Haltech E6M ?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Haltech E6M ?

Inlägg av Moggemx »

Är lite sugen på det här kittet: http://www.blocket.se/vi/8278295.htm?ca=1_10_s

Blir isånafall mitt första sprut, är det måntro svårförstått?

Har den stöd för bredbandslambda?
Visst går det att styra tändning med den?

ligger priset i rätt kurs för den typen av sprut? vet inte vad den modellen brukar ligga kring..
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

e6m är vad ja vet dos baserad mjukvara man mappar med?

Du kan styra tändning och soppa. Tror priset är rätt bra med, men ja skulle inte betalt mer än ca 6000kr för det.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

okej så den är alltså lite svårare än dom senare?
barillo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor apr 13, 2006 9:26 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av barillo »

För att mappa så behövs en äldre dator med inbyggd serieport, det funkar inte med USB-adapter. Använder själv en 486DX4 med enbart DOS 6.22 och det funkar klockrent.
E6M är riktat till 4-cylindriga motorer om man vill kunna använda lite mysiga funktioner som att styra laddtrycket, launch etc.

Vad hade du tänkt för konfig på motorn?
antal cylindrar?
wastespark eller fördelare?
typ av spridare (hög/låg ohm)?


Sen vilket som är bäst av DOS eller windows mjukis är från person till person, finns fördelar med bägge.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

okej, men är det inte svårare att gå genom DOS??


Det är en B21:a . alltså 4 cyl.

jag har inte planerat så mkt, men det blir väl ett hemmabyggd grenrör med en typ HX 35 turbo, portad topp med lite större ventiler, å i princip std bottendel.

blir nog att köra wastespark i såna fall.

Spridarna vet jag inte... fördelar/ nackdelar med hög resp. låg ohm?
barillo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor apr 13, 2006 9:26 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av barillo »

Det beror helt på vad man är van med för operativ. Det saknas inga inställningsmöjligheter eller så. Det knöliga är att det stöder som sagt inte adaptrar eller winXP.

Anledningen till frågan om konfig är att haltech är konstruerat så att man har ett begränsat antal kanaler man binder till olika funktioner typ tändning, laddtrycksstyrning, gas osv. Ju fler cylindrar desto fler kanaler går åt till att styra bara soppa och tändning (tändningen behöver en kanal per spole) och man missar många bra extra funktioner. Det blir en lång uppsats att förklara :wink: men skall du köra 4-cylindrigt så räcker det till wastespark och laddtrycksstyrning. Sen är kanalerna slut.
Haltechet har många finesser och kan konfigureras nästan hur som helst men det begränsas av att det är så få kanaler man kan använda.

Blev du nåt klokare av mitt svammel :) ?
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

jo , lite klokare blir man alltid :P

men jag sominte är van vid DOS kanske inte ska satsa på det då....
men vi får se...
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Det är ett bra nybörjarsprut, att det är dos gör det väldigt enkelt och snabbt. En del Windows sprut blir kan vara rätt röriga att förstå. Osäker dock på om man kan styra laddtryck, har för mig att E6M inte har några PWM-utgångar. Ett E6K kan ju lite mer. Det svåra med att mappa är nog inte att förstå sprutet utan utan att förstå hur motorn mår.
barillo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor apr 13, 2006 9:26 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av barillo »

E6M har två PWM-utgångar som kan bindas till ett gäng olika funktioner. Kör själv en 32 Hz magnetventil från SAAB. Trevligt att kunna mappa laddtryck efter varvtal.
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Se där då har man lärt sig något. Jo saab ventilerna funkar bra för det, använde det på mitt e6k.
barillo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor apr 13, 2006 9:26 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av barillo »

Förresten....håller med om att windows kan bli lite rörigt, testade det på ett E6X men bytte rätt snabbt till DOS-versionen :D
Skriv svar