Sida 1 av 2

Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: tor jul 09, 2015 8:28 pm
av phrnfeldt
Tjena.

Jag har haft problem med högt HC värde på bilen sedan förra året. Jag vet inte om detta har något med saken att göra, men jag upptäckte en för mej konstig grej när jag i samband med detta tittade igenom loggen till MaxxECU.

Förtändningen börjar någonstans runt 19 - 20 grader (enl tabell 17) vid tomgång, när jag sedan gasar så går tändningen till 8 grader vid 1300 varv, för att direkt därefter hoppa upp till 22 - 24 grader. Detta är när jag står still, har inte kollat när jag kör. Förstår inte varför detta händer? Borde den inte stiga med varvtalet?

Är det någon som känner sej manad och har tid att titta på loggen så äre bara att hojta så ordnar jag det.

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: tor jul 09, 2015 10:39 pm
av Mattias J
Du har locked idle ignition igång?

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: fre jul 10, 2015 10:27 pm
av phrnfeldt
Sitter och tittar på inställningarna nu. Mappen är inställd med ignition idle control vilket verkar underligt då jag har tomgångsmotor på bilen. Jag förstår det som att det är något man använder när en tomgångsmotor inte används? Jag har inte ställt in det så, men det kanske ska vara på det viset?

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: lör jul 11, 2015 8:04 pm
av phrnfeldt
Stängde av ignition idle control och då sjönk tomgången lite. Verkar gå på tomgångsmotorn nu, men får den inte stabil.

Det här är ett utdrag på tomgången från före jag ändrade så att tomgångsmotorn sköter den. Den enda skillnaden egentligen är att tomgången ligger vid 800/900 varv istället för 900/1000.
Jag har absolut ingenting att referera till, känner några lite ytligt genom jobbet som även de monterat eftermarknadsstyrsystem varav en menar att kurvan borde vara nära slät, de andra har jag ingen kontakt med under semestern.. Jag fick för mej att lufttrycket for och pendlade onormalt så jag prövade att dra lös mapsensorslangen på tomgång för att se om den planade ut vilket den gjorde. Tomgången blev snäll och det utan att ha någon tomgångsreglering ö h t vilket i sin tur får mej att fundera över hur spjällen står.

Bild

Ska spjällen vara helt slutna vid tomgång?
Kan mapsensorslangens storlek påverka? Använder den medföljande slangen, men monterade den på en av vakuumanslutningarna på spjällhuset istället för att använda anslutningen i metall som följer med.
Det sitter separata spjäll på varje tratt, och slangen är ansluten på endast ett av spjällhusen, är det något som skulle kunna påverka? Behöver mapsensorn kunna läsa alla cylindrar s a s?

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: lör jul 11, 2015 8:46 pm
av phrnfeldt
Surrade vidare med snubben på jobbet och han menar att jag måste ha vakuumslangarna anslutna till åtminstone 3 cylindrar i olika pulser? Ska beställa en vakuum station och se om det funkar. Men de andra frågorna hoppas jag fortfarande att ni kan hjälpa mej med.

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: lör jul 11, 2015 8:55 pm
av Steve
Lite mer info om motorn är nog inte dumt

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: lör jul 11, 2015 9:34 pm
av Lövet98
phrnfeldt skrev:Surrade vidare med snubben på jobbet och han menar att jag måste ha vakuumslangarna anslutna till åtminstone 3 cylindrar i olika pulser? Ska beställa en vakuum station och se om det funkar. Men de andra frågorna hoppas jag fortfarande att ni kan hjälpa mej med.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: sön jul 12, 2015 12:09 am
av JoBy
Normalt ställer man stoppskruven för spjället så att man har aningen låg tomgång med varmkörd motor och helt stängd tomgångsventil. Då blir reglerområdet för tomgångsventilen bättre.

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: sön jul 12, 2015 12:40 am
av phrnfeldt
Steve skrev:Lite mer info om motorn är nog inte dumt
Det har du alldeles rätt i. Har suttit och skrivit trådar på olika ställen så det har helt enkelt blivit självklart för mej själv men det betyder ju inte att andra vet det förstås, ni får ursäkta.

Det gäller en borrad S38B36
12:1 i kompressionsförhållande
315cc spridare
Öppna filter direkt på spjällen
Vag spolar 115F
MaxxECU
Lövet98 skrev:
phrnfeldt skrev:Surrade vidare med snubben på jobbet och han menar att jag måste ha vakuumslangarna anslutna till åtminstone 3 cylindrar i olika pulser? Ska beställa en vakuum station och se om det funkar. Men de andra frågorna hoppas jag fortfarande att ni kan hjälpa mej med.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
Tackar! Du finns med överallt ser jag :)

Hittade en del grejer på jobbet för att reglera stolar pneumatiskt som jag lånade och prövade med. Nu tar den vakuum från alla cylindrar, det är kopplat i serie och skulle kanske bli bättre med en vakuumstation då det är parallellt? Ser ju snyggare ut om inte annat.. Bilen går bättre och renare men den skulle nog inte må dåligt av att bli mappad en gång till då jag haft problem med både en dålig tändspole och elektromagnetiska störningar + vakuumet då.

Kurvorna är i alla fall helt annorlunda. MAP kurvan är fortfarande lite spikig, men de andra är väldigt släta och mjuka nu.
JoBy skrev:Normalt ställer man stoppskruven för spjället så att man har aningen låg tomgång med varmkörd motor och helt stängd tomgångsventil. Då blir reglerområdet för tomgångsventilen bättre.
Ska pröva det. Kommer inte riktigt ihåg hur det där blev gjort, men att den går trots att tomgångsventilen är 'bortprogramerad' och utan ignition idle control så tyder ju det på att de står lite öppna.

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: sön jul 12, 2015 6:28 am
av vinkelkapen
Om du har orolig mapsignal prova mappa mot TPS istället.

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: sön jul 12, 2015 9:06 am
av Steve
Blev då ett helt annat klipp i min S38 när vi mappade mot TPS
Men det funkar ju lite dåligt med en vanlig tomgångsmotor då

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: sön jul 12, 2015 12:01 pm
av phrnfeldt
vinkelkapen skrev:Om du har orolig mapsignal prova mappa mot TPS istället.
Steve skrev:Blev då ett helt annat klipp i min S38 när vi mappade mot TPS
Men det funkar ju lite dåligt med en vanlig tomgångsmotor då
Kanske kunde vara något. Mapsignalen kan ju vara orolig för att jag har dem kopplade i serie nu också? Får väl boka en tid hos motor nord och så får de vara med och avgöra vad som funkar bäst.

Allesammans ska ha tack så länge i alla fall! Återkommer när jag prövat avgasvärdena igen.

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: sön jul 12, 2015 1:14 pm
av vinkelkapen
Prova hemma först, så det inte är något annat mekaniskt som spökar... Har du synkat spjällen?

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: sön jul 12, 2015 6:17 pm
av phrnfeldt
vinkelkapen skrev:Prova hemma först, så det inte är något annat mekaniskt som spökar... Har du synkat spjällen?
Ska göra det, beställde en vakuum station idag så ska se till att få ordning på vakuumet först å främst. Synkade dem när jag satte ihop den men jag bör nog se över det där en gång till.

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Postat: mån jul 13, 2015 11:59 pm
av Lövet98
Lövet98 skrev:
phrnfeldt skrev:Surrade vidare med snubben på jobbet och han menar att jag måste ha vakuumslangarna anslutna till åtminstone 3 cylindrar i olika pulser? Ska beställa en vakuum station och se om det funkar. Men de andra frågorna hoppas jag fortfarande att ni kan hjälpa mej med.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
phrnfeldt skrev:Tackar! Du finns med överallt ser jag :)

Hittade en del grejer på jobbet för att reglera stolar pneumatiskt som jag lånade och prövade med. Nu tar den vakuum från alla cylindrar, det är kopplat i serie och skulle kanske bli bättre med en vakuumstation då det är parallellt? Ser ju snyggare ut om inte annat.. Bilen går bättre och renare men den skulle nog inte må dåligt av att bli mappad en gång till då jag haft problem med både en dålig tändspole och elektromagnetiska störningar + vakuumet då.

Kurvorna är i alla fall helt annorlunda. MAP kurvan är fortfarande lite spikig, men de andra är väldigt släta och mjuka nu.
Jaa, man surfar runt bland dom olika forumen ;) Finns bra hjälp både här och på ppf därför man hänger på dom två :)