Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?
Postat: ons aug 19, 2015 11:23 am
Min VW-buss (T3 1988) är sänkt 80mm.
Iomed sänkningen så blir framvagnsgeometrin helt åt helsike.
För att råda bot på detta så har jag till att börja med flyttat upp det inre fästet till den nedre A-armen ungefär 56mm (80mm var inte genomförbart på ett enkelt sätt).
Nu är frågan bara, hur bör jag göra med den övre?
Det är relativt enkelt att flytta upp även denna ungefär lika mycket och den går nog till och med att flytta upp ännu längre men då är risken att det kommer att ta i någonstans så tanken är att flytta upp även denna runt 56mm. Jag behöver bara få tag i en skrotad T3:a att kapa bort delar ifrån.
Frågan är bara, bör jag flytta denna fästpunkt någonting utåt eller bör jag sträva efter att flytta även denna rakt uppåt?
Jag har även ett kit liggandes med ett par övre A-armar som är typ "kompenserade för sänkning" eller vad man nu ska kalla det. Bör jag använda dessa? I orginalfästpunkten eller i en uppflyttad fästpunkt?
Det är ju faktiskt som så att eftersom att bussen är sänkt 80mm och om fästpunkterna för länkarmarna är uppflyttade 56mm så är den ju fortfarande 24mm för mycket sänkt för att framvagnsgeometrin ska vara optimal. Det är detta jag undrar om det går att kompensera för på något sätt genom att experimentera med den övre A-armen.
Jag kan ju även tillägga att den där eftermarknads övre A-armen jag har liggandes med största sannolikhet är konstruerad för att användas på en bil där man inte har varit och kapat för att flytta fästpunkterna för länkarmarna utan man har helt enkelt enbart satt dit sänkfjädrar. Å andra sidan så är det väl kanske inte så vanligt att folk sänker så mycket som jag har gjort heller så de kan ju vara anpassade för en sänkning på 40 - 60mm.
Jag kan ordna bilder om texten är svår att tolka.
Iomed sänkningen så blir framvagnsgeometrin helt åt helsike.
För att råda bot på detta så har jag till att börja med flyttat upp det inre fästet till den nedre A-armen ungefär 56mm (80mm var inte genomförbart på ett enkelt sätt).
Nu är frågan bara, hur bör jag göra med den övre?
Det är relativt enkelt att flytta upp även denna ungefär lika mycket och den går nog till och med att flytta upp ännu längre men då är risken att det kommer att ta i någonstans så tanken är att flytta upp även denna runt 56mm. Jag behöver bara få tag i en skrotad T3:a att kapa bort delar ifrån.
Frågan är bara, bör jag flytta denna fästpunkt någonting utåt eller bör jag sträva efter att flytta även denna rakt uppåt?
Jag har även ett kit liggandes med ett par övre A-armar som är typ "kompenserade för sänkning" eller vad man nu ska kalla det. Bör jag använda dessa? I orginalfästpunkten eller i en uppflyttad fästpunkt?
Det är ju faktiskt som så att eftersom att bussen är sänkt 80mm och om fästpunkterna för länkarmarna är uppflyttade 56mm så är den ju fortfarande 24mm för mycket sänkt för att framvagnsgeometrin ska vara optimal. Det är detta jag undrar om det går att kompensera för på något sätt genom att experimentera med den övre A-armen.
Jag kan ju även tillägga att den där eftermarknads övre A-armen jag har liggandes med största sannolikhet är konstruerad för att användas på en bil där man inte har varit och kapat för att flytta fästpunkterna för länkarmarna utan man har helt enkelt enbart satt dit sänkfjädrar. Å andra sidan så är det väl kanske inte så vanligt att folk sänker så mycket som jag har gjort heller så de kan ju vara anpassade för en sänkning på 40 - 60mm.
Jag kan ordna bilder om texten är svår att tolka.