Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter 1996

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Har varit på en 11 mils vända till Övik, och bilen går perfekt! Och inget fel hittat...hur länge går den felfritt?
Det enda jag gjort är mätt lite på Siemens Digifant ECUn...se bilderna.
Bild
Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Laddar upp en bild på insprutning och tändning.
Det som är underligt är den varierande dwell-tiden (jag antar att det är den positiva pulsen som är dwell-time, eftersom tändspolen har inbyggt drivsteg).
Här går motorn på alla cylindrar, men man hör hur kolvslamret ändras med variationerna i dwell-time. När motorn går felfritt så verkar dwell vara konstant, men däremot verkar amplituden ökas när motorn belastas.

Kommentarer mottas gärna!

Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
221341p
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis sep 23, 2008 9:47 am
Ort: Teckomatorp

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av 221341p »

Ser det inte udda ut att tändning och insprutning inte är helt synkade?
Hur ser signalen ut om du samplar över dubbla tiden istället?
I min enfald vill jag tro att boxen borde styra ut bränslet vid en given tidpunkt i förhållande till motorns nolla.

Hur såg MAF, O2 och CLT ut?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Det är batch-fire på injectorerna, 1 dusch per vevaxelvarv.
Bilen går inte igenom besiktningen när jag har motorstörningarna, däremot ligger Lambda perfekt dom stunder motorn går felfritt...vilket just nu är så pass sällan att det inte är värt att försöka besikta...men jag jobbar vidare!
Jag har nu lött på riktiga trådar så att jag förhoppningsvis kan göra bättre mätningar...får se om det ger någonting... :?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
221341p
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis sep 23, 2008 9:47 am
Ort: Teckomatorp

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av 221341p »

Angående batch-fire: Tyckte att det såg ut som att timingen mellan insprutningspulsen och var femte tändning verkar variera.
Om vi utgår från att insprutningen sker vid samma vevaxelposition varje varv kan man se att förtändningen varierar en hel del i din mätning. Med konstant last borde tändläget vara låst, eller hur? Alltså borde förtändningsvariationen bero på felaktig sensorsignal, t.ex. MAF, TPS eller CLT. Eller tänker jag fel?

Om vi ser det från andra hållet: Förutsätt att förtändningen är konstant och timingen för insprutningen varierar så bör det finnas en orsak till variationen. Är det default att insprutningstidpunkten släpar lite för att alla cylindrar någon gång skall på en dusch just när ventilen öppnar, eller är det en vevaxellägesgivare som spökar?

Hälsningar
Axel
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Hej Axel, jag tror du är inne på rätt spår.
Jag har själv tänkt i dom banorna och har mätt luft- och motortempsensorerna vid både kall och varm motor. Värdena såg då bra ut. Vad jag inte vet är om något värde skulle hoppa omkring när motorn går, det skall jag försöka undersöka.
Har också kopplat ur de 2 knacksensorerna för att se om någon av dom möjligen spökade, men ingen inverkan märkte jag. Det finns dessutom nära knacksensorerna ytterliga 2 st enpoliga givare, som jag inte vet vad dom är. Urkoppling av dom gav inget. Resistansmätte dom och vill minnas att den ena var kortsluten och den andra var öppen...vet inte om det säger någonting.

Såvitt jag vet finns ingen separat vevaxelgivare, utan det är hallsensorn (som är ny) i fördelaren som sätter takten. Fördelaraxeln, kuggar etc verkar täta, jag har inte lyckats känna av något glapp i alla fall.

Skall som nästa punkt försöka koncentrera mig på givarna in.

Mitt försök med en massa pålödda trådar misslyckades...motorn gick som sk-t...ok, trådarna stör tänkte jag och lödde loss alltihopa...sen ser jag att jag hade glömt att koppla en vacuumslang :doh: :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
221341p
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis sep 23, 2008 9:47 am
Ort: Teckomatorp

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av 221341p »

Tittade lite i vagcat och såg att din motor inte har ngn vevaxellägesgivare.
De två enpoliga givarna skall tydligen vara oljetrycksvakter - en för 0,25 och en för 0,95 bar.


Sent from my LT25i using Tapatalk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Ja, underligt nog går motorn perfekt nu...och Lambda ligger fint. Om biljäkeln fortfarande går fint imorgon så skall jag chansa med att rulla in på en obokad efterbesiktning.
Jag har ju blivit lite mer desperat med tiden och börjat klippa av kablar och greja. Kollade temp-sensorerna och visst ligger det rassel ovanpå dc-signalen, men inte speciellt mycket. Skulle kunna koppla en lämplig konding över om jag vill prova med släta ut signalerna lite.

Men, som sagt, nu går den fint. Och den har klarat ett antal omstarter och lite vrålkörning på E4, så just nu är det ovanligt positivt alltihopa. Det var en fröjd att köra bilen nu, inga ryckningar, den låter fint och känns stark, och Lambda runt 1 hela tiden.

Men, jag vet ju fortfarande inte vad felet är/var, även om det just nu lutar mot en glappkontakt någonstans. :?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
221341p
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis sep 23, 2008 9:47 am
Ort: Teckomatorp

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av 221341p »

Hur gick det på besiktningen?

Min egen AET fick ny hallgivare i tisdags. Vid första start märktes ingen skillnad, gick på fyra burkar.
Bytte tändkablarna och kopplade ur och i tändspolen. Sen gick den på alla 5.
Tråkigt nog var man för snabb, så nu vet jag inte om det var att den behövde vänja sig vid nya givaren, eller om det var tändkablarna hela tiden. Eller glappkontakt.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Besiktningen gick fint, den seglade igenom med perfekta värden på avgaserna!
Så för tillfället går den fint, men har börjat fundera på om inte ett litet MegaSquirt skulle få styra motorn istället...då får man ju själv kontroll på det hela. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Jag börjar nästan tro att jag kan avsluta den här tråden...hoppas jag.
Störningarna återkom efter besiktningen...och jag fick börja felsöka igen. Jag hade ju kollat TPSen förut och bestämt att den var ok. Det som jag gjorde fel var att jag kollade TPSen med digital multimeter...och då missade jag att den var utsliten. När jag resistansmätte med en gammal, men kvalitets analog mätare ser jag att TPSen har glappkontakt när jag vrider på den. Den snurrande digitala displayen missade det här.
Så jag fick levererat ny TPS och sen dess har bilen gått perfekt...jag hoppas det fortsätter nu och jag börjar lite försiktigt tro att jag slutligen hittade felet... :thumbright: :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
221341p
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis sep 23, 2008 9:47 am
Ort: Teckomatorp

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av 221341p »

Man skall visst aldrig underskatta gamla visarinstrument :-)
Min verkar ha klarat sig med nya tändkablar och hall, håller tummarna fortfarande.

Axel
221341p
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis sep 23, 2008 9:47 am
Ort: Teckomatorp

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av 221341p »

Är problemet fortfarande löst, nu 4 månader senare?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av Performance_seeker »

Tyvärr inte, jag har lagt ner mycket tid på felsökning, men gått bet på det hittills.

68HC11-processorn i Siemens Digifant ECU matar spänning till Hall-sensorn, som sitter i fördelaren. När motorn går dåligt så är det inte en ren 12V ut från ECU till Hallsensorn, utan på toppen av spänningen finns en sågtandsform som är ca 3V topp-topp. Samma sågtandsform överförs till till hallsensorns utsignal till ECU. När sågtanden försvinner av sig självt går motorn bra. Jag har inte lyckats lista ut vad det är som genererar sågtanden.
När jag kopplar en stor kondensator över spännigsmatningen till Hallsensorn, så försvinner det mesta av sågtanden, men motorn verkar inte börja gå bättre, så det är oklart om sågtanden har någon inverkan, eller om den bara är tecken på att något annat inte önskvärt pågår.

Vad jag har noterat:
- När motorn går dåligt så varierar både duty cycle och tändpunkt i motorn, för att ligga stabilt när den går bra.
- Tidvis har jag också att varvräknaren slår vilt upp mot höga varvtal...

Jag har kollat alla jordningar, dragit egna jordningar, lött om komponenter som sett lite dåligt lödda ut, kollat givare...men nej. :(

Vad jag tror mig vara rätt säker på är att sågtanden är inblandad i motorgången -ingen sågtand=motorn går fint, sågtand=dålig motorgång. Men vad som genererar sågtanden, och var den genereras, det är oklart... :(
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
vaxholm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis mar 15, 2011 9:00 pm

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter

Inlägg av vaxholm »

Hej, Jag har en VW T4 med ACU motor. Hög co halt ojämn tomgång och mystisk i allmänhet drog 1,5 liter milen. Läste på VW forum UK tråd om fel på ett relä som spännings försörjer ECU. Sitter bland de andra reläerna är märkt "30"(Finns nämnt tidigare i tråden). Tog loss relät, sprätte bort locket, lödde om alla lödningarna, och sedan monterat tillbaka. Många av lödningarna hade bristningar, antagligen pga. skakningar.

Efter detta går bilen som en dröm, konstant tomgång på exakt 800varv, samt luktar inte som ett kolkraftverk. Om man ansluter VCDS lite så ser man att matningsspänningen blir stabil också, dvs runt 13V, innan var den alltmellan 6 och 14V.

Länk till sidan som handlar om detta, med bra bilder:

http://www.1600i.de/1600i-elektronik/re ... Urelay.htm

Mvh Johan
Skriv svar