Volvo 945 ltt mysterium

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Sjosa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 30, 2016 1:54 pm

Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Sjosa »

Hej kära dagbok. Min bil är dum i huvudet.

Edit på åtgärder som gjorts.

Efter 50 sidor läsning här på forumet så måste jag skriva ett inlägg
Jag kör rakt upp och ner (vad fan) som är problemet...
Bilen ifråga är en helt orginal Volvo 945 classic (ltt)

Problem:
Misständer på tomgång
Går ojämnt i varv tomgång
Hugger/feltänder vid jämn gas på väg, oavsett hastighet
Hög förbrukning
Inga felkoder (!)


Bytt:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Fördelare
Insugspackning
Lambdasond
K-sprit i tank samt oktanhöjare och ny bensin i tanken
Bränsletrycksregulator
Tändbox
Bränslebox
Tändsteg
Tändspole

Kontrollerat:
Grenrörspackning (hel)
LMM (testat med ytterligare två -016)
Luftläckage vid och runt insug/avgas
Tomgångsmotor rengjord
Mätt upp spridare (2,9-3,0 Ohm)
Vevaxelgivare (fungerar) testat med 3 olika.


Med vänlig hälsning
Jocke
Senast redigerad av Sjosa den sön sep 04, 2016 9:18 am, redigerad totalt 2 gång.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Kwirk »

Sprucken IC?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av mauser240 »

Jag är lite på samma linje, provtryck systemet så vet du att ALLT är tätt sen.

Följande tanke är tändsteget...
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Steve »

Tändspole? Min bil började misstända ordentligt på tomgång och blev omöjlig att köra men blev som ny med en annan spole
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Christofer »

Skulle kunna vara något. Tack! Ska kolla upp när jag har en bra metod att testas. Tändsteget? Själva boxen tänkte ddu på? Ez-chipet har jag bytt och även provat med en annan box.

Den går ju så bra när jag accelererar...
Så, tändspole, IC och tändsteget har jag att jobba med. Tackar.

(Skrivet från lånat konto, kunde inte svara via mitt egna)
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Sten »

Tomgångsmotorn hade du rengjort,men provat att "plugga" ledningen? Klämma åt slangen till den så du är säker att det inte suger genom den.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Robert Markström »

Om den går bra när du belastar motorn har du säkert läckande IC. Brukar blåsa fast gaveln på dom
när laddet kommer & på tomgång/fisåkning läker dom. Kolla det!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Sjosa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 30, 2016 1:54 pm

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Sjosa »

Sten skrev:Tomgångsmotorn hade du rengjort,men provat att "plugga" ledningen? Klämma åt slangen till den så du är säker att det inte suger genom den.
Testat. Den dog direkt i princip. Så tätt var det
Sjosa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 30, 2016 1:54 pm

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Sjosa »

Robert Markström skrev:Om den går bra när du belastar motorn har du säkert läckande IC. Brukar blåsa fast gaveln på dom
när laddet kommer & på tomgång/fisåkning läker dom. Kolla det!
Aha! Kan man laga på något vettigt sätt vad du vet? Kanske inte pl400:a ihop det men du är med på vad jag menar.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Sten »

Sjosa skrev:
Sten skrev:Tomgångsmotorn hade du rengjort,men provat att "plugga" ledningen? Klämma åt slangen till den så du är säker att det inte suger genom den.
Testat. Den dog direkt i princip. Så tätt var det
Jasså.... Min går fast den är "pluggad"....?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av mauser240 »

Om maskinen går med slangen pluggad så tror jag tomgången är ställd för högt.

Tomgången ställs till ca. 500 rpm med kontakten till ventilen ryckt. I detta läget släpper ventilen igenom en hel del så med ventilen pluggad borde motorn så gott som dö.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av mauser240 »

Tändsteget är typ en transistor som sitter på innerskärmen brevid batteriet. Går typ 5 tåtar till den i en 7-polig kontakt.
//MartinL
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Kirre »

lättaste sättet att fixa intercoolern om de är den som är paj borde vara att köpa en ny http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/torqu ... serie.html
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Sjosa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 30, 2016 1:54 pm

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av Sjosa »

Nummer 419 på schematat?

[url] http://i32.photobucket.com/albums/d17/J ... 89-17.gif/ [url]
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 945 ltt mysterium

Inlägg av mauser240 »

Jawohl!
//MartinL
Skriv svar