Cheva 350 motorbygge ca 500hk
Postat: sön maj 17, 2015 8:44 pm
Hej,jag bygger en körglad sug cheva350 till min mustang med manuell bmw låda,cobra chassi mm...kul bil på gatan men ska även rulla på track days.
Det är några saker som jag inte hittat nåt bra svar på och jag vill inte bara köpa dyrast i tron att det är rätt....
Kom gärna med tips,ideer...och gärna åsikter om hela bygget,är jag helt ute och cyklar med mina inköp jag redan gjort eller bör jag ändra nåt...mm....
1. Oljepump? Finns std,högflöde,högtryck mm... Hört att högflöde inte är bra då motorn iallafall jobbar på mycket högre varv?,högtryck blir tokigt med lyftare? Och std ska man ju inte sätta i en trimmad motor?
2. Kamdrivning? Std,roller enkel,roller dubbel...mfl...
3. Svängningsdämpare? Finns i alla möjliga diametrar och utföranden,men jag har svårt att hitta info som säger vilken typ,dia osv jag bör välja....
Gissningsvis borde jag hamna runt 500hk i närheten av 7000varv...
Här kommer lite spec på bygget:
-95 350 block 4bultat 040 öd
Scat smidd vev std slag.
Scat i-profilstakar 5.7"
DSS smidda kolvar flat topp
Edelbrock E-tec alutoppar 210cc 1,6/2.08 med 64cc förbr.
Komp runt 10:1 lite beroende på val av packning...åsikter?
Viktor jr enplansinsug med 8spridare
Spjällhus motsvarande 850förgasare
Maxxecu styrsystem
98oktan macksoppa
Comp cam magnum304hr 244/0.5 ,0.6lyft (hydraulisk rullkam)
Comp cam nållagrade vippor med std utväxling (1.5) vilket ger 0.6"lyft på in/ut
/peter
Det är några saker som jag inte hittat nåt bra svar på och jag vill inte bara köpa dyrast i tron att det är rätt....
Kom gärna med tips,ideer...och gärna åsikter om hela bygget,är jag helt ute och cyklar med mina inköp jag redan gjort eller bör jag ändra nåt...mm....
1. Oljepump? Finns std,högflöde,högtryck mm... Hört att högflöde inte är bra då motorn iallafall jobbar på mycket högre varv?,högtryck blir tokigt med lyftare? Och std ska man ju inte sätta i en trimmad motor?
2. Kamdrivning? Std,roller enkel,roller dubbel...mfl...
3. Svängningsdämpare? Finns i alla möjliga diametrar och utföranden,men jag har svårt att hitta info som säger vilken typ,dia osv jag bör välja....
Gissningsvis borde jag hamna runt 500hk i närheten av 7000varv...
Här kommer lite spec på bygget:
-95 350 block 4bultat 040 öd
Scat smidd vev std slag.
Scat i-profilstakar 5.7"
DSS smidda kolvar flat topp
Edelbrock E-tec alutoppar 210cc 1,6/2.08 med 64cc förbr.
Komp runt 10:1 lite beroende på val av packning...åsikter?
Viktor jr enplansinsug med 8spridare
Spjällhus motsvarande 850förgasare
Maxxecu styrsystem
98oktan macksoppa
Comp cam magnum304hr 244/0.5 ,0.6lyft (hydraulisk rullkam)
Comp cam nållagrade vippor med std utväxling (1.5) vilket ger 0.6"lyft på in/ut
/peter