Lamborghini Diablo Replika nytt material
Postat: mån nov 23, 2015 11:31 pm
Jag har ett tag smyghållit på detta av olika anledningar.
Känner nu att det är dags att dela med mig av vad som tar min tid utöver jobbet (overboostracing).
Jag har alltid drömt om att få köra och äga en Diablo, den har hängt som affisch på väggen, stått i bokhyllan som modellbil, vart som bakgrundsbild på datorn och nu står det en i form av replika i ett garage som tillhör mig!
Resan har inte varit direkt lättvindig, inte heller direkt billig.
Efter att ha byggt en del gatbilar samt kommit i mål med många tokiga projekt var det dags att ta steget in i det mest komplicerade, att bygga sin egen bil med prestanda av en supersportbil. Trodde att jag var redo för det.
Googlade dag och natt om olika alternativ. Countach gick att få tag på lite här och var, Diablon var mycket svårare.
Till slut tror jag att jag trillade på en tråd på Zatzy om en kille som spantat upp en diablo så som Ajden gjorde med sin Bently.
Tog kontakt med han men han hade sålt alla delar som kunde liknas vid en Diablo.
Där tog lusten slut och jag lade ner projektet. Detta bör ha varit 2008.
En bit in på 2009 får jag tag på denna, dåliga bilder (fann inte dom högupplösta. Sticker in dom här ifall jag finner dom)
När jag fick se denna så kände jag drömmen vakna till liv.
Kontrollerade det mest uppenbara, bredd, hjulbas, rutramar, höjd och karosslinjer.
Redan på plats konstaterades att det var fel karosspropotioner.
Fel framruta, karossen var extremt dåligt gjuten vissa delar hade vart svårt att få fason på (tyckte jag då).
Dock stämde hjulbasen och bredden på bilen samt att den hade Diablo fälgar av tidig årsmodell.
Svetsarna var inte toppklass men det kan man fixa till på ställena där det behövs ansåg jag.
Killen som ägde bilen ville göra en deal om att han ville skicka med en kaross av rätt propotioner som han skulle fixa.
Efter lite funderade så tyckte jag att det lät bra.
Bilen skulle få nya utseendet Diablo 6.0 som kom 00-01 (sista årsmodellerna).
Tog med bilen hem och betalade för chassi och en kaross fast hade bara chassi med hem.
Sålde v8an som satt i, en LS1 Corvette motor har jag för mig. Behöll växellådan.
Då bör det vara i detta stadiet:
Här visste jag inte mycket mer än att det behövde byggas om här och där med lite småsaker.
Men ju mer man lär desto mer inser jag hur felbyggt det mesta var inom bromsar och hjulupphängning.
Bilen var typ klar för sfro1, men efter en timme på lyften så såg jag att det var omsvetsade audispindlar, styrväxeln satt helt underligt så ackerman hade vart intressant att sett. Länkarmar såg ut som skit, plastbussningar av någon knakande nylon så det låt som en violinkonsert när man fjädrade på bilen.
Ja ja, det där fixar jag till när karossen kommer tänkte jag antagligen, för här blev projektet stående i många år.
Det kom aldrig någon kaross och runt 2013 hade jag fått nog.
Hade stridit mycket för att få till allt enligt avtal men ingen succé . Jag var tvungen att få bygget att ta fart.
Jag började att titta omkring utomlands efter karosser. Finns nästan inga ställen som man kan lita på som säljer dessa delar.
Inom denna branschen så blir man lurad vad man än tar sig för verkar det som. Det är ett återkommande problem för många byggare har jag sett.
Till slut fann jag en farbror i England som skulle sälja av hans gjutformar för olika bilar och där med Diablo. Givetvis skulle denna satsen med innehålla 6.0 karossdelar ( andra skärmar fram, stötfångare, trösklar, inredning samt bakjlusramar).
Fick massor med bilder på 100tals gjutformar som det kändes som.
Jag fixade pengar för att köpa min andra kaross i historien. Hängde på släp på bruksbilen och jag och en kompis drog till England med bilkärra.
Först gick färden till Göteborg för färja över till Kiel i tyskland
I Tyskland blev det kaffe
I Holland tror jag. En bensträckare, tror även jag justerade bromsarna på kärran här.
Här står vi i Dunkerque i Frankrike och väntar på färjan över till England
Engelska kusten
Hamburgare och drick stopp en bit in i England, efter att ha kört mitt livs första vänstertrafik med bilsläp. Hade en aningens puls då.
Här är vi hos Lamberti, den varmaste dagen på länge( var även värmebölja hemma i sverige). Här har vi lastat huvudformen.
Sen skulle bara resten med:
Här är det lastat och klart!
Nu börjar vi resan hem.
Så här ser hamnen ut i Frankrike. Stod ett kolkraftverk och ångade så miljön var inte så charmig.
Mitt resesällskap lycklig över att vara i Tyskland igen
Även skall den lokala ölen testas när vi tar in på hotell för avresa med färja hem dagen efter
Nu närmar vi oss Göteborg
.
Sen fanns inga mer bilder av den resan.
Jag stannar uppdateringen här. More to come!
Känner nu att det är dags att dela med mig av vad som tar min tid utöver jobbet (overboostracing).
Jag har alltid drömt om att få köra och äga en Diablo, den har hängt som affisch på väggen, stått i bokhyllan som modellbil, vart som bakgrundsbild på datorn och nu står det en i form av replika i ett garage som tillhör mig!
Resan har inte varit direkt lättvindig, inte heller direkt billig.
Efter att ha byggt en del gatbilar samt kommit i mål med många tokiga projekt var det dags att ta steget in i det mest komplicerade, att bygga sin egen bil med prestanda av en supersportbil. Trodde att jag var redo för det.
Googlade dag och natt om olika alternativ. Countach gick att få tag på lite här och var, Diablon var mycket svårare.
Till slut tror jag att jag trillade på en tråd på Zatzy om en kille som spantat upp en diablo så som Ajden gjorde med sin Bently.
Tog kontakt med han men han hade sålt alla delar som kunde liknas vid en Diablo.
Där tog lusten slut och jag lade ner projektet. Detta bör ha varit 2008.
En bit in på 2009 får jag tag på denna, dåliga bilder (fann inte dom högupplösta. Sticker in dom här ifall jag finner dom)
När jag fick se denna så kände jag drömmen vakna till liv.
Kontrollerade det mest uppenbara, bredd, hjulbas, rutramar, höjd och karosslinjer.
Redan på plats konstaterades att det var fel karosspropotioner.
Fel framruta, karossen var extremt dåligt gjuten vissa delar hade vart svårt att få fason på (tyckte jag då).
Dock stämde hjulbasen och bredden på bilen samt att den hade Diablo fälgar av tidig årsmodell.
Svetsarna var inte toppklass men det kan man fixa till på ställena där det behövs ansåg jag.
Killen som ägde bilen ville göra en deal om att han ville skicka med en kaross av rätt propotioner som han skulle fixa.
Efter lite funderade så tyckte jag att det lät bra.
Bilen skulle få nya utseendet Diablo 6.0 som kom 00-01 (sista årsmodellerna).
Tog med bilen hem och betalade för chassi och en kaross fast hade bara chassi med hem.
Sålde v8an som satt i, en LS1 Corvette motor har jag för mig. Behöll växellådan.
Då bör det vara i detta stadiet:
Här visste jag inte mycket mer än att det behövde byggas om här och där med lite småsaker.
Men ju mer man lär desto mer inser jag hur felbyggt det mesta var inom bromsar och hjulupphängning.
Bilen var typ klar för sfro1, men efter en timme på lyften så såg jag att det var omsvetsade audispindlar, styrväxeln satt helt underligt så ackerman hade vart intressant att sett. Länkarmar såg ut som skit, plastbussningar av någon knakande nylon så det låt som en violinkonsert när man fjädrade på bilen.
Ja ja, det där fixar jag till när karossen kommer tänkte jag antagligen, för här blev projektet stående i många år.
Det kom aldrig någon kaross och runt 2013 hade jag fått nog.
Hade stridit mycket för att få till allt enligt avtal men ingen succé . Jag var tvungen att få bygget att ta fart.
Jag började att titta omkring utomlands efter karosser. Finns nästan inga ställen som man kan lita på som säljer dessa delar.
Inom denna branschen så blir man lurad vad man än tar sig för verkar det som. Det är ett återkommande problem för många byggare har jag sett.
Till slut fann jag en farbror i England som skulle sälja av hans gjutformar för olika bilar och där med Diablo. Givetvis skulle denna satsen med innehålla 6.0 karossdelar ( andra skärmar fram, stötfångare, trösklar, inredning samt bakjlusramar).
Fick massor med bilder på 100tals gjutformar som det kändes som.
Jag fixade pengar för att köpa min andra kaross i historien. Hängde på släp på bruksbilen och jag och en kompis drog till England med bilkärra.
Först gick färden till Göteborg för färja över till Kiel i tyskland
I Tyskland blev det kaffe
I Holland tror jag. En bensträckare, tror även jag justerade bromsarna på kärran här.
Här står vi i Dunkerque i Frankrike och väntar på färjan över till England
Engelska kusten
Hamburgare och drick stopp en bit in i England, efter att ha kört mitt livs första vänstertrafik med bilsläp. Hade en aningens puls då.
Här är vi hos Lamberti, den varmaste dagen på länge( var även värmebölja hemma i sverige). Här har vi lastat huvudformen.
Sen skulle bara resten med:
Här är det lastat och klart!
Nu börjar vi resan hem.
Så här ser hamnen ut i Frankrike. Stod ett kolkraftverk och ångade så miljön var inte så charmig.
Mitt resesällskap lycklig över att vara i Tyskland igen
Även skall den lokala ölen testas när vi tar in på hotell för avresa med färja hem dagen efter
Nu närmar vi oss Göteborg
.
Sen fanns inga mer bilder av den resan.
Jag stannar uppdateringen här. More to come!