt små kanaler där, även om Volvo anser att de räcker till en moderat GM 350.
Fast du kanske tänkt köra axeldrift? Eller jet?
Jag bytte båten mot en HD men det är nästan så man börjar ångra sig när detta ämne dras upp igen. Ingen vidare upplevelse att köra HD heller precis, men nu har man provat på det också.
GLÖMDE SÄGA: Det är varken limpan eller 16v-toppen som ger 170 hk utan det är hela paketet. 2,5 liter också, fast det är kanske det man menar med marinveven. Hursom så passar limpan långt ifrån bolt-on på 8v-locket.
TILLÄGG: AQ151 och 250 - var det inte typ 145 specade hästar där? 2,5 liter, A eller K-kam, 531 och stryplimpan?
RÄTTELSE: 146 hk och V-kam.
Re: Sugtrimma b230
Postat: fre apr 24, 2015 12:06 pm
av tobias
Var nog lite snabb i mitt svar där. Menade att använda 16v toppen i stället. Har också funderat på någon slags låda till grenröret men undrar om det räcker. Kanske måste tillföra vatten ändå för att få ner temperaturen så inte drevet tar skada. Har ett vp280 drev. Läst att Timos motor tar ut 175 hk ur en aq145 och limpan ser ut som orginal men vet ej om det är orginallimpan.
Re: Sugtrimma b230
Postat: fre apr 24, 2015 12:14 pm
av mauser240
Man bör nog tillföra vatten jo men det gör man ju efter lådan, precis som original. Det behövs nog inte så mycket vatten dock så man kan ju köra ut resten nån annan väg. En tempmätare med alarm i avloppet är annars guld. Man ser direkt om sjövattenpumpen krånglar.
Re: Sugtrimma b230
Postat: tis apr 28, 2015 1:32 pm
av Jens Gustavsson
tobias skrev: Kanske måste tillföra vatten ändå för att få ner temperaturen så inte drevet tar skada. Har ett vp280 drev. Läst att Timos motor tar ut 175 hk ur en aq145 och limpan ser ut som orginal men vet ej om det är orginallimpan.
det är inte i sävar dynon
kom också ihåg att volvo mätte effekten på nått konstigt sätt på marin motorerna de ger inte nära de effekter som stog i motor koden. gämför gärna hur fort de går jämfört en utombordare i samma båt och effekt
ska man plocka riktigt fin effekt så bygger man "bil liknade extraktor rör" och kör ut det genom akterspegeln. här är en tråd om en båt med innombordare och 16v och ca riktiga 210hk i en ärlig bänk.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=19893
mvh jens
Re: Sugtrimma b230
Postat: tis apr 28, 2015 7:43 pm
av tobias
Vilken båt. Kul länk du skickade. Börjar drömma om sommaren när man ser sånt. Har du någon ide om hur man löser värmefrågan med rör genom akterspegeln ? finns det någon form av ljuddämpning att sätta dit som inte hindrar effekten allt för mycket ? Båten jag har är en Windy 22, lite familjebåt men ändå ett bra skrov som går bra i sjön. Vill passa på att tacka för hjälpen så här långt.