Om så blir fallet vill jag ha något som kittlar, men ändå inte kräver att jag köper en 5axlig multimaskin, anlitar Cosworth för beräkningar, och därefter tillverkar allt själv.
Nu till saken, Jag har alltid tyckt att Turboladdade Vipers är något av det hårdaste man kan ha.
En stor brutal V10 OCH turbo.....stenhårt

Icke att förglömma, lådorna är kraftigt dimensionerade, och kopplingar finns att köpa utan att labba för mycket själv.
Dvs den drivlinan vill jag ha.
Sonderar terängen kring Vipermotorer och konstaterar att eftermarknadsprylar finns i lagom överflöd = bra.
Dock finns fallgropar som med alla motorer, har läst mig till de förändringar som skett mellan motorgenerationerna.
Gen 1 går bort map. vikt. (och allt annat är också relativt yxigt)
Gen 2 verkar vara en bra allrounder om man vill ladda "lagom"på original botten (smidd rakt igenom) ramlageröverfall är dock "endast" 4-bultade vertikalt.
Gen 3, bättre toppar men kolvar och stakar är inte längre smidda, dvs obligatoriskt byte om man vill köra safe
Gen 4 "bästa motorn" rejält omarbetad. CNC kanaler i toppar, bättre kylning, rejält modifierad botten för viktbesparing, cam in cam "VVT", dock fortfarande behov för byte av kolvar och stakar. (nu börjar priset bli svettigt också)
Gen 5, snarlik gen 4, men nu helsmidd igen, men priset = ny crate motor $25k eftersom den är såpass ny samt endast mindre modifieringar på insug och andra detaljer vs. gen 4.
Nu till lite frågor, någon i sverige som har hands on erfarenhet med turbo på dessa motorer?
Några tips på motorstyr? Vet att Pectel har färdig lösning men priset är tresiffrigt!
Annan kunskap kring dessa motorer som kan vara till nytta innan man slår till och köper ett dyrt bojsänke?