Traction Modulen behövs inte för traction control. Du behöver minst två hastighets-signaler, en från drivande hjul och en från ej drivande hjul. Jag använder utgående signal från växellådan som även matar hastighetsmätaren samt en extra ABS-givare på vänster framhjul. Om du läser dessa två hastighets-signaler direkt från MaxxECU så behövs inte Traction Modulen.
Det Traction Modulen har är bland annat fyra st VR-ingångar och dom är ju bra att läsa hastighet med.
Funktionen då ... Jo, det funkar. Jag har egentligen bara aktiverat den och testat lite olika inställningar. Jag har valt ca 15% som target slip.
Här är en logg där den jobbar helt hysteriskt.
Det är en gasning från stillastående till drygt 120 km/h, vanlig asfalt en sensommarkväll.
Det vertikala blågröna strecket och mätvärdena är strax innan jag slutar gasa.
Tiden räknar från launch.
Nedre grafen:
Blå - hjulspin
Röda - Förtändning. Överdelen börjar på 34 och sjunker till 24 när turbon laddar. När traction jobbar så backar den tändningen upp till 20 grader från normalvärde.
Rosa - Ignition cut - Om det inte räcker att backa tändningen så släcker den några cylindrar.
Hela ettan jobbar den med ingition cut. På tvåan räcker det att bara backa tändningen förutom en gång.
Övre grafen:
Blå - MAP, den går upp till ca 1 bar laddtryck.
Grön - hastighet på vänster framhjul
Rosa - RPM, den sågtandar sig upp på ettan
Jag aktiverar traction control över en minimihastighet, därför spinner den lös direkt vid starten innan traction börjar jobba. Den måste ju få en stabil signal från framhjulet för att ha något att reglera mot. Sedan bör reglerparametrarna justeras (PID) så att den inte överkompenserar så mycket. Nu pendlar den hysteriskt mellan ingnition cut och full effekt istället för att hitta rätt effektnivå.
Jag har som sagt mycket kvar att förbättra.
