Körde först bilen till besiktningen och fick två tvåor som gjorde mig sur eftersom motorn redan var snålställd: Hög CO-halt och oljeläckage i motorn. Gjorde en fuling (tankade en massa E85, stod på full gas några minuter och torkade bort oljan som fanns på tråget) och fick bilen genom besiktningen 2,5 timme senare. Besiktningsmotorn lyftes ur samma kväll.
Nya motorn som åkte in. Här med fel svänghjul och tryckplatta, vilket gjorde att startmotorn inte passade.
Provade lyfta ner motorn och insåg att tråget behövde byggas om en del. För att slippa hålla på och testa en massa och försöka få ultimat passform gjordes tråget med bulan så långt bak som möjligt och sugröret till oljepumpen byggdes om. För att få 180-graders böj utan veck blev det att leta fram ett 90-graders rör, värma och böja.
När röret var böjt blev det ändå ett veck på utsidan som fixades till för bättre flöde.
Färdigt tråg. Ligger nära veven så framkanten av motorn kunde sänkas ned så mycket som möjligt mot framvagnsbalken. Detta för att få mer plats mot torpedväggen.
Kulan för kopplingsgaffeln fick förlängas.
Hål för startmotorn togs upp i sprängkåpan.
Högra motorfästet påbörjat.
Vänstra motorfästet klart.
Motorn nere på plats.
Ungefär såhär ser motorrummet ut idag.
Delar som är använt hittills:
Adapterplatta från SMT.
Svänghjul från Audi A4 -97 1,6 bensin och tillhörande 210mm tryckplatta.
Lamell från Volvo 240, nerfilad för att passa i tryckplattan.
Styrlager till någon 70-tals Passat 1,6 bensin.
Motor 1,9TD AAZ från Golf 3 -94
Startmotor från Passat TDI -97
Eftermonterad IC från Golf 3 TDI
Kylare från Golf 3 TD -94, upp&nervänd.