El camino -70 Twin turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jock33
Lite mer laddtryck

El camino -70 Twin turbo

Inlägg av jock33 »

Projektet är en Chevrolet El camino -70 som jag köpte för ett par veckor sedan. Tanken är att jag ska bygga en ny motor till den med twin turbo. Idag sitter det en helt original 350 och tanken är även att bygga den nya motorn på en 350.
Bild
Bild från när jag köpte bilen

Jag är en kille på 17år som går fordonsprogrammet med inriktning transport, ekonomin kanske inte är den bästa med tanke på att jag pluggar så bygget kan ta lite tid. Men jag ska göra mitt bästa.

Målet med bilen är att få en rolig gatbil med mycket pulver under huven. Den ska byggas så att den går att använda någorlunda vardagligt, men man ska även kunna visa vart skåpet ska stå.
tänkte satsa på ca 1000 hk

Jag hoppas att ni på forumet har mycket kunskap och tips som ni kan dela med er av :D

Jag har en 350 som jag eventuellt tänkte använda iallafall blocket ifrån, men jag skulle vilja ha så mycket tips som möjligt angående val av delar till bottendelen och resten av motorn men även idéer om vilken vxl-låda man bör använda och hur man kan lösa ett spakställ då det är rattautomat idag.

Mvh Jocke

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Re: El camino -70 Twin turbo

Inlägg av maxn51 »

har som du vet inga större kunskaper på V8 fronten och bänkarnas automater men fundera på om det går att styra elektroniskt så det går att ha löstagbar växelspak? Eftersom ja vet att du hälst har kvar helsoffan iaf till en början;)

Hoppas nån av de duktiga V8 trimmarna hittar tråden å kommer med lite tipps!:)
sen ang turbo val har kanske Jens några idéer?

Mvh Max
jock33
Lite mer laddtryck

Inlägg av jock33 »

Kul med lite respons, ja helst vill jag ju ha kvar soffan så att man kan åka 3 st i den.
Ja vi får väl se om det är några fler som hittar hit :)

//Jocke
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om du siktar på 1000 hk så är det treväxlad th400 eller fyrväxlad 4L80E som du bär titta på. 4L80E är i princip en elektroniskt styrd TH400 med överväxel och lockup.
Båda går säkert att koppla till befintlig rattspak men på 4L80E kommer du inte att nå ner till spakläget för manuell etta.

Med 4L80E har du alla möjligheter att växla 'manuellt' med paddlar på ratten eller med en återfjädrande spak för upp/nerväxling. Du kan ha en strömbrytare för att växla mellan automat och manell växling med paddlar.
Jonas Bylund
Bild
jock33
Lite mer laddtryck

Inlägg av jock33 »

kul med respons

jag tycker 4L80E lådan verkar väldigt vettig och läste lite om den och gillar det att man kan köra både manuellt och automatiskt.

Har du någon aning om vad en sådan låda tål?

Mvh jocke
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Helt original håller dom bra, men kosta på en riktig turbin. Originalturbinerna stallar för tidigt och tål inte att varvas.
Min är bara originalrenoverad med vissa 'service buletins' åtgärdade och jag har inte haft några problem med 600++ på hjulen.

En seriöst byggd låda kan säkert hålla för 1500 hp också.

http://hughesperformance.com/4l80e/
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
NBCustom
Lite mer laddtryck

Inlägg av NBCustom »

Dette blir hur grymt som helst!;)
Lik og følg oss på facebook: Nord-Bingen Custom
-Ford Sierra Xr4i
-Mercedes S123 300tdt
-Mazda RX-7 gen. 1
-BMW 745i E23 x 2
-BMW 732i E23
-BMW 323i E21
jock33
Lite mer laddtryck

Inlägg av jock33 »

Okej tycker det verkar som en bra låda, får ta och kolla närmare på det lite senare när motorbygget är igång. Men då vet jag vilken låda jag ska kolla på :D

Tack NBCustom kul att det är fler än bara jag som tycker det :)
jock33
Lite mer laddtryck

Inlägg av jock33 »

Någon som har några tips på vad man borde köpa för vev, stakar och kolvar. Jag har kollat lite på summit men vet inte riktig vad jag ska ha för något

Mvh jocke
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Kul bygge, V8 med turbo är rätt så trevligt :thumbright:

Du får ju givetvis göra som du vill, men råden jag har att ge är:

Bestäm väldigt tidigt i bygget om du ska åka med insprutning eller förgasare. Insprutning är att föredra.
Tror även att jag skulle rekommendera att bygga turbosystemet på din org. motor före du bygger en 1000 hk maskin. Går att få ut bra med pulver ur den med!
Det är lättare att hålla uppe motivationen om man får åka lite också. Bygger du vettiga grenrör, Ic och allting runtomkring så när du har byggt klart rökarmotorn så slänger du i den i bilen, säljer befintliga turbon och sätter på en som klarar 1000 hk+.

https://vimeo.com/116270948
Liten accelerationsfilm på min Camaro. Släpper bara upp kopplingen på ca 1200 varv och gasar på. Den är inte optimal på något vis, vill mest visa att det går rätt skapligt med std grejer och lågt laddtryck med. Sitter en 305:a med gjuten bottendel, ARP bultar på vevstakarna, Summit 1105 kam, portade toppar, ombyggd Holley 650 och en Holset Hx 55:a. Laddar ca. 0,75 bar.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

El camino -70 Twin turbo

Inlägg av maxn51 »

Låter klokt då kan han ju se att allt runt om lirar innan man lägger åtskilliga tusenlappar på ny motor:) kommer bli dator som styr insprutning och tändning iaf

Har funderat över grenrör finns det Kina grejor som funkar eller är de bättre å bygga själv?

Mvh Max

PS frän bil föresten^^
jock33
Lite mer laddtryck

Inlägg av jock33 »

Det kommer som max säger bli dator styrt sprut

Jag får ta och tänka på det där med turbo på befintliga motorn i början, det kan ju vara en bra idé [WHITE SMILING FACE]
Bra drag i din kärra :D
Har du något tips på delar till bottendelen i 1000hk motorn? Blocket har jag resten behövs

Mvh jocke
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Bra val, insprutning öppnar upp för mer brukbarhet.
Jag tycker absolut att du ska göra det. Jag började mitt bygge med att jag skulle bygga en 800-1000 hk maskin, köpte toppar, insug, kam och vippor. Kom fram till att det skulle bli väldigt dyrt med en bra drivlina som tål effekten, tappade sugen och alla dom nya delarna ligger kvar i garderoben så här 8 år senare :wink:

Du skriver dubbel turbo.. Vill du väldigt gärna ha det? Om inte så tycker jag att du ska släppa det och gå på singelturbo. Om man börjar med det rent praktiska så blir det ofta svårt med rördragningen på en dubbelturbo anläggning. Man har ju bromsservo och styrstång på förarsidan som gärna ställer till det. Sen rent ekonomiskt så blir det ju lite mindre grejer, en turbo, en wastegate osv. Sen är det mycket tuffare med en stor jäkla singelturbo :lol: :thumbright:

Angående grenrören så tycker jag att du ska bygga egna. Tror inte att jag har sett en enda bil som dom där billiga Ebay grenrören passar i..
Har väl inga direkta tips på delar till bottendelen. Personligen hade jag nog byggt en 383:a, men det är inte nödvändigt.
Tack, Camaron går rätt så bra. Är ju inga exotiska grejer och rätt lite ladd än så länge.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
jock33
Lite mer laddtryck

Inlägg av jock33 »

Kul med snabb respons :) jasså vad är det för grejor du har ligger då?
Angående turbo antalet så är jag rätt säker på att jag vill bygga dubbel turbo, jag inser att det blir lite dyrare men tycker ändå att det känns smidigast + tuffast, bilen har väldigt stort motorrum så det blir nog inget problem att få plats med grejorna.
Planen är att bygga egna grenrör men har suttit och kollat runt lite och sett att det säljs mycket olika färdiga turborör och även sett att det finns några som byggt med dom och började fundera på om det fanns några bra. Dock tar det nog mindre plats om man bygger dom efter bilens motorrum.

Jag funderade på 383 först men det är inget alternativ längre pga den långa slaglängden.

Hur många hk tippar du på att du har i bilen?

Mvh jocke
Skriv svar