Montera krängare bak för dragrace
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Montera krängare bak för dragrace
Hej,
Krängare är väl egentligen fel namn men ni fattar vad jag menar.
Ska alltså montera krängare bak på Kadetten så tänkte dubbelkolla lite med er här så man inte gör några onödiga fel... Har aldrig hållit på med sånt här överhuvudtaget innan så är lite osäker! Jag har läst instruktionen men det var inte så mycket text och det blir svårt att göra om det när man kapat och passat in den
Bara så jag fattat rätt...
1. Ska alltså själva röret sitta framför bakaxeln med armarna bakåt?
2. Håller det verkligen att montera dom nya fästena på den befintliga infästningen till fyrlinken som jag visar på bilden?
3. Bör man montera armarna som jag har till vänster eller fungerar det lika bra som jag har till höger på bilden? (Har mer plats som det ser ut till höger så därför jag undra).
Tack på förhand!
Krängare är väl egentligen fel namn men ni fattar vad jag menar.
Ska alltså montera krängare bak på Kadetten så tänkte dubbelkolla lite med er här så man inte gör några onödiga fel... Har aldrig hållit på med sånt här överhuvudtaget innan så är lite osäker! Jag har läst instruktionen men det var inte så mycket text och det blir svårt att göra om det när man kapat och passat in den
Bara så jag fattat rätt...
1. Ska alltså själva röret sitta framför bakaxeln med armarna bakåt?
2. Håller det verkligen att montera dom nya fästena på den befintliga infästningen till fyrlinken som jag visar på bilden?
3. Bör man montera armarna som jag har till vänster eller fungerar det lika bra som jag har till höger på bilden? (Har mer plats som det ser ut till höger så därför jag undra).
Tack på förhand!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Montera krängare bak för dragrace
1&3 spelar ingen roll bara grejorna kan röra sig fritt o du får hyffsad geometri. 2 fick du 2el 4 öron att svetsa fast?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Montera krängare bak för dragrace
Tack för svar! Ok så jag kan alltså välja själv hur jag vill ha det och få samma funktion, det var bra!
Fick med 4st öron men svetsar jag dom som jag visar på bilden så blir det för stort avstånd mellan öronen mot tjockleken på uniballen men det får man väl lösa med längre bult och någon distans i så fall?
Har ju bara cc 450mm i ramen. (Samma mått på bakaxeln där fästen för fyrlinken sitter). Vet inte hur tätt man kan placera infästningen för själva röret uppe vid ramen, sätter jag armarna innanför lagringen så kommer infästningen längre ut men det kanske inte spelar så stor roll? Kanske är bättre att placera infästningen lite tätt och få armarna utanför?
Fick med 4st öron men svetsar jag dom som jag visar på bilden så blir det för stort avstånd mellan öronen mot tjockleken på uniballen men det får man väl lösa med längre bult och någon distans i så fall?
Har ju bara cc 450mm i ramen. (Samma mått på bakaxeln där fästen för fyrlinken sitter). Vet inte hur tätt man kan placera infästningen för själva röret uppe vid ramen, sätter jag armarna innanför lagringen så kommer infästningen längre ut men det kanske inte spelar så stor roll? Kanske är bättre att placera infästningen lite tätt och få armarna utanför?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Montera krängare bak för dragrace
Kan man montera nedre fästet så här på sidan av fästet till fyrlinken eller är det dumt? Inte så bra bilder men svårt att hålla i grejerna och ta bilder samtidigt
Problemet är att om jag monterar nedre fästet som jag tänkte från början (på baksidan av fästet för fyrlinken) är att om armarna ska hålla den vinkeln som instruktionen visar så kommer armarna ta i ramen vid rörelse uppåt. Placerar jag det så här så kan allt röra sig fritt utanför ramen.
Såg att instruktionen visar att man ska ha mellan 3"-4" mellan hålen på nedre fästet och hålet i armarna, men det beror väl lite på hur långt man har mellan bakaxeln och ramen? Ska jag få 3"-4" mellan dessa hål så blir min bil väldigt låg bak, alternativet då är väl att bygga längre fästen för att få krängaren längre ner?
Problemet är att om jag monterar nedre fästet som jag tänkte från början (på baksidan av fästet för fyrlinken) är att om armarna ska hålla den vinkeln som instruktionen visar så kommer armarna ta i ramen vid rörelse uppåt. Placerar jag det så här så kan allt röra sig fritt utanför ramen.
Såg att instruktionen visar att man ska ha mellan 3"-4" mellan hålen på nedre fästet och hålet i armarna, men det beror väl lite på hur långt man har mellan bakaxeln och ramen? Ska jag få 3"-4" mellan dessa hål så blir min bil väldigt låg bak, alternativet då är väl att bygga längre fästen för att få krängaren längre ner?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Montera krängare bak för dragrace
Hejsan.
Jag tror att det är väldigt dumt att montera dessa på sidan.
Det kommer röra sig mycket mer än man tror och därmed kommer stora brytkrafter skapas.
Har du otur kommer det i låsning och bryts av.
Det är vad jag tror
För övrigt, COOLT
Jag tror att det är väldigt dumt att montera dessa på sidan.
Det kommer röra sig mycket mer än man tror och därmed kommer stora brytkrafter skapas.
Har du otur kommer det i låsning och bryts av.
Det är vad jag tror
För övrigt, COOLT
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Montera krängare bak för dragrace
Tjenare!
Fick också känslan av att det inte skulle bli bra men är inte alls säker. Om fästet skulle placerats där så tänkte jag göra en "platta" (20mm distans) över hela den lediga ytan så att det nedre fästet kommer ut lite och hamnar parallellt med hålet i armarna. Tanken var då att "plattan" skulle gå ända ner till röret/förstärkningen på bakaxeln och svetsas fast även där nere, men placeringen är kanske dum ändå.
Hittar inga andra bra lösningar, fan att man ska ha så kort bakaxel Någon som har några idéer?
Fick också känslan av att det inte skulle bli bra men är inte alls säker. Om fästet skulle placerats där så tänkte jag göra en "platta" (20mm distans) över hela den lediga ytan så att det nedre fästet kommer ut lite och hamnar parallellt med hålet i armarna. Tanken var då att "plattan" skulle gå ända ner till röret/förstärkningen på bakaxeln och svetsas fast även där nere, men placeringen är kanske dum ändå.
Hittar inga andra bra lösningar, fan att man ska ha så kort bakaxel Någon som har några idéer?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- GustafsMats
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
- Ort: Årsunda
- Kontakt:
Re: Montera krängare bak för dragrace
Du kan nog sätta dom på sidan men gör nya öron som är trekantiga och går ner mot banjon. Så att banjon tar upp krafter också=inga brytningar.
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Montera krängare bak för dragrace
Tack för ditt svar! Ska testa att göra några fästplattor på det sättet som du beskriver och se hur det blir
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera krängare bak för dragrace
hur gick det? hunnit göra några prov starter?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Montera krängare bak för dragrace
Nej tyvärr Jens, inga tester ännu...
Har legat lite lågt ett tag då det blev många frågetecken i och med monteringen av krängaren. Tror det mesta är löst nu men ska försöka få tag i någon som kan hjälpa mig att svetsa fast allt i bilen också (har för dålig matning i mitt garage så säkringen går så fort jag startar svetsen )
Börjar bli dags att göra ett litet ryck nu om det ska bli någon körning för mig!
Mvh Kim
Har legat lite lågt ett tag då det blev många frågetecken i och med monteringen av krängaren. Tror det mesta är löst nu men ska försöka få tag i någon som kan hjälpa mig att svetsa fast allt i bilen också (har för dålig matning i mitt garage så säkringen går så fort jag startar svetsen )
Börjar bli dags att göra ett litet ryck nu om det ska bli någon körning för mig!
Mvh Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64