Dodge Viper Turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
NPe
För lite laddtryck
Kontakt:

Dodge Viper Turbo

Inlägg av NPe »

Tänkte ta omtag på hobbyracern och funderar på ny drivlina. (800-1000hk)

Om så blir fallet vill jag ha något som kittlar, men ändå inte kräver att jag köper en 5axlig multimaskin, anlitar Cosworth för beräkningar, och därefter tillverkar allt själv.

Nu till saken, Jag har alltid tyckt att Turboladdade Vipers är något av det hårdaste man kan ha.
En stor brutal V10 OCH turbo.....stenhårt :)
Icke att förglömma, lådorna är kraftigt dimensionerade, och kopplingar finns att köpa utan att labba för mycket själv.
Dvs den drivlinan vill jag ha.

Sonderar terängen kring Vipermotorer och konstaterar att eftermarknadsprylar finns i lagom överflöd = bra.
Dock finns fallgropar som med alla motorer, har läst mig till de förändringar som skett mellan motorgenerationerna.
Gen 1 går bort map. vikt. (och allt annat är också relativt yxigt)
Gen 2 verkar vara en bra allrounder om man vill ladda "lagom"på original botten (smidd rakt igenom) ramlageröverfall är dock "endast" 4-bultade vertikalt.
Gen 3, bättre toppar men kolvar och stakar är inte längre smidda, dvs obligatoriskt byte om man vill köra safe
Gen 4 "bästa motorn" rejält omarbetad. CNC kanaler i toppar, bättre kylning, rejält modifierad botten för viktbesparing, cam in cam "VVT", dock fortfarande behov för byte av kolvar och stakar. (nu börjar priset bli svettigt också)
Gen 5, snarlik gen 4, men nu helsmidd igen, men priset = ny crate motor $25k eftersom den är såpass ny samt endast mindre modifieringar på insug och andra detaljer vs. gen 4.

Nu till lite frågor, någon i sverige som har hands on erfarenhet med turbo på dessa motorer?
Några tips på motorstyr? Vet att Pectel har färdig lösning men priset är tresiffrigt!
Annan kunskap kring dessa motorer som kan vara till nytta innan man slår till och köper ett dyrt bojsänke?
Senast redigerad av NPe den fre dec 25, 2015 12:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pipedreams
För mycket laddtryck

Re: Dodge Viper Turbo

Inlägg av Pipedreams »

Enda jag känner till är Driftlabs mazda rx7, 900whp och 1400wnm på 0,7bar, rasade första tävlingen och sen gick han i personlig konkurs så jag vet inte riktigt vad man ska dra för slutsatser av det :-P

Frågan är ju hur mycket du vill spinna med däcket? För den effekten på en "körbar" gatbil finns det betydligt billigare alternativ :)
Håkan Foldefors
NPe
För lite laddtryck
Kontakt:

Inlägg av NPe »

Låter ju inget vidare :)

Utan att veta hur bygget gjorts så är den effekten "klickvara" som ett steg 3 till Volvo V70 från internet (om man bara betalar) för en vipermotor om allt står rätt till.
Borde vara andra faktorer som spelat in. Motorn har tex en dålig lösning för oljepickupen, och oljetryckfall som följd vid höga g-krafter? (Torrsump torde vara självklart på den motorn för drifting.)
men jag har egentligen ingen aning, därav denna tråd ;)

Om du har tips på en ekonomisk, spännande och driftstabil 800-1000hk motor emotser jag dem gärna. (säg csb, M50 eller valfri Volvomotor och du blir utvisad direkt :D )
Fransson
För mycket laddtryck

Inlägg av Fransson »

Har inget att tillföra av egna erfarenheter gällande Vipern.
Men kollar man blocket, så finns två st ute.
En dubbelturbo påkostad ca 1000000kr http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_V ... m?ca=2&w=3

Samt en med kompressor ca 800hk påkostad ca 250 000kr
http://www.blocket.se/varmland/Dodge_Vi ... m?ca=2&w=3

Turbocenter verkar ha varit å pillat/mappa/justera på båda.
Kan va ide att kontakta dom å höra efter lite.
Samt kontakta ägarna till bilarna.

Har du redan en Viper?
Eller har du tänkt köpa samt bygga en 1000hk Viper?
Förstår intresset av att fråga lära sej mer om modellen.
Men köp den första länkade som är byggd av firma å hoppas du slipper ras.
Är nog det bästa samt billigaste sättet att bli Viper kung :thumbright:
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Haha, notorisk volvoallergiker så man kanske hänger på lite fel forum men gillar nivån här :)
Finns gott om supra 2jz med den effekten som bara går och går utan så mycket hokus pokus. Kolvar, stakar och vettiga kammar och ventilfjädrar om man vill varva lite mer än original. Bygger man på en maskin med vvt på insugskammen så får många vinkelmotorer med större motorvolym skämmas. Här är tex Calle Linnarssons bil som gått hela säsongen vad jag vet:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5706B274
Håkan Foldefors
NPe
För lite laddtryck
Kontakt:

Inlägg av NPe »

Fransson skrev:Text........
...
Men köp den första länkade som är byggd av firma å hoppas du slipper ras.
Är nog det bästa samt billigaste sättet att bli Viper kung :thumbright:
Tackar för feedback. Turbocenter kanske har lite att berätta.
Drivlinan skall dock ner i en annan bil så en komplett viper är inte planen.
NPe
För lite laddtryck
Kontakt:

Inlägg av NPe »

Pipedreams skrev:Haha, notorisk volvoallergiker så man kanske hänger på lite fel forum men gillar nivån här :)
Finns gott om supra 2jz med den effekten som bara går och går utan så mycket hokus pokus. Kolvar, stakar och vettiga kammar och ventilfjädrar om man vill varva lite mer än original. Bygger man på en maskin med vvt på insugskammen så får många vinkelmotorer med större motorvolym skämmas. Här är tex Calle Linnarssons bil som gått hela säsongen vad jag vet:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5706B274

Inte Volvoallergiker, kör sportig Volvo till vardags :thumbright: , men 800-1000hk för trackdays är inte samma belastningsfall som ett 7sekunders dragrace, dvs ser man till Volvos motoralternativ så kommer en liten stressad fyra ganska snabbt krokna.
Detta koncept är fö. redan vad jag har i bilen 4cyl, 2l och 700hk.
Min plan med en ny drivlina var att ligga på en trimgrad på max 150hk per liter (även om man kanske skall använda andra storheter som Nm) Detta motsvarar ungefär vad OEM tar ur sina standard turborovor, sett till driftstabilitet termisk belastning, utmattning, cylindertryck bla bla bla,
Vill man då upp till 800-1000hk får man gasa på med volym och cylinderantal.
2jz verkar dock vara unik :) verkar hålla för det mesta om den är omsorgsfullt byggd.
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av NP »

Detta verkar ju vara ett mycket bättre alternativ till 1000Hk,
Ungefär samma pris som en Gen 4 motor, men konstruerad för överladdning redan från start.

http://www.chevrolet.com/performance/cr ... 6-b15.html
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Det är visserligen inte dyrare med en bigblock ifall du gillar stor volym.
En bigblock kan ju komma uppåt 800hk utan krångel med turbo, interpolerade, värmeproblem osv.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har skruvat ihop massor av Vipermotorer för racing men bara de äldre.
Det man måste tänka på är ramlagerdiametern på 3", 2,75" på racemotorn.
Den stora diametern gör det svårt att få in olja i veven så 6000 varv är en säkerhetsgräns, 6500 varv funkar men inte mer.

Erland
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av NP »

Hej Erland,

Tackar för info, det är helt klart något att ta hänsyn till.
Något annat som du såg symptomatiskt på dessa maskiner, eller verkar de i övrigt robusta i driftstabilitet?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Dom är robusta, vi körde nåt 24 timmars lopp. Motorn höll fint en hel racesäsong.
Det jag såg folk gjorde fel på var att montera rullyftare med oljespåret för långt ner.
Det kom ner under kanten på Viperblocket och tappade oljetrycket rätt ner.
Kamlagren är känsliga. kammen går direkt i blocket men vi körde ändå med restriktormunstycken i kanalerna till kamlagren.

Erland
Skriv svar