Sida 1 av 2

Max laddtryck på låga varv

Postat: fre jul 15, 2016 11:06 am
av president89
Hej.
Motorn är en Helt standard b20, Kommer montera tjockare toppackning, så man får lite mer ladd.
Tänkte bygga sugturbo anläggning, Vet att de igentligen behövs carbontätat turbo. Men har sett att många använder vanliga, ryker lite mer bara, Tanken var att den skulle suga genom en stromberg gasare

Spelar längden på adapterröret mellan turbo och grenrör nån roll?

Vill ha fullt laddtryck vid ungefär 4000varv, ska användas på isen och diverse annat kul.
Så vill ha laddtryck tidigt.

Om jag skaffar en mindre diesel snurra, tex golf eller opel, Blir laddtrycket lågt då?
Tänkte bygga sugturbo anläggning, Vet att de igentligen behövs carbontätat turbo. Men har sett att många använder vanliga, ryker lite mer bara, Tanken var att den skulle suga genom en stromberg gasare


Har ni nå andra tips på hur man ska få max laddtryck på låga varv?


Är nybörjare på detta, så ha överseende med de.
Har sökt men hittade inget inom detta.

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: fre jul 15, 2016 1:20 pm
av
4000 varv är ju rätt högt varv och få fullt laddtryck på en mindre lastbilsturbo ger ju till och med tidigare än så tex en org 940tic ger ju fullt ladd vid 2-2800 varv beroende på växel mm.
Jag skulle gjort adaptergrenröret så kort så möjligt men viktigare och få ett kort rör mellan insug och turbon så med det skulle jag valt placering på turbon.
Och en turbo från en personbilsdiesel är för liten ta en turbo från en bensinbil med liknande effekt eller typ max 50 hk mer än effekten du tänkt dig.
Max laddtryck bestäms av wg,n det är en ventil som öppnar och släpper avgaserna förbi turbon när rätt laddtryck uppnåtts dom flesta turbos från originalbilar har den inbyggd i turbon.
Så oavsett turbon storlek blir laddtrycket troligen aldeles för högt när motorn/turbon kommer igång riktigt om det inte finns någon wg eller om den inte fungerar bra.

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: fre jul 15, 2016 6:46 pm
av president89
Vad rekommenderas för turbo?

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: lör jul 16, 2016 9:45 am
av
Ta första bästa du kommer över som är i bra skick från en personbil med 150-250hk nån stanns.
Tex från volvo fungerar de mesta från 740 940 850 v70 mm.
Saab 9000 9,3 9,5 mm.
Gamla Audi 100 och s4 mm har separat wg så med en sån turbo måste du montera en wg på adapterröret för och få stabilt laddtryck

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: lör jul 16, 2016 9:13 pm
av hauge
är inte en strombergare lite fjuttigt om det skall sugas igenom?

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: lör jul 16, 2016 11:06 pm
av president89
Vet inte riktigt, kan vara. Får man allt att funka, så kan man byta upp sig sedan

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: sön jul 17, 2016 4:58 pm
av The
Om man suger genom förgasaren måste den kunna flöda för den totala effekten, om man istället trycker behöver den bara klara grundeffekten

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: sön jul 17, 2016 9:11 pm
av
Stämmer att den måste flöda för den totala effekten men en turbo klarar ju suga ett större undertryck än en sugmotor så även om det inte är optimalt måste ju iaf 150hk gå få ut enkelt :)

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: tis jul 26, 2016 11:59 am
av Benghaan
Är det inte enklare att trycka igenom gasaren om du är nybörjare. Känns som en enklare väg att gå.
Eller är det av någon speciell anledning du vill suga igenom den?

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: tor jul 28, 2016 9:59 pm
av
Måste ju va enklare och suga igenom?
Man behöver ingen bränsletrycksregulator och klarar sig med org soppasystem ingen tryckbox eller tätning av förgasaren dock går det ju inte plocka samma effekt när man suger igenom den och turbon vill dra olja så det passar sig ksk inte på en bruksbil men billigaste sättet och exprimentera på iaf :)

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: mån aug 01, 2016 11:18 pm
av president89
Känns enklare med sugturbo, som sagt slipoer man många moment. Bilen ska bara funka som lekbil, rasar de så rasar de. Kommer jag upp i 150hk så är jag mer än nöjd,

Har ni mer tips?

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: tis aug 02, 2016 10:31 pm
av president89
Är rajraj turbo nått att ha? Vsägs ha karbontötning också. Hsr troligen hittat en för en billig peng

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: fre aug 05, 2016 9:51 pm
av president89
Trippelpost
Vad landar hästarna på, med rajay turbo, suganlägning, och enkel stromberg.vid typ 0.7 ladd
Vad klarar en standard b20 att laddas, utan att sänka kompen?
Självklart måste allt stämma. Bränsle,värme och de

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: lör aug 06, 2016 8:49 am
av Jens Gustavsson
ca 130-150 hk med en vanlig raja turbo sen orkar den inte så mycket mer. har du läst tråden? fins på dyno avdelningen den hadde weber sug vart väll kring 180hk och 280nm?

mvh jens

Re: Max laddtryck på låga varv

Postat: lör aug 06, 2016 7:55 pm
av president89
Håller på att läsa den.

Var hittar man fläns för downpipe?
fläns till adaptern där man hänger turbon
Även nån fläns till där förgasaren ska sitta på denna
Även intresserad av köpställe för slangar till oljan tryck och returen
http://forumbilder.se/FANNC/231641312-1 ... dde07db18d
http://forumbilder.se/FANNC/231641312-a ... b875ead9f1