Sida 1 av 4
B230 med kompressor i båt?
Postat: sön jun 14, 2015 11:03 pm
av Smuggler
Har en AQ130 (B20 med dubbla Solex 44:or) och den tycker jag är lite klen för båten, skulle behöva något med lite mer mos i.
Tänkte först trimma B20:n och borra upp den till 92mm köra B21 kolvar, vassare kam, dubbla weber men den skulle iaf inte skölja mer än max ca 140-150hk för att avgaslimpan stryper för mycket

Om man ändå ska lägga ned x antal tusen så är det lika bra att utgå ifrån en B230 istället och marinkonvertera den och få mer mos för pengarna.
Sen skenade det snabbt iväg med att man skulle slänga på en Eaton kompressor åxå

(Turbo funkar inte i en båt det blir för vamt)
Målbild: driftsäker, bra tomgång, ca 200hk med bra vrid, bränsleförbrukning max 2l/distans i den ordningen.
Är B230FK ett bra objekt att utgå ifrån? Vill ha dom oljekylda kolvarna. Sitter det lh-jetronic 2.4 på den? Hur skulle man kunna lösa Lamdan? Ska man ta sprutet eller hela motorn från en äldre 740/760 turbo utan Lamda som har K-Jetronic eller Motronic? Skulle vara trevligt med insprutning om det går att få till annars får man köra förgasare.
Tänkte att en MB CLK/SLK 230 skulle få släppa till kompressorn, är storleks mässigt jämförbar med B230 och levererar ca 200hk den åxå. Finns några beggade på skroten för överkomliga pengar.
Är lite osäker på om det sitter Eaton M45 eller M62 på CLK/SLK 230? Skulle en M45:a räcka till för mina önskemål? Kan man köra utan IC eller ska man satsa på en sjövattenkyld IC när man ändå är igång?
Det blev en hel del funderingar därför frågar jag braintrusten här på STS som jag vet sitter inne med mycket kompetens när det gäller överladdade Volvo motorer

Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: sön jun 14, 2015 11:32 pm
av Dennis M
Går det inte ta en turbodiesel? eller blir det för varmt med?
Jag tänkte på enkelheten och förbrukningen.
mvh
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: mån jun 15, 2015 8:12 am
av Smuggler
En Turbodiesel går mycket svalare och fungerar jätte bra i båt med sitt mastiga vrid, diesel har en massa fördelar faktiskt.
Har kollat lite på det spåret åxå och hittade ett komplett marinkonverterings kit till MB OM605 turbo men det skulle kosta ca 40 000sek ex moms för bara marinkonverterings kitet..... Så det blev för dyrt.... Har tänkt mig en budget på ca 20k
Volvos D5:a finns i marinutförande och heter då Penta D3 men har inte hittat några marin delar till den men det måste finnas är nog bara jag som letet på fel ställe

Sen är det mer elektronik på D5:an åxå som kan ställa till det.
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: tor jun 18, 2015 2:39 pm
av Smuggler
Svarar på min egen tråd i väntan på svar

Om man utgår ifrån en B230fk så måste jag iaf byta sprutet.
Där ser jag tre alternativ:
K-jetronic från en B21et, kommer det räcka till för ca 200hk? max är väl 180-190hk på det?
K-jetronic fanns väl aldrig på B23et den har väl Motronic? Skulle det kunna vara ett alternativ?
Måste ha ett sprut utan Lambda för att det ska funka med avgaslimpan.
Trycka eller suga igenom förgasaren? Kommer använda en Eaton M62 kompressor från en MB 230SLK. Har kollat runt lite och många som kör M62 kompressorn med förgasare har sugförgasare (50mm SU)? Är tveksam till om teflonlagren i kompressorn håller för bränsle/luftblandningen?
Förslag på förgasare? Tryck eller sug?
Ett eftermarknadssprut typ VEMS eller MS dyrt men säkert den bästa lösningen.
Tror att ett laddtryck någonstans kring 0,5-0,8 bar kan vara lagom.
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: lör jun 20, 2015 7:39 pm
av maxn51
Ja skulle satsa på mappbart sprut iaf:) oavsett vilket är det klockrent att jobba med:)
Mvh Max
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: tis jun 23, 2015 7:58 pm
av Smuggler
Kan man köra Megasquirt utan Lambda sond?
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: ons jun 24, 2015 7:53 am
av T Landholm
Absolut, dock lär man mappa motorn mot lambda så det blir lite svårt kanske...
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: ons jun 24, 2015 8:24 pm
av The
Tänk om det ändå funnits något sätt att läsa av blandningsförhållandet utan lambdasond...

B230 med kompressor i båt?
Postat: ons jun 24, 2015 9:02 pm
av maxn51
Men går ju mappa i bänk med lambda å sen lyfta i båten? Då går de ju att mappa efter lambda:) är det helt omöjligt med Bbl i båt?
Mvh Max
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: ons jun 24, 2015 9:19 pm
av The
Inget är omöjligt, men det är ju lite svårare med avgaslimpor
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: tor jun 25, 2015 9:52 pm
av Smuggler
The skrev:Tänk om det ändå funnits något sätt att läsa av blandningsförhållandet utan lambdasond...

Ja vad mycket lättare det skulle vara
Det var därför som jag tänkte på K-jet först och det har jag haft flera bilar och det förstår hur det fungerar. Men det är ett jäkla jobb att få det att funka på en 200hk motor allt går ju men frågan är om det är värt det..... Vet att det finns endel som kör B23E med k-jet i båt men då är det sug motor som är mer eller mindre orginal.
Motronic vet jag inget om, finns det Lambda på bilar utan kat?
Tänkte om man skulle ta sprutet från en B23ET (Motronic) hur mycket effekt räcker det till?
Fast då kan man inte ha fördelarna som sitter bak på toppen? Utan måste ha fördelarna nere på blocket? Och då kan jag inte utgå ifrån en B230fk utan behöver en B23ET.
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: tor jun 25, 2015 10:37 pm
av maxn51
Har aldrig meckat inombordare (förutom lite på en båt med dubbla 400 hk v8or) men hur ser avgaslimpan ut på dessa? Drar du ut avgaserna under vattnet osv?
Mvh Max
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: fre jun 26, 2015 6:41 am
av Jens Gustavsson
det går bra att ha lambda sond på marin limpa.
Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: fre jun 26, 2015 4:58 pm
av Smuggler
maxn51 skrev:Har aldrig meckat inombordare (förutom lite på en båt med dubbla 400 hk v8or) men hur ser avgaslimpan ut på dessa? Drar du ut avgaserna under vattnet osv?
Mvh Max
Ang avgaslimpa så har jag tänkt använda mig av denna:
http://www.timosmotor.com/image/cache/d ... 00x500.gif
Det vanliga är att man tar ut avgaserna i dervet under vattnet, om man inte kör Powerboat då har man raka rör ut genom akterspegeln
Jens Gustavsson skrev:det går bra att ha lambda sond på marin limpa.
Det får du gärna utveckla lite

Re: B230 med kompressor i båt?
Postat: lör jun 27, 2015 7:36 pm
av Smuggler
Har funderar lite hur man skulle kunna använda Lambda på avgaslimpan.
Om man borrar ett hål in till avgaskanalen och svetsar dit ett rör som är gängat längst ner mot avgaskanalen och tät mot kyl kanalen? Skulle det funka?
Eller hur menar du Jens att man skulle kunna använda Lambdan i avgaslimpan?
Isf skulle man kunna använda LH 2.4 sprutet från B230fk om det finns någon som kan göra en snygg mappning för kompressor??
Kom på en sak även om man skulle få Lambdan att funka med LH 2.4 sprutet så sitter det sensorer på svänghjulet och det lirar kanske inte så bra med struten??
Inte exakt den limpan som jag ska använda men principen är den samma:
http://cdn.blocket.com/static/2/images_ ... 197282.jpg