Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Jag har detta kitt på min S8 då kan man ställa på camber och caster, dock moddade jag det lite för ännu mer camber..
http://store.034motorsport.com/034motor ... a8-s8.html
Sen har jag deras nedre länkarmar med hårdare race gummin i för 250$ (här finns det dock olika varianter beroende på vilka ben man har så köp inte fel)
http://store.034motorsport.com/034motor ... a8-s8.html
Sen har jag deras nedre länkarmar med hårdare race gummin i för 250$ (här finns det dock olika varianter beroende på vilka ben man har så köp inte fel)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Aha, okej. Får se om man blir sugen på det framöver då, det är ju lite över krigs-budgeten!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Kom på att den lösningen med reedkorg i plenum var nog på en snöskoter,är kanske känsligare
när det är förgasare. Har kollat lite på STS-turbosatser och dom använder 2"rör har jag för men dom
har ingen extra "insugsväg" tror jag.... Hur märks det att den behöver det,chokar den så den går fett eller?
när det är förgasare. Har kollat lite på STS-turbosatser och dom använder 2"rör har jag för men dom
har ingen extra "insugsväg" tror jag.... Hur märks det att den behöver det,chokar den så den går fett eller?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Jag tror du ska låta avloppet vara 75mm..gör du det trängre får turbon kämpa mer vilket ger högre lufttemp och hög insugstemp är döden när man ska överladda en std motor med 10,7:1 i komp på bensin....utan den proffsinstallerade intercoolern kunde jag knappt ladda 0.2kg på gotland utan att få spikningar... Insugstempen gick över 80grader....så gör allt du kan för att hålla ner tempen så kan du ladda några hekto till utan ras!!
Mvh byggherren!
Mvh byggherren!
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Nu hänger jag inte med,varför får turbon kämpa mer?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Det är "trögare"att blåsa en viss luftkonditionering genom ett smalt rör än ett grovt... Kan jämföras med avgassystem, man sätter på grövre prylar för att få mindre mottryck osv...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Hehe, misstänkte att byggherren kunde hålla till på det här forumet..
Sten: ja, att ha någon ventil/reeds är inte nödvändigt. Men jag är sugen på att testa!
Vet inte vad det är för turbosatser men det är en hel del saker man får ta med i beräkningen av tryckrörens diameter. Hur mycket flöde man har som i sin tur beror på slagvolymen, laddtryck och hur mkt man ska varva.
Sen får man kompromissa lite. Ska man få ut max effekt och köra rattlås-rejs/dragrace tar man det grövre röret för bäst flöde. Ska man leka och vill ha tidigt laddtryck, jämt register, tar man kanske ett lite tunnare rör än det som ger bäst flöde på maxvarv, för att få laddtryck tidigare. Dock utan att choka/strypa turbon som audimotorsport beskriver.
Sitter det någon ingastempgivare kvar också tro Peter?
BTW: Är det någon som sitter på en bredbandslambdamätare extra? Säker BARA mätaren, ej givaren då det sitter en i bilen!
Sten: ja, att ha någon ventil/reeds är inte nödvändigt. Men jag är sugen på att testa!
Vet inte vad det är för turbosatser men det är en hel del saker man får ta med i beräkningen av tryckrörens diameter. Hur mycket flöde man har som i sin tur beror på slagvolymen, laddtryck och hur mkt man ska varva.
Sen får man kompromissa lite. Ska man få ut max effekt och köra rattlås-rejs/dragrace tar man det grövre röret för bäst flöde. Ska man leka och vill ha tidigt laddtryck, jämt register, tar man kanske ett lite tunnare rör än det som ger bäst flöde på maxvarv, för att få laddtryck tidigare. Dock utan att choka/strypa turbon som audimotorsport beskriver.
Sitter det någon ingastempgivare kvar också tro Peter?
BTW: Är det någon som sitter på en bredbandslambdamätare extra? Säker BARA mätaren, ej givaren då det sitter en i bilen!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Kopplar du upp datorn mot sprutet setr du insugstempen då sprutet har sån givare att jobba med..
Glömde svara dej ang lambda.. Jag har inte dykt på nån överbliven mätare tyvärr..
Glömde svara dej ang lambda.. Jag har inte dykt på nån överbliven mätare tyvärr..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Jag ska nog gå och lägga mig nu... satt ju för tusan och tittade på den bland annat när jag kopplade upp mig och körde senast.. minnet är dåligt och kort.
Okej, schysst att du kollat iaf. Söker vidare.
Okej, schysst att du kollat iaf. Söker vidare.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
- Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Gillar detta bygge som tusan, helt underbart!!!
Däremot köper jag inte avloppsteorin där större rör skulle vara att föredra pga. tröghet, strypningen sitter ju på storleken på utgången ur turbon, enda man får är mer volym att bygga tryck i med stort rör.
Att det fungerar praktiskt bättre är väl för att den större volymen luft hinner väl kylas mer på vägen fram.
Jag skulle prova bytt ut avloppsröret mot ett flexrör i metall av rätt diameter bara för att det har större avkylningsyta och dra det på undersidan bilen för att få lite gratis fartvindskylning.
Däremot köper jag inte avloppsteorin där större rör skulle vara att föredra pga. tröghet, strypningen sitter ju på storleken på utgången ur turbon, enda man får är mer volym att bygga tryck i med stort rör.
Att det fungerar praktiskt bättre är väl för att den större volymen luft hinner väl kylas mer på vägen fram.
Jag skulle prova bytt ut avloppsröret mot ett flexrör i metall av rätt diameter bara för att det har större avkylningsyta och dra det på undersidan bilen för att få lite gratis fartvindskylning.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Jag har provat med rör under och där är det varmare än inne i bilen så tyvärr funkar inte det någe bra...de e en enorm värme som kommer från motor,kylare och strömmar underbilen... Möjligen kanske om man skulle få till rör ute vid sparklådorna men bilen e låg så det blir svårt
Har även provat 50mm rör på ett annat svansturbobygge på en bmw....först satte vi byggmax 75mm,därefter blev det 50mm då det va så ruggigt trångt...ingen märkbar skillnad på spoolup men däremot blev den tröttare direkt vid fullgas innan turbon började puffa fram luft...så med facit i hand verkar det som man inte ska köra mindre rördia än gasspjället....tyvärr har jag inga mätvärden på insugstemp vid rördia bytet.....A8 e fjärde svansturbobygget jag varit inblandad i så det har testats lite av varje,...
Har även provat 50mm rör på ett annat svansturbobygge på en bmw....först satte vi byggmax 75mm,därefter blev det 50mm då det va så ruggigt trångt...ingen märkbar skillnad på spoolup men däremot blev den tröttare direkt vid fullgas innan turbon började puffa fram luft...så med facit i hand verkar det som man inte ska köra mindre rördia än gasspjället....tyvärr har jag inga mätvärden på insugstemp vid rördia bytet.....A8 e fjärde svansturbobygget jag varit inblandad i så det har testats lite av varje,...
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
- Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Ja det är klart att det är mycket luft som den vill ha när den går som sugmotor och ska dra den genom "snorkeln"
Mycket fränt iallafall!!!
Mycket fränt iallafall!!!
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Är det en quattro? isåfall, hur löstes utväxlingsskillnaden med nya växellådan kontra bakaxeln?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Det löste jag ganska enkelt...kapade bort en kugge på kronhjulet bak...
Skämt åsido...de e samma utv.. 4.11:1
Skämt åsido...de e samma utv.. 4.11:1
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Såpass!
Fick för mig att det inte alls var samma när man bytte från auto till manuell. Har själv planer på just detta och skaffat en manuell låda. Får helt enkelt kolla upp om mina prylar också passar rakt av! tack
Fick för mig att det inte alls var samma när man bytte från auto till manuell. Har själv planer på just detta och skaffat en manuell låda. Får helt enkelt kolla upp om mina prylar också passar rakt av! tack