Sida 1 av 1

Kallstart vems e85 m52b28

Postat: ons jan 06, 2016 10:01 pm
av Jens.L
Hej

Nu när det börjar bli riktigt kallt så vill inte kompisen bmw med vems starta längre, den hosta till några gånger lagomt till batteriet va tomt. Vid 11 grader i garaget startade den hur fint som helst och lambda låg runt 0.85-0.9 under warmup.
Då bilen ska användas på isen om några veckor om temperaturen håller i sig så vore det ju bra om det gick att starta den när det är snorkallt också. Motorn är en m52b28 utan överladdning med saab spridare 358 cc/min. I värsta fall får man väl testa med startgas kanske.

Bifogar en länk till vemscfg.
https://www.dropbox.com/s/tww6fai3v38ty ... mscfg?dl=0

Edit: Såg nu när jag tittade lite i configen att cranking fuel divider är på 1 den borde nog stå på 6.

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Postat: tor jan 07, 2016 7:07 am
av Pro-Mille
Testa att öka "crank VE" till 60% i Priming, Cranking & Afterstart setup, ev. högre om det inte skulle starta.
Då ställs startsoppa upp överlag 20%.

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Postat: lör jan 09, 2016 10:35 am
av J00r
öka även afterstart cold time till kanske 400cycles, då håller den sig igång lättare.

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Postat: lör jan 09, 2016 2:34 pm
av mattias
Eftersom det under "Injector settings" är valt att öppna alla spridare samtidigt, och vid varje händelse (divider = 1) så blir det lite svårt att kopiera inställningar som fungerar kall som varm, från en setup med andra spridare. Jag skulle ändra divider till 3 istället, så sprutas det in varje varv från alla spridare. Pulsvidden blir längre och mer exakt beräknad.
(det skulle behövas en bättre approach här baserad på pulsvidd)

Eftersom ni har mer än 100% VE i VE-tabellen kring full gas, låga varv, så borde ni ha runt det värdet i "crank VE%", med bara 40% så är det väldigt lite bränsle. Att gå upp till 60% låter mycket ("50% ökning") men det är nog inte så mycket. Frågan är vad som händer vid varmstart, men det ska inte vara något problem tycker jag. De flesta motorer smäller igång när de är varma även när de får för lite.

Sen som sagt, ändra antalet cykler afterstart. Det ska upp.

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Postat: sön jan 10, 2016 8:45 pm
av Jens.L
Ändrade cranking fuel divider till 3 och sen crank ve till 80% och höjde cycles till 400/200. Nu va det dock varmare ute så då hoppade den igång ungefär som normalt. Men den va lika lätt startad varm som innan fast med höjd crank ve.

Är det ntc 2063/256 man ska ha på CLT och MAT på en bmw m52b28?. Ska plocka fram ir termometern och dubbel kolla med den nästa gång jag är i garaget.

Edit: Bytte till NGK stift istället för nå bosch med dubbla elektroder så gick bilen mkt lättare att starta kall.