Sida 1 av 1

Oljemängd PG

Postat: fre apr 29, 2016 8:19 pm
av Danne.Lindberg
Hur mycket olja ska det vara i en helt tömd PG låda med 9.5" turbin.
Djupare alutråg och även ganska stor oljekylare.

Jag läser och det står väldigt olika överallt, StigO hade en tumregel som sa
1L per tum turbin, kanske ska satsa på det.

Jag hoppas att mitt problem med att lådan inte driver har med oljemängden att göra.

Re: Oljemängd PG

Postat: fre apr 29, 2016 11:37 pm
av T-27
Neal chance säger ungefär som StigO
"A dry Pro Series Glide with 10" Converter requires 9 quarts of fluid"

Har du nån oljesticka ?

Re: Oljemängd PG

Postat: lör apr 30, 2016 7:42 am
av Danne.Lindberg
Jo jag har oljesticka och jag körde igenom alla växlar och kollade efter en stund, då
var det precis så det syndes på den. Dock hade jag stängt av motorn och låtit den
stå en stund då jag kollade, kan ha hunnit rinna tillbaka en del då kanske.

Jag kopplade bort båda slangarna till oljekylaren men det där kom inte en droppe olja vilket
gör mig lite orolig att det kan vara pumpen i alla fall.
Jag har 5L i lådan just nu.

Lådan ska enligt säljaren vara nyrenoverad och turbinen helt ny.

Re: Oljemängd PG

Postat: lör apr 30, 2016 8:33 am
av T-27
Jag brukar fylla c.a 1 cm över max å sedan få toppa efter uppstart
5 Liter låter lite
fyll på mer
Hoppas det är så enkelt

Re: Oljemängd PG

Postat: lör apr 30, 2016 7:20 pm
av Danne.Lindberg
Jag fyllde i 3l till så nu är det 8L totalt.
Starta bilen och lät den stå ett tag och körde sedan igenom växlarna men
inget hände, jag tycker den flyttar lite på kardan om jag ruppar till på gasen men det
är väldigt lite.

Om turbinen inte vara fylld innan montering så den är tom, tar det
då väldigt lång tid innan den fylls?
Man kanske bara har för bråttom.

Re: Oljemängd PG

Postat: sön maj 01, 2016 12:07 pm
av Danne.Lindberg
Har nu konstaterat att turbinen inte satt helt intryckt och har nu fixat det.
Men avståndet till flexplattan är ca 15mm nu, är det normalt?
Har läst någonstans att man ska schimsa så avståndet är ca 4mm, det innebär
ju att turbinen i detta fall flyttas fram 11mm och då tycker jag iaf att ingreppet mot
pumpen blir väldigt litet.

Är det fel turbin? så förre ägaren köpt till en th350/400 eller liknande.

så här ser det ut nu när turbinen är helt intryckt.
Bild

Re: Oljemängd PG

Postat: tis maj 03, 2016 10:06 am
av T-27
Har du motorplåt mellan motor och låda ?
Om du shimsar så shimsar du mellan flexplatta å turbin
Kolla så hubben når in i vevaxeln

Re: Oljemängd PG

Postat: tis maj 03, 2016 7:29 pm
av Danne.Lindberg
Nej hubben når inte in i flexplattan och har nu konstaterat att turbinen är för kort, så idag
skickades den till stc/växellådshuset i Mullsjö för ombyggnad och allmän översyn.

Det där med att denna skulle vara helt ny litar jag inte ett dugg på så jag tror att de blir det
bästa att få den kollad.

Re: Oljemängd PG

Postat: ons maj 04, 2016 9:08 am
av Jens Gustavsson
oljan kollar man på stickan och den ska man mäta upp så den stämmer först!

kör igenom anna växlar med bilen upp pallad helst sen låt den stå på tomgång på parkeringen medans du ser nivån.

jag har ibland dragit upp röret och mätt med sjutmått från rör fästet ned till oljan då är man 100% säker men då motorn stannar kommer oljan upp genom hålet :lol: tror måttet va 28mm?

obs det är oftare fel på stickans skala än rätt haha så lita inte på vad den säger oavsett märke :!: :!: :!: :!:

för lite olja = slirar sönder lammelerna!

för mycket olja så trycker den ur sig genom vent hålet på varv!

se till att ha behållare som sammlar upp överbliven olja så de inte hamnar på bak däcken på din bil eller andras!

mvh jens