Sida 1 av 1

Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: tis sep 15, 2015 11:10 am
av _Andersson_
Tänkte lägga ut lite bilder på min volvo med b230 å 8v topp.
Var och bromsade den i fredags till 726whp på 3bar och 65g insugstemp :/
Lite lätt omräknat så ger den 820 i maskin..

min zf lådor vill inte hålla i längden. oftast 2an som strular, typ som att gafflarna inte hänger med, så den låser sig fast där, just nu åker jag 530d låda med 35mm axeln. den som skulle vara odödlig....

Nån som har tips på grym låda, måste gå åka gata med den!


Hos GZ racing på bromsning!
Bild


Volvo 8v 820hk
Bild

402m körning på lunda
Bild

Nytt pb 9,39
Bild


Bild
Stockholm open ser ni vilken bil ja åker imot?
Bild
Kom till kvartsfinal torsk mot asconan
Bild

Bild

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: tis sep 15, 2015 11:33 am
av Steve
Riktigt frän 8v! Kanske inte lättaste motståndet i Stockholm Open :)

Vad har du för storlek på bakdäcken?

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: tis sep 15, 2015 11:38 am
av _Andersson_
Man tackar! Nej asconan är så sjukt grym på gatan...
Jag åker 10,5x31-15

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: tis sep 15, 2015 2:59 pm
av Kadett4wd

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: ons sep 16, 2015 3:18 pm
av Kadett4wd

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: ons sep 16, 2015 9:55 pm
av Johan
Sjukt frän bil! Kul att den används på gatan. Är chassit anpassad för enbart dragrace? Hur är den att köra just på gatan? Vad använder du för dämpare och fjädring?

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: fre sep 18, 2015 1:42 pm
av Jens.k
Jag blir lite nyfiken på om du plockat isär nån zf låda som du haft problem med och kollat om det är nå skador eller dylikt på skiftgafflar eller nått annat.

Jag har en sån låda ligger isärskruvad och det ser ut som att om det är skiftgafflarna som är problemet så bör dessa gå att förstärka om man kan svetsa aluminium.

om det är så att materialet på skiftgaffeln som ligger an mot syncringen blir sliten så går den att antingen byta ut den som en lös del eller tillverka en ny bättre helt enkelt som då får bättre anliggning om syncringen för att inte slitas lika hårt.
Även de gamla zf låderna hade det problemet att de kunde låsa sig ibland men jag har inte sett någon som löst varför det inträffar mer än att snabba växlingar verkar vara inblandade.

Har du flera stycken trasiga låder ligger kanske jag kan vara intresserad av att köpa dem av dig annars. Jag kan även sälja dig sådana låder som är fullt fungerande om du vill. Har i alla fall 3 stycken hemma just nu.

Här är en komplett guide för hur man delar den gamla typen av zf låda men den fungerar i princip lika bra till 530d lådan.
http://sandstromracing.se/pdf/320Z.pdf

Känner inte till så många alternativ som är direkt lättillgängliga och klarar så mycket mer. Det finns den 6 växlade varianten från 530d. Den tål ungefär lika mycket skulle jag tro men jag vet inte hur skiftmekanismen ser ut i en sån i jämförelse. Det är ju en zf det med så det skiljer nog inte jättemycket.

Getrag har ju sin 420g som många kör med men när de är begagnade och har gått närmare 20k så börjar syncringarna kunna vara slitna.
Sitter på bland annat, 540i e34, 540i e39, m5 e39, 740i e38, m3 e36 (3,2 enbart), m3 e46 och säkert nån fler modell.

Skiftmekanismen i dem ser helt annorlunda ut och klarar säkert mycket innan en skiftgaffel ger sig eller blir sliten. Trevlig att köra med så länge syncringar är i skick.

Både 6växlad 530d och getrag 420 finns med samma bultmönster som den låda du har idag så åker du adapterplatta kan det vara att bara skruva på.

Har skruvat en del och forskat en del i bmw's växellådor så fråga på du om det är nått mer du undrar över.

Hoppas att nått av det jag skrev kan vara till nån hjälp :)

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: lör sep 19, 2015 11:19 pm
av _Andersson_
Johan, Det är backhalf, sen är de fyrlink som vi justerar för gatan, klipper iväg fint på gatan,
Ja inga större problem att köra den på gatan, förutom polisen tycker väll inte om den riktigt :D
Kör dubbel justerbara avo dämpare bak, fram sitte de nå coilovers men vet ej märke eller så..

Jens k. Nej jag har tyvärr inte skruvat isär lådan å inspektera,
Tror jag köpte den här lådan av dig i våras?
Han köra ca 20repor innan den börja duma sig,

Men vi tror vi hitta felet vrf den gjorde de,
Vvs sensorn hade gått sönder så klev av start linjen på 3bar å de verka den inte gilla :D

Re: Volvo 240 8v 726whp NoControl.se

Postat: sön sep 20, 2015 12:02 am
av Jens.k
Det kan mycket väl vara så att det var mig du köpt den av. Har tyvärr inte full koll på alla som handlat av mig vid det här laget. Om det var av mig du köpte den så får du väl säga till om det är nått jag kan hjälpa till med vad gäller reparation eller om du vill ha rabatt på en ny helt enkelt ;)

Lådan som du har nu, är den "slut" så den är oanvändbar redan nu eller är den svårväxlad eller hur beter den sig generellt?
Visst att kliva av i starten med slicks och 3 bar i ladd gör väl sitt men tar en lådan slut efter 20 repor kanske den inte är så häftig som jag fått intrycket av.

Hoppas det löser sig hur som helst! :)