Sida 1 av 6

HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3

Postat: mån jul 27, 2015 8:30 pm
av E24
    Vi är 4 killar som delar på ett garage och nu bestämde vi oss för att skaffa ett projekttråd för dela med oss samt ha alla bilder på det som händer i garaget på en och samma ställe :)

    Vi hittade ett garage och började med att riva en vägg för att alla ska rymmas före vi flyttade in:)

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Postat: mån jul 27, 2015 8:45 pm
    av E24
    Här kommer det lite bilder :)

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Postat: tis jul 28, 2015 8:27 pm
    av E24
    Här kommer det lite info och några bilder på en av mina bilar som jag håller mest på just nu.

    Det är budgetbygget där jag har en Bmw 635 -84 med 745 (M106) motor som jag tycker är lagom för att åka och köpa glass med.
    Jag köpte bilen 2008 men det har hänt en hel del sen dess.
    Det jag har gjort i min ägo är:
    -Renoverat bakvagnen
    -Bytt de flesta slitage delarna (inte för att det behövdes utan mest för att jag tyckte det var kul) som slangar, bussningar, diverse lager, rör you name it :)
    -bytte styrsystem till VEMS
    -bytte koppling, 765 tryckplatta och 6-puckad sinter med fjädrad lamell från bakaxeldelar(bytte alla bussningar, leder och lager i samma veva)
    - bytt spridare i två omgångar, först till 465cc(Volvo grönisar) och nu Simens Deka 875cc
    -Bosch 044 soppapump
    -eget avgassystem i 3,5" hela vägen med två mittendämpare och en lagom stor Apple slutdämpare
    -hella black fram lampor.
    -M635 vinge

    Nu kommer jag inte på något mera Bild men här kommer det lite bilder.





    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Jag personligen tycker det är kul med mycket bilder så ni får säga till om det blir för mycket bilder Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Postat: ons jul 29, 2015 4:09 pm
    av MVA-Productions
    Nej nej! Bilder är ju det bästa med uppdateringar!

    Det var ett fint litet garage ni har fått till!

    Mvh

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Postat: tor jul 30, 2015 5:41 pm
    av E24
    Då fortsätter jag med mycket bilder Bild

    Här kmr några bilder till på mitt avgassystem
    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Tajt!!
    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Detta var mitt första bygge av avgassystem så ni får ha överseende med det Bild
    Sen kan jag inte rå för att jag är talanglös med MIGen Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Postat: tor jul 30, 2015 6:42 pm
    av Husse1
    Ser bra ut tycker jag. Är väl en viss fördel att tiga eller gasa ett system, då svetsarna blir onödigt hårda med mig/mag.
    Men det funkar helt klart även med mig/mag.
    Tycker systemet såg ut att vara precis lagom och tight och fint.
    Thumbs up!

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Postat: tor jul 30, 2015 10:56 pm
    av bmw02touring
    Kul med en ny tråd att följa. Kör du fortfarande på Bensin, eller har du gått över till E85?
    Har du kört den i någon bänk? vore kul med en jämförelse. :thumbright: :thumbright: :thumbright:

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Postat: fre jul 31, 2015 7:01 pm
    av E24
    Husse1: ja, TIG är väl att föredra men hade/har inte tillgång till det. Men tycker det är roligare att TIG-svetsa än MIG/MAG. Tack för din feedback! :)

    Niclas: jag kör på bensin än så länge :) tanken finns att bygga ett riktigt grenrör och byta ut 80-tals turbon mot en lite modernare. Men ingen som har maxat en orginal M106 så jag är väldig nyfiken på vad en sån orginal ger för effekt :) sen byter jag kam och ser vad den ger. Osv. Om du förstår hur jag menar :)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Re: HWK-garaget 635CSiE24,M5E34,3.0SiE3,528E28,AlpinaB10Bitu

    Postat: sön aug 02, 2015 10:32 am
    av E24
    Fun facts:
    Avgassystemet som satt på var en modifierat 635 orginal avgassystem med 745dp. Vi mappade bilen med det och justerade laddtrycket till cirka 0,85bar.
    Med nya avgassystemet laddar den 1,25bar utan att vi har ändrat något i mappen då förstår man hur dåligt motorn mådde med gamla avgassystemet


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Postat: mån aug 03, 2015 9:22 pm
    av E24
    Bytte mina grönisar mot Simens Deka 875cc.

    Bild

    Jag förstår inte varför den gillar soppa så mycket. Så fort vi ger den lite så går den jämt och fint på tomgång och rasar i temp. Men när vi drar ner på det så pendlar den i tomgång och går varmt Bild
    Dålig film på natten efter vi mappade lite efter spridarbytet. 0,85 är alldeles för fett för tomgång. Måste se va felet är.
    https://vimeo.com/135289959




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Postat: tis aug 04, 2015 8:55 pm
    av JJ_
    Hej!
    Ja då var det även dags för mig att göra en första uppdatering.

    Hittade en fin 528 från -83 tidigare i sommar, med rätt lite rost och få ägare.

    Det jag har planer på att göra med bilen framöver är följande:
    - "stor service", justera ventiler, ny olja, stift osv.
    - förebyggande underhåll för att motverka rost
    - coilovers då originalstötdämparna börjar bli rätt mjuka

    På sikt har jag även tänkt byta till en modernare motor då den i dagsläget kommer nyttjas som bruksbil.
    Har ännu inte bestämt mig för vad jag ska satsa på för maskin, men har funderat på en M57, BMWs 3 liters common rail sexa.
    Motiveringen till detta är god bränsleekonomi, håller sig inom godkänd effektökning (hoppas de är som jag läst att de inte bryr sig om vridet) och således inte behöver bli reg. som ombyggt fordon.

    Men tankarna snurrar även kring att ta en modernare bensin sexa, som på långsikt eventuellt skulle kompletteras med turbo.

    Har ni några idéer på lämplig motor?

    Ska försöka få till lite bilder strax.

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Postat: tis aug 04, 2015 9:03 pm
    av JJ_
    Bakom e28an syns även min Bi-Turbo, framöver kommer en uppdatering om den [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
    Bild

    Bild

    Knappt någon rost att tala om
    Bild
    Sparsamt använd
    BildBild

    Fler bilder kommer senare.
    //Jonas

    Skickat från min E2303 via Tapatalk

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Postat: fre aug 07, 2015 6:24 am
    av E24
    Detta har hänt.

    Bild

    Bild

    Bild

    Och det hände medans vi mappade på Åland. Och jag behövde ha med bilen till Gävle så detta fick bli lösning. Bilen funkade oerhört bra även utan turbo fast riktigt seg BildBild

    Bild

    Bild

    Lite olja i avgassystemet Bild

    Bild

    Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Postat: fre aug 07, 2015 11:22 pm
    av Henkken
    jaså du var till självaste Eklund och mappade, vad tyckte du om deras tokbyggen då? :)

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Postat: lör aug 08, 2015 2:01 am
    av E24
    Rickard är en nära vän till mig och den jag litar på mest vad det gäller mappning Bild

    Dom är sköna deras bygge både Jespers och Rickards :) beviseligen vet dom vad dom håller på med


    Skickat från min iPhone med Tapatalk