Sida 1 av 1

240 b234f Turbo -82 "485hk 570nm"

Postat: ons maj 20, 2015 11:07 pm
av Grooverhound
ja som topic de e en 240 turbo från 1982 med lite lulllull.

Bild
Motor:
O-ringad b234f Rakställd
b20 tråg med svalpskydd
Betongfyllt till vattenpumpen
Ståldrev på veven
H-profil stakar
Org 16v kolvar
Lite putsad topp med hårdare fjädrar

Varma sidan:
Extraktor grenrör lindat
Kina hks 50mm wastegate
Garret T04 turbo med 55mm inlopp
Turbomössa
3" avgas från turbo

Kalla sidan:
Plenuminsug
3" spjäll o-ringtätat
Iveco intercooler
Hemmagjord dumpventil

Bränsle/Tändsystem:
Dubbla -044 kopior
Lucas 1240cc@3bar spridare
Haltech e6x styrsystem
3bar mapsensor
Bosch Vagspolar
Aem Bb-lambda


Drivlina:
bmw 535 vxllåda
763 tryckplatta och 4puck KEP lamell
1031 bakaxel med svetsdiff

Bild

Sitter Röd/Vita bakljus, Vita blinkers och lackade framlampor på nu också.

Står dock på pallbockar nu med lådan nere. rasat två kopplingar pga att ja mätt dåligt.
så nu ska snart lådan upp igen med ny lamell å tryckplatta.

Mappad på E85 1.65bar 485hk och 570nm i motorn.

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: tor maj 21, 2015 8:07 am
av Grooverhound
Hur brukar folk göra med röret som går ner i tråget från vevhusburken? Bara kapa av ?
lr om nån har nått annat bra tips på vevhusventilation? har orginal 16v i blocket å i olje locket nu.

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: tor maj 21, 2015 1:32 pm
av NTCRS1
Jag kör utan det röret, som egentligen är en slang, så hårda blir dem ;)

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: tor maj 21, 2015 3:09 pm
av Grooverhound
Ja b230 vet ja har en slang som brukar bli hård. Men denna e lite annorlunda på b234. Men ja kapar bort den å se om de bli bättre. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: tor maj 21, 2015 7:16 pm
av Karl Buchka
Den tycker jag inte du ska kapa bort. Röret dyker ner under oljenivån så att avrinningen har ett "stillsamt" utrymme att ta sig in i.

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: tor maj 21, 2015 8:02 pm
av Grooverhound
Från oljefällan har ja slang till catchtanken å från olje locket har ja slang till catchtanken. De ja mest har problem med e att få oljefällan tät i blocket.

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: tis maj 26, 2015 6:44 pm
av Grooverhound
Då va nya svänghjulet iväg lämnat på bearbetning och tryckplatta för provtryckning.
snart sätts den ihop för att ladda järnet på Gatebil :D

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: mån jun 08, 2015 10:20 pm
av Grooverhound
Då har man fått ihop bilen igen=)
Ny koppling och nytt svänghjul. Zf låda är även den på gång att svetsas om. kör med getrag 260 nu.

sitter 25mm spacers fram nu så hjulen slipper ta i fram. styrvinkelkitt kommer inhandlas senare. nu på Gatebil bli de för att prova bilen lite bara.
Bild

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: mån aug 31, 2015 6:19 pm
av Grooverhound
Bilen står just nu med rasad turbo och utan styrsystem.
Nya insprutet är ett Maxxecu med diverse.
Motorn ska ur bilen nu och kollas igenom å eventuellt köpa Wiseco kolvar.
Bygga ny Catchtank ska också göras.

Turbo vet jag inte riktigt vad ja ska köpa för nått?
Funderar på Tb70-03 från Turbobanditen eller en Super hx40.
Nya effektmålet är 600whp lr så långt 1260cc spridarna räcker.

Vad rekomenderar folket för turbo?

Re: PippiGul 240 Turbo -82 16v

Postat: sön okt 18, 2015 11:36 am
av Grooverhound
Bild
Kina Gt3582r fick de bli.

Bild
Kan nog bli bra=)

Bild
Här va de tomt=P

Bild
Motorn ska jag göra en allmän översyn på. kika lagerna å kolla så de inte e några sprickor i grenrör och lite så=)

Re: 240 b234f Turbo -82 "485hk 570nm"

Postat: sön nov 29, 2015 9:07 pm
av Grooverhound
Till Salu i delar!