Sida 1 av 1
Ventilfjäderbrickan tar i ventiltätningen.
Postat: tis jun 20, 2006 8:53 pm
av Mister_Fitz
Har en kam med ganska duktigt lyft, 13,5mm. Idag när jag började montera ihop toppen efter renovering så märkte jag att när kammen lyfter max så ligger ventilfjäderbrickan emot ventiltätningen, eller om de kan vara någon tiondel/hundradel emellan... Är hur som helst jävligt tajt...
Motorn är en b23 och toppen en modifierad 631.
Nu till frågan. Gör det något? Den har varit körd så innan så de borde ju funka?
Eller finns det tunnare ventiltätningar?
Tacksam för snabba svar
Mvh/Johan
Postat: tis jun 20, 2006 9:16 pm
av fredde_vit_pv
borde bara vara gummit som tar i och har det inte blivit mosat
förut går det nog nu oxå,man kan ju köra helt utan tätningar om man
vill o inte bryr sig om lite blåa puffar

Postat: ons jun 21, 2006 3:45 pm
av Mister_Fitz
Ja de är bara gummit som tar i.
Testar nog att köra med ventiltätningar, dom va inte mosade när ja tog isär toppen så de borde va lungt nu med tycker jag.
Postat: mån jun 26, 2006 8:30 pm
av caterpillar
går sikkert å kapa dom litt i underkant(mot styringen)

Postat: ons feb 07, 2007 8:37 pm
av magnusss
om kamnocken är rakt ner asså ventilen är max öppen så kan man ta en mejsel och trycka ner lite till, de bör va minst 1 mm spel, har jag hört
Postat: ons feb 07, 2007 9:26 pm
av marmander
I annat fall så går det väl pressa ner styrningen ca 1mm.
Postat: ons feb 07, 2007 10:32 pm
av Mister_Fitz
Körde en del med det i sommras/höstas, och de verkade fungera bra.
Tar inte ovanligt mycke olja eller nått annat. Får se om de ska rivas ner nu innan sommaren eller om de blir efter.
Postat: fre feb 09, 2007 11:10 pm
av blownharley
Köp en fräs för ventilstyrningar & fräs av styrningen. Du måste ha lite spel mellan ventilfjäderbrickan & tätningen! Det är skitenkelt och tar inte många minuter att göra, bara dumt att låta bli & göra det!