Sida 1 av 3

Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 9:37 am
av Kadett4wd
Jag håller på att hjälpa brorson med att få till en B230 som ska tåla långvarigt piskande.
han vill sladda och leva rövare.

Och på exempelvis Opel så borrar man extra kylhål i deckplan för att evakuera eventuell ånga(där inne mellan fodren innan de går ihop som siameser) vidare upp i expansionskärlet.
Detta räddar de blocken från att spricka.
Görs detta på Volvo nånting?

De hålen vid pilarna(opelmotor)
Bild

Man borrar bara ~3mm hål rakt genom deckplan och genom packning och upp i kylmanteln i toppen.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 10:33 am
av mauser240
Båtmotorerna har ju lite andra hål eller om det var tvärtom. Tror det är för att få jämnare temp i motorn. Kanske något att forska i.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 11:58 am
av Kadett4wd
Ja precis.
Även så kallade gr.a hålen.
Detta ökar inte flödet nämnvärt.
Men just evakueringen av ånga.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 12:04 pm
av Jens.k
Jag kan inte svara för hur det skulle bli på en Volvo motor men jag kan flika in med att dessa hål finns även på bmw.
Syns bra här:
Bild

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 1:00 pm
av mauser240
Nu kom jag ihåg att det fanns ju på Pajeron också, med ett spår hela vägen mellan. Varför spåret månne?

Bild

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 1:03 pm
av mauser240
Är det bara de små hålen som det går vatten genom på Opeln?

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 1:28 pm
av Kadett4wd
nej det går genom fler hål såklart,,, nästan alla i packningen.

Audi har liknande std också.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 4:04 pm
av mauser240
Hur slipper oljan till och från toppen då? Eller blir den att stå i toppen efter man fyllt på? :p

Skämt åsido, tror det är dags att jag lämnar, har nog inte mycket mer att tillföra här, tyvärr.

Själv skulle jag nog borrat på bara.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 4:14 pm
av Erland Cox
Om du lägger en packning på toppen så ser du vilka hål man borrar upp till grupp A.
Alla hål som behövs finns i packningen och i blocket.
6-7mm är lagom.

Erland

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 4:48 pm
av Kadett4wd
Vill inte tro det är så enkelt.
Kanske på en 350hk maskin ja.
Men en ~750hk maskin som ska piskas på varvstopp och svinas med i timmar.
då ska vi nog se till att det inte blir några överraskningar.
I övrigt är de hålen redan borrade, ändå ville maskin inte riktigt hålla sig kall trots stor alu jänkekylare
Samt en stor spalfläkt.
Jag vill hålla den bombstabil runt 70-75grader.

Audi är ju kända för att kunna piskas, och deras kylsystem ser ganska genomtänkt ut enligt mig.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 4:56 pm
av Kadett4wd
Och Motordesigns motorblock har hålen:
Bild

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 5:49 pm
av Erland Cox
Köp ett sånt block.
Då får du siamescylindrar och blir tvungen att ha fler hål.

Erland

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 7:18 pm
av Kadett4wd
B230 std är siamesgjutna också.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: ons maj 13, 2015 8:01 pm
av Erland Cox
Önskar att det vore så men tyvärr inte.
Dom sitter ihop lite mer i toppen av cylindrarna än B23 bara.
Tyvärr under 6mm gods med standard cylinderdiameter utom där de sitter ihop.

Erland

Re: Extra kylning genom deckplan B230?

Postat: tor maj 14, 2015 5:16 am
av Kadett4wd
http://i26.tinypic.com/2e1r95k.jpg

Nu är det ett b234 block som fodrena kommer från.
Skiljer de mot b230 alltså?

Men hursom. Eftersom det inte kan cirkulera fritt där under deckplan mellan cylindrarna innanför topplocksbultarna så är det tjänt att evakuera ev ånga.