Hej
Körde med min 02á med M10 motor då den plötsligt lade av. Kör med MS2 och EDIS-tändning.
Just innan de lade av misstände den då jag laddade 0,8 bar.
Stiften blir blöta så soppa får den. Testade med annat stift löst mot toppen och ingen som helst gnista. Mätte upp och både spole och EDIS har spänning. MS får varvtalssignal när jag kör den på starten(ca 200RPM).
Vill gärna utesluta om spolen kan ha gått. Vet någon hur man ska mäta eller testa för att se om det är spolen som givit upp?
Vet någon om en kraftigare spole finns till EDIS?
/ Samuel
Kan min spole ha givit upp?
Moderator: backeliten
Re: Kan min spole ha givit upp?
Jag hade en e30 med autronic, msd dis4 tändsteg och dubbelspolar förut som gnistan försvann på.
Då tog jag strobblampan och strobbade varje utgång från sprutet till tändsteget och sen från tändsteget till spolarna och kunde då utesluta att tändsteget hade gett upp.
Samma metod borde funka för dig också
Då tog jag strobblampan och strobbade varje utgång från sprutet till tändsteget och sen från tändsteget till spolarna och kunde då utesluta att tändsteget hade gett upp.
Samma metod borde funka för dig också

Rickard Bäcker
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: Kan min spole ha givit upp?
Tja nu har jag mätt upp spolen.
På primärsidan får jag 0,8 ohm på bägge sidorna. På sekundärsidan får jag inte fram något motstånd alls(mäter mellan jord och utgång mot tändkabel.
Provade också att koppla en liten ledlampa(12v) mellan +matningen i mitten av kontakten och mot ena respektive andra sidan av kontakten till spolen, men den blinkar inte alls när jag köp på startmotorn. Detta borde kanske tyda på att spolen inte får någon signal från EDIS-boxen, men jag tycker att det är märkligt då jag får varvtal från boxen till mitt MS(när jag kör på starten).
Den enda jag kan tänka mig som skulle kunna ha påverkan annars är min mod för att få varvtalssignal till varvräknaren i instrumentet. Denna är då gjord enligt beskrivningen i manualen för MS2, med två plus en transistor från minus matningarna till spolen. Denna har jag dock kört med länge utan problem.
Är jag helt fel ute då jag försöker mäta på ovanstående sätt?
På primärsidan får jag 0,8 ohm på bägge sidorna. På sekundärsidan får jag inte fram något motstånd alls(mäter mellan jord och utgång mot tändkabel.
Provade också att koppla en liten ledlampa(12v) mellan +matningen i mitten av kontakten och mot ena respektive andra sidan av kontakten till spolen, men den blinkar inte alls när jag köp på startmotorn. Detta borde kanske tyda på att spolen inte får någon signal från EDIS-boxen, men jag tycker att det är märkligt då jag får varvtal från boxen till mitt MS(när jag kör på starten).
Den enda jag kan tänka mig som skulle kunna ha påverkan annars är min mod för att få varvtalssignal till varvräknaren i instrumentet. Denna är då gjord enligt beskrivningen i manualen för MS2, med två plus en transistor från minus matningarna till spolen. Denna har jag dock kört med länge utan problem.
Är jag helt fel ute då jag försöker mäta på ovanstående sätt?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Kan min spole ha givit upp?
Tänk på att edis-spolen inte skjuter gnistan mot jord i topplocket utan mellan två av sina utgångar. Gnista ut på ena anslutningen och tillbaka in på den andra om man säger så och 1-4 och 2-3 sitter alltså i par.
Så strömmen går alltså: ut ur ena anslutningen på spolen, in i första tändstiftet, via gnistgapet, genom godset i topplocket och så via gnistgapet i nästa tändstift och tillbaka till spolens andra anslutning. Så om du vill mäta spolen så är det mellan anslutningarna, inte mot motorn och en anslutning i taget.
Samma gäller om du vill kolla gnistan, du måste ha det andra stiftet i det paret du vill kolla anslutet också. Ta lös alla stift och sätt dem i tändkablarna och lägg dem allihop mot jord på ventilkåpan eller så. Då är kretsen sluten och du kan du kolla alla stift på en gång.
Men det låter ju som att edis-styrenheten lever till viss del i alla fall då du får varvtalssignal in till sprutat. För du har styrenheten kopplad också? Du tar in PIP och SAW till MS bara, inte driver spolen direkt med MS? Är gnistan frånvarande då så är inte MS skyldigt då edis funkar helt på egen hand. Testa byta spole eller styrenhet, nån av dem är det som är fel och delarna är vanliga på skroten. =)
Men kolla gnistan på rätt sätt först så stiften inte har pajat vid extremt fet blandning eller så. Hjälp kontakten på traven och bunta ihop stift 1 & 4 samt 2 & 3 gods mot gods med ett buntband ifall du inte litar på jorden när du bara lägger dem på motorn.
/David
Så strömmen går alltså: ut ur ena anslutningen på spolen, in i första tändstiftet, via gnistgapet, genom godset i topplocket och så via gnistgapet i nästa tändstift och tillbaka till spolens andra anslutning. Så om du vill mäta spolen så är det mellan anslutningarna, inte mot motorn och en anslutning i taget.
Samma gäller om du vill kolla gnistan, du måste ha det andra stiftet i det paret du vill kolla anslutet också. Ta lös alla stift och sätt dem i tändkablarna och lägg dem allihop mot jord på ventilkåpan eller så. Då är kretsen sluten och du kan du kolla alla stift på en gång.
Men det låter ju som att edis-styrenheten lever till viss del i alla fall då du får varvtalssignal in till sprutat. För du har styrenheten kopplad också? Du tar in PIP och SAW till MS bara, inte driver spolen direkt med MS? Är gnistan frånvarande då så är inte MS skyldigt då edis funkar helt på egen hand. Testa byta spole eller styrenhet, nån av dem är det som är fel och delarna är vanliga på skroten. =)
Men kolla gnistan på rätt sätt först så stiften inte har pajat vid extremt fet blandning eller så. Hjälp kontakten på traven och bunta ihop stift 1 & 4 samt 2 & 3 gods mot gods med ett buntband ifall du inte litar på jorden när du bara lägger dem på motorn.
/David
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: Kan min spole ha givit upp?
Hej
Tack för din fina beskrivning. Då förstår jag lite bättre.
Ja, jag har endast kopplat SAW och PIP till MS. Så oavsett så borde EDIS gå i limp home...
Har köpt en "ny" spole på skroten som såg fräsch ut. Fortfarande död
Men då antar jag att det bara kan vara EDIS enheten som är kvar att byta.
Ska prova med att lägga upp fyra stift på ventilkåpan och testa med dessa tillsammans inte bara med ett i taget. Det är trångt som synden och ett smärre helsike att få los stiften.

Fick bort ett som såg ok, ut i alla fall.

Om gnista fortfarande saknas på alla fyra, och hag har 12v vid med tändning på så antar jag att det bara kan vara EDIS-modulen som kan vara paj...
/Samuel
Tack för din fina beskrivning. Då förstår jag lite bättre.
Ja, jag har endast kopplat SAW och PIP till MS. Så oavsett så borde EDIS gå i limp home...
Har köpt en "ny" spole på skroten som såg fräsch ut. Fortfarande död

Men då antar jag att det bara kan vara EDIS enheten som är kvar att byta.
Ska prova med att lägga upp fyra stift på ventilkåpan och testa med dessa tillsammans inte bara med ett i taget. Det är trångt som synden och ett smärre helsike att få los stiften.
Fick bort ett som såg ok, ut i alla fall.
Om gnista fortfarande saknas på alla fyra, och hag har 12v vid med tändning på så antar jag att det bara kan vara EDIS-modulen som kan vara paj...
/Samuel
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: Kan min spole ha givit upp?
Så var problemet löst
En ny tändmodul gjorde susen. Nu blir det till att åka ut och snyta igen
/Samuel

En ny tändmodul gjorde susen. Nu blir det till att åka ut och snyta igen

/Samuel