Sida 1 av 1

Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: lör okt 17, 2015 7:22 pm
av Kadett4wd
Jag har inte riktigt hittat info, testar fråga här.

Om man har en rulle som är kopplad till en annan rulle med kedja eller vinkelväxlar.
Hur kontrollerar man inertian?
På rullarna är enkelt, men all övrig massa som dras runt, hur kollar man den?

Är det enklaste att sätta upp en 1hk elmotor och låta den accelerera bänken från noll och justera inertian tills det visar 1hk i diagrammet?
Om man bortser från effektförlusterna i drivningen alltså.

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: lör okt 17, 2015 10:48 pm
av fredde_vit_pv
tror inte på att de flesta 1hp-elmotorer levererar så exakt särskilt vid svep!
men man kan kanske linda tråd runt rullen och hänga på känd vikt i andra änden!?

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: sön okt 18, 2015 8:09 am
av Jarmo Y
En kedja ellet nån annan liten detalj gör ingenting för inertian, de behöver inte räkna med. Att räkna vikterna för inertia räcker inte, luftmotstånd och bearings friktion måste veta. Det vet man inte så lättast är att man mätar bilar eller motorcyklar och finjusterar efter de. Ingen inertiabänk har inte precis de rätta effektsiffrorna men är en bra verktyg.

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: sön okt 18, 2015 2:22 pm
av Kadett4wd
fredde_vit_pv skrev:tror inte på att de flesta 1hp-elmotorer levererar så exakt särskilt vid svep!
men man kan kanske linda tråd runt rullen och hänga på känd vikt i andra änden!?
Ja eller 10hk.. Var bara ett exempel.
Men jag fann all info på en dyno tillverkares sida. :)

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: mån okt 19, 2015 6:05 am
av Kadett4wd

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: ons okt 21, 2015 11:38 am
av Kadett4wd
Har hittat en excelfil som beräknar detta:

Bild

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: ons okt 21, 2015 11:53 am
av Jens Gustavsson
ser vetenskapligt och bra ut! jag ska prova det på min MC dyno nu när den snart är klar.

mvh jens

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: ons okt 21, 2015 7:09 pm
av Kadett4wd
Har kalibrerat enligt den principen nu.
Det blev nästan 20 mer i inertia värde än då jag räknade fram och lade ihop.

länk:
http://dtec.net.au/Downloads.htm

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: lör nov 07, 2015 7:46 pm
av Barkis
Lätt att kolla om du laddar ner excel filen på http://www.sportdevices.com/download.php

Re: Inertia, lägga ihop vikter?

Postat: mån nov 09, 2015 12:15 pm
av Kadett4wd
Den där är väl bara till för att lägga ihop vikter som jag iofs efterfrågade i topic?
Efter hand då jag tänkte vid igångkörningen av min bänk så blev det svårare och svårare.
Då bänken innehåller frihjul,koppling,2 kedjor, bromsskiva med nav, lagerfriktion(5lager).

Att då göra ett enkelt test med fallande vikt som Fredde tipsade om kändes absolut enklast och mest exakt då det inkluderar allt i en enhet, utan risk för räknefel på enskild komponent.

Jag var även i kontakt med Performance Trends och Kevin nämnde att det är absolut enklaste och snabbaste sättet att få ut den rätta inertian.
Dessutom kan man enligt exemplet lätt få fram bänken egna friktion i lager/kedjor.
Och med lite finurlighet kan man även mäta friktionen i själva motorn.

Så jag kör på exemplet med fallande vikt, siffror min dynomula presterar har visat sig vara på 'rätt bana' iaf.
Helt klart jämförbara siffror mot andra liknande maskiner med förbehållet att min bänk visar kanske 0.8-1hk mera vid ca 1000rpm på svänghjulet än dyno som mäter mot däcket.(en rulldyno varierar lite i förlusterna beroende på varvtal på 'däcket')

Ett tips är iaf då man använder excelfilen med fallande vikt är att avrunda alla mätvärden man får åt det håll som i slutänden ger minst inertia.
Just pga få bort 'glädjebänken'.

Mvh