Sida 1 av 7

Opel Rekord 8v turbo - Bakvagnsfunderingar

Postat: lör jan 30, 2016 1:16 am
av Manfred
Tjena, tänkte starta en tråd om min Rekord 70a som skall få en b23 16v turbomotor

Bilen har stått i en lada sen tidigt 80tal och är relativt rostfri. Kanon kaross att bygga busbil av. Planen är att den ska byggas för raktframåka med lite sleeperstuk. Motorn blir en B23ET i botten med kolvar med frästa ventilurtag och 16v topp. Tanken är att den ska matas med en hx40 super och megasquirt.

Nog om det, nu kommer lite bilder på eländet.

På väg hem
Bild

Kolvar
Bild

Bygga motorfästen
Bild

Bild

Ena sidan
Bild

Andra sidan
Bild

I princip rostfri i bagaget och runt tanken
Bild

Bilen i helhet
Bild

Bild


Prio nr1 just nu är att bygga växellådsfäste och para ihop kardanen med volvolådan, kommer åka m45 till att börja med. Sen ska det dit en commodoreaxel bak och commodore ok/skivor fram så det blir fembultat.

Är lite av ett långtidsprojekt så kan hända att det dröjer mellan uppdateringarna


Ha det!

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: lör jan 30, 2016 9:43 am
av Modlendingen
Tøft! Rekord C er ganske tøffe biler, og en sprek 16V Turbo gjør nok susen :)

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: sön jan 31, 2016 8:07 pm
av Manfred
Byggt fäste för lådan och börjat måtta lite på kardanen idag. Tips för att skarva kardan uppskattas!

Bild

Bild


Volvokardan instoppad i opel org kardan. Få se hur jag löser det sen.
Bild

Fick lov att hänga på en 8v topp och turbo bara för att få lite inspiration

Bild

Allt för denna gång.

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tis feb 09, 2016 7:50 am
av keme
WOW! That chassis looks very solid and rust free. Are you going to use original steering? It is damn slow :(

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tis feb 09, 2016 1:53 pm
av fugazi
:hihi: About 16 turns from left to right, keme? :hihi:

Den ser väldigt fråsch ut i plåten/chassit... med tanke på att det är en gammal Opel! :thumbright:

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tis feb 09, 2016 2:06 pm
av Manfred
keme skrev:WOW! That chassis looks very solid and rust free. Are you going to use original steering? It is damn slow :(
Yes there's not much rust at all, it's been sitting in a barn since 1983. I was thinking about using the original steering att first and then change it later when everything else works. What steering are you using och yourse? Iv'e got a complete front suspension from a BMW e36 Im thinking of using.

fugazi skrev::hihi: About 16 turns from left to right, keme? :hihi:

Den ser väldigt fråsch ut i plåten/chassit... med tanke på att det är en gammal Opel! :thumbright:
Jodå den är väldigt fräsch, skönt att slippa laga rost det första man gör

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tor feb 11, 2016 2:47 pm
av Manfred
Fick hem styrsystemet idag, ett ms1v3. Kommer köra separata spolar

Bild


Även förlängt kardanen, blir volvokardan hela vägen

Bild

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tor feb 11, 2016 6:55 pm
av Falkenrejsing
Så ska man INTE skarva kardaner fick jag lära mig av han som kortade min. Polarens var gjord så, och det är stor chans att det drar sig någonstans när man skarvar. Bara ändarna som sågas loss och svetsas fast, inga skarvar mitt på, för att slippa potentiell huvudvärk.

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: fre feb 12, 2016 1:39 pm
av Manfred
Jag har krympt i ett rör i den också. Om man ska göra som du menar lär man ju ha ett nytt kardanrör om man ska förlänga

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: fre feb 12, 2016 4:51 pm
av Husse1
Ett tips sen med Commodoreaxel, så kan man använda Opelns lagerskålar på Volvons kors.
Allså själva korsen har samma diameter men yttermåttet är 27mm på Volvo och 29mm på Opel, men invändigt samma.

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: sön feb 14, 2016 1:58 pm
av Manfred
Husse1 skrev:Ett tips sen med Commodoreaxel, så kan man använda Opelns lagerskålar på Volvons kors.
Allså själva korsen har samma diameter men yttermåttet är 27mm på Volvo och 29mm på Opel, men invändigt samma.

Faktiskt så jag gjort :)

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tis feb 23, 2016 3:23 am
av fisken_
Du är inte intresserad av plenum Insuget i 5mm alu samt extraktor grenrör till 16v? :)

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: sön feb 28, 2016 5:34 pm
av Manfred
fisken_ skrev:Du är inte intresserad av plenum Insuget i 5mm alu samt extraktor grenrör till 16v? :)


PM!

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tor mar 03, 2016 6:43 pm
av Manfred
Bestämde mig nu i dagarna att jag plockar i en b21et som jag har stående istället för b23an. Så kan man lära sig styrsystemet utan att vara rädd för att skrota några fina dyrare grejer.

Motorn kommer bestå av en renoverad b21et, en portad 530, k-kam, kina t70 turbo, 1260cc spridare och ms1v3.

Blir alltså 8v till att börja med, vill få ut bilen på vägarna så fort som möjligt. Så kan jag bygga ihop b23an under tiden.


Lite bilder då! Slängde ihop ett grenrör lite snabbt och köpt lite prylar

1260cc spridare och kina wg som jag fick göra diverse fix på för att få den funktionsduglig.
Bild

Slipade in ventilen, portade huset och fixade högre lyft
Bild

Grenrörsbygge
Bild

Sådär nånting
Bild

Bild

Brände ihop skiten
Bild

En sån här underlättar massor
Bild


Nästa steg är kylare och ic fästen samt downpipe/avgasrör. Ska göra ett ryck i helgen.

Ha det!

Re: Opel Rekord 16v turbo

Postat: tis mar 15, 2016 11:28 pm
av Manfred
Fått lite gjort på bilen medans toppen är iväg på planing och sätesjobb, harvar vidare med elsystemet, byggt downpipe, byggt lite soppasystem, måttat in intercoolern och gjort lite diverse småfix med vajar och annat. Kopplade även upp MSet mot datorn för första gången idag och provade lite givare.

Org kopplingsvajer passade klockrent
Bild

Som gjort för m45, hastighetsmätarvajern passade också!
Bild

Ic, ska målas svart
Bild

Anslutningarna hamnar i hjulhusen under lyktbaljorna
Bild

Bild

Handlade kina-ptfe grejer och några kinapumpar
Bild

Svetsade AN anslutningar i tanken, som förövrigt måste vara bytt då den såg ut som ny invändigt!
Bild

Fattas bara en filterhållare
Bild


Smög på ett takräcke mes för skojs skull
Bild



Det var allt för mig den här gången.