"Bygga bort" Audi's FSI system?

Diskussioner för erfaret folk
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

"Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Cassius »

Jag har grävt runt en del på nätet, men hittar ingen riktigt vettig info.. mestadels jänkare som rotat sig inuti lådan och inte kan tänka konstruktivt som uttalat sig.. :)


Jag har i vart fall en Audi RS4 V8 (BNS) hemma, den har då Audi's FSi system med högtrycks direktinsprutning. Tankarna jag går i är om detta skulle gå bli av med och köra med en mer "normal" insprutning istället.

Jänkarnas svar: Nää de går inte, omöjligt att bygga bort. Och ingen tillverkar andra motorstyrsystem som kan styra de så motorn är värdelös.


Jag har svårt att acceptera detta dock.. Är de inte bara till att plugga hålen för orignalmunstyckena och svetsa på hylsor för vanliga spridare på insuget? Eller missar jag något?

(har en dröm om ITB's på denna motor för ljudets skull, men de blir onödigt invecklat med std sprutet verkar det som.. effekten är tillräcklig egentligen så för dens skull behöver jag inte göra något och jag kan få igång motorn med orignalstyrsystemet med)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av magnaten »

Fueltech har ju monterats på gallardo v10or vet jag, det är ett canbus system, inte riktigt svaret du ville ha kanske.
Men borde väl gå å montera vad som helst, är väl mest meck å få kammarna att lira då jag antar att det är variabel historia på rs4 motorn
kör 5-axligt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Kadett4wd »

En ottomotor är en ottomotor ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Cassius »

Så är det Patrik :) Men en del envisas ju med att göra de mer avancerat än absolut nödvändigt ;)

Magnaten: Jo variabla kammar är de med, men de finns ju många bilar med den typen av kammar som de går få i låsningar till så de tycker jag inte ska vara nått jättekonstigt att få ihop. Jag är mer förundrad över vad som är så avancerat.. :)

Fueltech får jag nog kika närmare på dock, inte hört talas om de tidigare :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av S1NN3S »

Varför bygga om till portinjektion ?

Om du vill så har KMS, Motec,Bosch Motorsport och EFI Technology har produkter som fixar allt.
För att bara nämna några.
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Ascona 400 »

Inga problem att plugga original hålen, svarva en plugg och svetsa fast den. Funkar fint på rallycross motorerna.. ;-)

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av RoGGaH »

Det är inget problem att göra som du sa och styra den med ett annat eftermarknadssystem.
Dock kan jag tänka mig att utformning på förbräningsutrym mm är anpassat för direkt insprutning.
Men den kommer bli fullt körbar, de variabla kammarna går säkert att få styrning på också.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Cassius »

S1NN3S skrev:Varför bygga om till portinjektion ?

Om du vill så har KMS, Motec,Bosch Motorsport och EFI Technology har produkter som fixar allt.
För att bara nämna några.

För att de enda styrsystem jag hittat som kan styra direkt sprutet hitills kostade 4ggr mer än motorn.. :) Jag ska dock kolla upp dom du nämner då jag inte visste av något annat än Motec.

Av vad jag läst verkar problemet med direktsprutet och eftermarknadssystem vara styrningen av spridarna. Varför är det ett problem? Ingen aning :S




"Dröm scenariot" hade varit att behålla motorn så original som möjligt, sätta på ett eftermarknadssystem, och singelspjäll. Jag har som sagt inte hittat några ekonomiskt försvarbara vägar för detta ännu.. :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av j björk »

Om du vill ha motorn orginal så kan det nog vara idé att kolla upp vad som går göra med org styrdonet. Alltså om någon kan ta bort stöldskydd, kommunikation med andra styrdon etc.
Annars tror jag inte att det ska vara några större problem att köra eftermarknads system, jag tvivlar på att du behöver ta bort spridarna heller? Pumparna kan nog vara idé att ta bort
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av j björk »

Singelspjäll är det väl?
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Cassius »

singelspjäll med HMF5 eller va de heter. Hade den haft MAP istället hade de ju varit enklare..

Men jag har hittat några modernare trådar med den här typen av motor och konvertering till normalt styrsystem verkar som ni säger inte vara någon konstighet. Men då är de ju europer som skruvat och inte jänkare... :D

Får forska vidare i vilka alternativ som finns som kan driva std spridarna lite till.. Så får jag se va de mynnar ut i. Std ecu'n går ju bra att mappa om, de är bara de där med luftmassemätaren..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Pipedreams »

Lyssna med http://www.herman-performance.se/. Han är grymt duktig på originalsystem, skulle inte bli förvånad om han kan ändra originalsystemet till att köra map.
Håkan Foldefors
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av S1NN3S »

Cassius skrev:
S1NN3S skrev:Varför bygga om till portinjektion ?

Om du vill så har KMS, Motec,Bosch Motorsport och EFI Technology har produkter som fixar allt.
För att bara nämna några.

För att de enda styrsystem jag hittat som kan styra direkt sprutet hitills kostade 4ggr mer än motorn.. :) Jag ska dock kolla upp dom du nämner då jag inte visste av något annat än Motec.

Av vad jag läst verkar problemet med direktsprutet och eftermarknadssystem vara styrningen av spridarna. Varför är det ett problem? Ingen aning :S




"Dröm scenariot" hade varit att behålla motorn så original som möjligt, sätta på ett eftermarknadssystem, och singelspjäll. Jag har som sagt inte hittat några ekonomiskt försvarbara vägar för detta ännu.. :)
Jo tyvärr så skenar ju priset lite MEN de finns även andra lösningar.

Vet att de finns några Porschar som har lösa boxar för drivstegen vid sidan av orginal ecu.
Finns några ms-killar som har gått den vägen för att få de att funka. Då kan du komma billigt
undan annars så är de 25+ som gäller tyvärr.

De finns garanterat även andra bilar som har lösa drivsteg men domhär killarna körde på prylar ifrån
en skrotad porsche. Kommer inte ihåg modell tyvärr men de lär gå att googla fram. Dom var lite ljusskygga
av sig men dom lämnade allt lite fotspår efter sig. Var så jag hittade de när jag undersökte saken.

De är iallafall mitt andra tips. Då kan du i teori åka vilken motorstyrning du vill.
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Ascona 400 »

Det är fortfarande andra saker förutom att driva spridare som är rätt klurigt som att driva HP-pumpen. Timing är väldigt viktigt och kräver kalibrering. Ska man göra det lätt för sig så kör man port insprutat.
Så länge det inte finns ett motorstyr där all kalibrering finns färdig så hade jag kört den enkla vägen å hoppat DI.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: "Bygga bort" Audi's FSI system?

Inlägg av Cassius »

Pipedreams skrev:Lyssna med http://www.herman-performance.se/. Han är grymt duktig på originalsystem, skulle inte bli förvånad om han kan ändra originalsystemet till att köra map.
Tack för tipset! Ska kolla med dom ;)

Portinjektion ser ju klart enklast och kostnadseffektivast ut för tillfället.. men man får väl se. Jag är ju inte riktigt där ännu, så kanske dyker upp någon fler aktör med :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar