Sida 1 av 1

Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: ons maj 13, 2015 4:33 pm
av amazon_power
Hej!

Har problem med avgasvärde på min Volvo 740 b234 16v-turbo.

B234F block med borttagna balansaxlar.
O-ringat block.
Smidda JE-kolvar. 9,0 komp
SPM - H-profil.
Original kamaxlar nu vid besiktning. (annars Kl-t2)
Topp portad av Erland Cox. Större ventiler, 33mm-ut 36mm-in
1200cc Bosch spridare
Går på E85

Styrs av MAXXECU fullt sekventiellt både bränsle och tändning med 115R spolar.

kör jag med lambdastyrning på 1.0 och har tändning på tomgång runt 10grader och vid 2500rpm ca 30-35grader tändning får jag dessa värden på fyrgasmätare:

Co: 2,20
Hc: 300
Co2500: 2,40
Lambda: 1


Justerar jag ner lambdavärdet till 1,300 så ser värdena ut såhär:

Co: 0,09
Hc: 70
Co2500: 0,80
Lambda: 1,3

ökar jag tändningen (tidigare) så ökar även Co och Hc.
sänker jag tändningen (senare) så sjunker det något, typ 0,30 lägre Co än innan.


Någon som har en teori om hur man kan ha Lambda 1,0 och få en Co på 2,3 ?

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: ons maj 13, 2015 5:02 pm
av Kadett4wd
Går den ok på Lambda 1.3?
Känns otroligt snålt.
Och kanske ligger felet häri.. bredbandssonden dålig?

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: ons maj 13, 2015 5:14 pm
av amazon_power
ja den går faktiskt helt OK på 1,3 i lambda.
Men värdet är detsamma både i datasprutets lambdamätning och på fyrgasmätaren bak i avgasröret (samma som besiktningen använder sig av).

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: ons maj 13, 2015 7:35 pm
av Robert Markström
1.3 i lambda med originalkammar & jämn tomgång låter märkligt.
Jag har NH240 kammar (Hydraulprofil) & har 1.06 i lambda på tomgång & då
går den hyffsat snyggt. Kör den även lite tunnare när man finåker, upp mot 1.08
vid landsväg 80-100km/h.

Har du kammarna ställt rätt, funkar sensorn?

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: ons maj 13, 2015 7:39 pm
av amazon_power
original kamdrev så markeringen är rätt.
har testat två olika sensorer. inbyggt drivsteg i maxxecu. ingen kalibrering behövs/går att göra

Postat: tor maj 14, 2015 2:02 am
av Big Al
-

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: tor maj 14, 2015 6:52 am
av amazon_power
Har testat med 30 grader på tomgång och då ökade varvet till 1300. Värdena ökade också då.
Oljan är ny.

Bäst värde på tomgång fick jag med jättelåg tändning och lite mer öppet gasspjäll. Fast med lambda 1.3.
Har ingen tomgångsmotor.

Problemet är att jag inte får ihop lambda 1 med godkända co-värden hur jag än ändrar tändning och spridarvinkel

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: tor maj 14, 2015 7:28 am
av Dennis M
Jag tror avgaset är otätt före sonden, egentligen går den fett men den mäter lite syre som kommer in och då blir det lambda 1 för sonden och i avgaset men i motorn är det fel ändå.
Därför går den bättre vid mager blandning.

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: fre maj 15, 2015 7:09 am
av tobiasw
Tror på Dennis idé först och främst.
Nr 2 kan vara att det är någon eller flera cylindrar som missar och pumpar luft istället.
Men då borde du höra att den står å missar.

Sen kör du låg tändning för bättre avgasvärden, precis som du själv testat fram.

Du skriver inget om katalysator...

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: fre maj 15, 2015 7:53 am
av Pacman
Kör leakdown och kolla så ventilerna är täta.
Har du otäta ventiler får du aldrig till nåt bra avgasvärde!

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: fre maj 15, 2015 9:56 am
av Jens Gustavsson
ja håller med, vanligt med krokiga ventiler på 16v då man kör med hydral kamaxlar och varvar över 6000rpm.

kring 5-10 grader på 1000rpm tomgång bruka ge bra avgasvärden på en sån motor

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: tis maj 19, 2015 6:54 pm
av amazon_power
Ska testa flytta fram lambdan från originalposition framför katten, till ca 30cm ner i downpipen efter turbon istället. Ska mäta med en lös MTX-L också.

I katalysatorväg sitter det den billigaste från biltema som är sönderkapad i gavlarna för att passa ihop med ett 3,5" avgas.

Går jättefint på alla cylindrar, jämnt och fint, (inga misständningar)

Toppen är tillfixad av "Topplocksverkstan" med dubbla ventilfjädrar för att klara varv, och med frästa säte och nya större ventiler. (litar på att den är tät) märks vid leak down snart.

Ska göra en leak-down med varmkörd motor till helgen.

Hur många % läckage anses FÖR mycket på kall och varm motor? (motorn är helt nybyggd, gått 2-300 mil kanske)

Re: Avgasvärde B234f-turbo E85

Postat: fre jun 12, 2015 5:13 pm
av amazon_power
Kan meddela att det var katten som var boven. perfekta värde efter byte av katt =)

MEN slänger frågan igen:
Vid en "leak-down" -mätning med varmkörd motor.
Hur många % läckage anses FÖR mycket på kall och varm motor? (motorn är nästan helt nybyggd, gått 2-300 mil)