Sida 1 av 1

Ventiltätningar 531 topp!

Postat: sön feb 21, 2016 7:01 pm
av Sandberg
Hejsan! Har liten fråga angående ventiltätningar!

Har en topp som Unitek&St gjort iordning. Det sitter nya styrningar i den, rejält portad och sitter rostfria 46/38 rostfria ventiler i, dubbla ventilfjädrar med alu retainers osv.. Men de sitter inga ventiltätningar i den. Va säger ni om de ?

Ska de inte sitta de i ? Förra ägaren säger att han bygger utan men bör de inte sitta tätningar ??

Tacksam för svar och funderingar kring frågan!

Mvh David

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: sön feb 21, 2016 7:13 pm
av merten
Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: sön feb 21, 2016 7:32 pm
av Erland Cox
Det brukar inte behövas på en racemotor.
Man kör mycket lite med högt vakuum i insug.

Erland

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: mån feb 22, 2016 12:55 pm
av David V
merten skrev:Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas
Tätningen tar plats och begränsar ventillyft då retainern till slut tar i styrningen. Sitter då dessutom ventiltätningen där så minskar det ytterligare.

/David

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: tor mar 24, 2016 12:25 am
av knotan
Sen skadar inte lite mer smörjning av ventilskaftet.

Plus att det läcker inte igenom nämnvärt förens styrningen är sliten. Och då ska den vanligen redan vara bytt på en rejsmotor

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: tor mar 24, 2016 5:25 am
av Expat
All olja i förbränningsrummet är av ondo. En långloppsbil eller rallybil som går långt mellan översyn, tycker jag att man definitivt ska ha tätningar på insug. Pulserna i insuget är ju inte precis mindre, avgas också för den delen. Blir gärna en sträng med olja där vid styrningen

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: lör mar 26, 2016 1:44 pm
av knotan
Kan det ge problem med tändningen om man kör utan tätningar på en turbomaskin??
Tändmissar (otillräcklig gnistenergi) eller knack (höjjer komp /sänker oktan?)
Isåfall hur påtaglig är denna risk vid normala effektuttag?? Ganska liten eller överhängande??
Säg 150-200 hästar per cylinder med Överladdat runt 1.5 bar?

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: mån mar 28, 2016 11:17 am
av knotan
Jag tolkar tystnaden som att det inte är ett vanligt förekommande problem?

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: tis mar 29, 2016 10:16 pm
av David V
Borde i så fall bara drabba låglast, eller missar jag nått? Med fullt tryck vill nog inte gärna olja leta sig in via styrningen.

/David

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: ons mar 30, 2016 12:03 am
av Erland Cox
Precis.

Erland

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Postat: ons mar 30, 2016 9:30 am
av knotan
Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar att elda bort eventuell olja som ligger kvar i förbränningsrum och inne i stiften när man kliver på gasen?
Kanske bara går några motorvarv innan det är rent??