Sida 1 av 2

Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: fre jan 22, 2016 12:40 am
av Adler
Jag har länge funderat på hur man löser automatiskt justering av motorstyrning utifrån etanolhalt i E85,
eftersom våra mackar kan innehålla allt mellan cirka 55-90 % etanol i E85.

Jag har kollat på en flex fuel sensor som många verkar använda,
hittade dock detta videoklipp på youtube som handlar om,
vad jag kan förstå, den flex fuel sensorn som många använder till sina sprut.

https://www.youtube.com/watch?v=XEPJo1FN32k

Vad som framgår i videon är högst oroande för mig,
man oroar sig om det ens finns någon lösning som fungerar i verkligheten,
för att ackurat och pålitligt justera bränsle och tändning beroende på etanolhalten.

Jag kanske har missuppfattat vilken givare det handlar om i videon,
det vore intressant att höra vad ni har att säga om detta,
och om det möjligen finns någon lösning som fungerar i verkligheten.

Ytterligare en tråd inom ämnet: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=86730

Mvh,
Adler

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: fre jan 22, 2016 8:43 am
av fugazi
Hmmm...
Jaa, det är ju inget konstigt egentligen.
Den mäter ju konduktivitet.
Den mängd vatten han blandar i är ju inte marginell direkt.
Kan det va 1dl vatten på 1 liter E85? Det är 10%.
Hur mkt kondens kan det bli i en tank på 50 liter?

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: fre jan 22, 2016 10:55 am
av Karl Buchka
Den videon är ganska missvisande. Utöver fugazis kommentarer om den ganska groteska vattenmängden han hällde i så får du också ha i åtanke att om givaren känner av att blandningen är kontaminerad (av t.ex. vatten) så sparkar den ut 170Hz. Normalt sett så ska 100% etanol vara 150Hz. Zeitronixdisplayen tar inte hänsyn till detta och visar bara 100% etanol om frekvensen är 150Hz eller högre.

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: fre jan 22, 2016 3:08 pm
av Elias_
att mäta etanol halt i en bil med konduktivitets metoden är ju långt ifrån exakt. etanol halt i olika sorter har ju en fast ledningsförmåga vilket innebär att sensorn inte tar hänsyn om etanolen är späd med vatten den gör sitt jobb och mäter lednings förmågan iallafall. detta resulterar i ett "felaktigt" mätvärde hur man än ser det oavsett hur stort eller litet mätfelet är.
använder man mät principen i industrin fungerar det då man har rena medier som man tillsätter alltså ej risk för kontaminering, men att styra en så känslig och utsatt process som blandningen på en trimmad motor känns lite tvivelaktigt. att ha den som ett stöd för att få en basepoint (vid skifte av bränsle) att kika på för att sen gå över och kontrollera mot lambdan fungerar säkert utan problem.

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: lör jan 23, 2016 9:43 am
av fugazi
Man kan ju egentligen inte säga att den ger ett "felaktigt mätvärde" då den gör precis det den ska.... mäta konduktiviteten.
Men det blir ju HELT FEL när mätvärdet presenteras som nånting helt annat!

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: sön jan 24, 2016 9:39 pm
av Elias_
on point Fugazi :)

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: ons feb 17, 2016 1:41 am
av Adler
Tack för era svar, ni har rätt i vad ni skriver.
Men jag kommer nog skippa att fördjupa mig i detta ytterligare,
jag fortsätter med att köra utan denna sensor.

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: tor feb 18, 2016 1:50 pm
av Lövet98
Finns de någon sensor som kan mäta etanolhalten som ser vad man tankar i samt så de går att köra på både bensin och etanol, som kanske inte påverkas på samma sätt av vatten som continental etanolsensorn i videon? Ska givetvis gå att koppla till sprut då :roll:

Jag är är ute efter en sensor som kan mäta båda bränslena så jag kan tanka både etanol och bensin beroende på vart jag är och vad macken har för bränsle. Så man kan göra en kompenserings tabell mellan bränslena osv

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: ons feb 24, 2016 11:35 pm
av Matti johansson
Zeitronix och dta fixar biffen. Finns klar configurering!!

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: tor feb 25, 2016 11:59 am
av Pacman
Matti, läs tråden från början!
Det är en Zeitronix som ifrågasätts i första inlägget

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: tor feb 25, 2016 9:33 pm
av gsi_dalarna
Haltech har en som verkar hålla måttet.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: fre feb 26, 2016 3:42 pm
av Lövet98
gsi_dalarna skrev:Haltech har en som verkar hålla måttet.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Är inte haltech också continental som alla andra? Där kör han väl på riktig E85 typ som aspen men hur skulle den visa på tex mack etanolen? :roll:

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: fre feb 26, 2016 4:19 pm
av Dennis M
Så här ur minnet använde Saab en vanlig lambdasond och styrdon beräknade etanolhalten med den ifall det är till nån hjälp.

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: sön feb 28, 2016 8:03 pm
av Pacman
Dennis M skrev:Så här ur minnet använde Saab en vanlig lambdasond och styrdon beräknade etanolhalten med den ifall det är till nån hjälp.
Ja det funkar ju bra när man kör med dubbla adaptionsminnen, ett shortterm och ett longterm, samt har joniseringsmäting för cylindertryck och knack.
Funkar inte riktigt lika bra på ett eftermarknadssprut där man kör enbart bredbandslambda. Det går, men det blir väldigt instabilt och ställer väldigt höga krav på lambdareglering och korrektionsalgoritmer. Att ha en etanolgivare som Continentals gör livet så mycket lättare för korrigeringen. :wink:

Re: Flex fuel sensor totalt opåtliglig

Postat: sön feb 28, 2016 9:17 pm
av Dennis M
Ok, PSA styrde med lambdasonden på den gamla simpla 1.6 motorn utan joniseringsmätning, dubbla adaptionsminnen lär den dock haft.
Det brukar anges etanolhalt när man går in med datorn så den jämför väl hur mycket den har fått feta på mot ett grundvärde och omvandlar det till etanolhalt vilket kanske inte är jätteexakt och sen står det att man måste köra minst fem minuter efter att man tankat för att det ska ställa in sig.
Funkar kanske bättre på en standardbil än en hårt pressad maskin.