Sida 1 av 1
455 stockmotor
Postat: tis aug 04, 2015 9:14 am
av gearhead
hej! håller på och bygger en pontiac 455ho stockmotor (för dragracing) har lite funderingar om vinklar på ventilsäten får köra max 0.425 i lyft ventilsäten och duration är fri har funderat på och köra 6vinklar med 30graders säte in (75-60-45-30-15) 45grader med radie ut. någon som har erfarenhet om bra ventilsäten för lågt ventillyft. mvh magnus
Re: 455 stockmotor
Postat: tis aug 04, 2015 7:25 pm
av Jens Gustavsson
intressant ämne
grovt sätt så blir det många vinklar ca 15 grader i mellan sen ska man ha lite mindre under ventilen ca 0.88 skulle jag tro sen gärna en eller två under cutt vinklar på ventilen med.
ska du ha riktigt bra med flöde så kan man åka 35-40 graders tätnings vinkel.
fins bra läsning på engine labs men det handlar mer om flöden på högre lyft.
ska man göra rätt så provar men en massa säten i en skrot topp först i flödesbänken.
sen lus läs reglementet först så du gör rätt (kopiera gärna och lägg upp toplocks reglerna i detalj

)
mvh jens
Re: 455 stockmotor
Postat: tis aug 04, 2015 9:33 pm
av gearhead
läste för en del årsen om lite flödes tester som david visard gjorde och han fann att låglyfts flödet upp till ca 0.250 blev bättre med många vinklar och 30graders säte mellan ca 0.250-0.500 ingen skilnad mot 45grader om jag minnes rätt.tror inte det behövs en backcut vinkel på insugsventil då vinkeln mellan tallrik och säte är ca 15grader funderar på göra en liten 45grader på tallrikskanten.enligt reglerna är vinklarna på säten och ventiler fria får dock ej använda större ventiler än orginal.
Re: 455 stockmotor
Postat: ons aug 05, 2015 8:44 am
av Jens Gustavsson
hej hur ser ventilen ut då? måste va väldigt "fet". du skulle hyrt tid hos nån med flödesbänk och prova er fram lite med säten och vinklar på ventilerna och andra ventiler.
mvh jens
Re: 455 stockmotor
Postat: ons aug 05, 2015 3:34 pm
av Erland Cox
Det finns väl HO Pontiac toppar som har 45 graders säte standard?
Du har väl fri duration på kammen men begränsat lyft?
Det som ger effekt är flödet efter att avgasventilen har stängt och kolven börjar få upp bra hastighet.
För mycket flöde för tidigt ger tvärtom sämre effekt och gör att du måste köra med mindre duration.
Flödet under .300" ska du inte jaga utan det över.
Om det går att forma grytan speciellt mot porten för 45 graders säten så tror jag du får mer effekt med dom.
Erland
Re: 455 stockmotor
Postat: ons aug 05, 2015 4:58 pm
av gearhead
455 ho motorerna har 30graderssäte på insug och 45grader utblås dena motor kommer att byggas i 72ans utförande har tyvär ingen extra topp att labba med dom är väldigt svåra att få tagpå man får ej porta så vinklarna på säte och ventil är vad man får ändra enligt reglerna. i 72ans ho motor får jag ha max 0.425 i lyft fri duration och lobseparering 2.11 dia in 1.77ut har tillgång till en flödesbänk tänkte beställa ett custom stål till miran.
Re: 455 stockmotor
Postat: ons aug 05, 2015 7:09 pm
av Erland Cox
Det glömde jag ju. Då har du väldigt liten diameter under ventilen och kan bara köra 30 graders säten.
Tror de vinklarna du har valt blir väldigt bra om du har 2 till 2,5mm långa steg.
Erland
Re: 455 stockmotor
Postat: ons aug 05, 2015 7:47 pm
av gearhead
funderar fortfarande ska ha en 15grades toppvinkel eller 0grader efter sätet.
Re: 455 stockmotor
Postat: ons aug 05, 2015 11:33 pm
av Erland Cox
Det gör ingen större skillnad.
På Volvo med platta förbränningsrum brukar jag inte sänka ventilerna utan bara fräsa till jag ser ett blänk.
Men man sänker knappt för att få till 15 graders reducering så det beror ju på hur topparna är från början.
Erland