Volvo 945 ltt mysterium
Volvo 945 ltt mysterium
Hej kära dagbok. Min bil är dum i huvudet.
Edit på åtgärder som gjorts.
Efter 50 sidor läsning här på forumet så måste jag skriva ett inlägg
Jag kör rakt upp och ner (vad fan) som är problemet...
Bilen ifråga är en helt orginal Volvo 945 classic (ltt)
Problem:
Misständer på tomgång
Går ojämnt i varv tomgång
Hugger/feltänder vid jämn gas på väg, oavsett hastighet
Hög förbrukning
Inga felkoder (!)
Bytt:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Fördelare
Insugspackning
Lambdasond
K-sprit i tank samt oktanhöjare och ny bensin i tanken
Bränsletrycksregulator
Tändbox
Bränslebox
Tändsteg
Tändspole
Kontrollerat:
Grenrörspackning (hel)
LMM (testat med ytterligare två -016)
Luftläckage vid och runt insug/avgas
Tomgångsmotor rengjord
Mätt upp spridare (2,9-3,0 Ohm)
Vevaxelgivare (fungerar) testat med 3 olika.
Med vänlig hälsning
Jocke
Edit på åtgärder som gjorts.
Efter 50 sidor läsning här på forumet så måste jag skriva ett inlägg
Jag kör rakt upp och ner (vad fan) som är problemet...
Bilen ifråga är en helt orginal Volvo 945 classic (ltt)
Problem:
Misständer på tomgång
Går ojämnt i varv tomgång
Hugger/feltänder vid jämn gas på väg, oavsett hastighet
Hög förbrukning
Inga felkoder (!)
Bytt:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Fördelare
Insugspackning
Lambdasond
K-sprit i tank samt oktanhöjare och ny bensin i tanken
Bränsletrycksregulator
Tändbox
Bränslebox
Tändsteg
Tändspole
Kontrollerat:
Grenrörspackning (hel)
LMM (testat med ytterligare två -016)
Luftläckage vid och runt insug/avgas
Tomgångsmotor rengjord
Mätt upp spridare (2,9-3,0 Ohm)
Vevaxelgivare (fungerar) testat med 3 olika.
Med vänlig hälsning
Jocke
Senast redigerad av Sjosa den sön sep 04, 2016 9:18 am, redigerad totalt 2 gång.
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Sprucken IC?
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Jag är lite på samma linje, provtryck systemet så vet du att ALLT är tätt sen.
Följande tanke är tändsteget...
Följande tanke är tändsteget...
//MartinL
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Tändspole? Min bil började misstända ordentligt på tomgång och blev omöjlig att köra men blev som ny med en annan spole
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Skulle kunna vara något. Tack! Ska kolla upp när jag har en bra metod att testas. Tändsteget? Själva boxen tänkte ddu på? Ez-chipet har jag bytt och även provat med en annan box.
Den går ju så bra när jag accelererar...
Så, tändspole, IC och tändsteget har jag att jobba med. Tackar.
(Skrivet från lånat konto, kunde inte svara via mitt egna)
Den går ju så bra när jag accelererar...
Så, tändspole, IC och tändsteget har jag att jobba med. Tackar.
(Skrivet från lånat konto, kunde inte svara via mitt egna)
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Tomgångsmotorn hade du rengjort,men provat att "plugga" ledningen? Klämma åt slangen till den så du är säker att det inte suger genom den.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Om den går bra när du belastar motorn har du säkert läckande IC. Brukar blåsa fast gaveln på dom
när laddet kommer & på tomgång/fisåkning läker dom. Kolla det!
när laddet kommer & på tomgång/fisåkning läker dom. Kolla det!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Testat. Den dog direkt i princip. Så tätt var detSten skrev:Tomgångsmotorn hade du rengjort,men provat att "plugga" ledningen? Klämma åt slangen till den så du är säker att det inte suger genom den.
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Aha! Kan man laga på något vettigt sätt vad du vet? Kanske inte pl400:a ihop det men du är med på vad jag menar.Robert Markström skrev:Om den går bra när du belastar motorn har du säkert läckande IC. Brukar blåsa fast gaveln på dom
när laddet kommer & på tomgång/fisåkning läker dom. Kolla det!
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Jasså.... Min går fast den är "pluggad"....?Sjosa skrev:Testat. Den dog direkt i princip. Så tätt var detSten skrev:Tomgångsmotorn hade du rengjort,men provat att "plugga" ledningen? Klämma åt slangen till den så du är säker att det inte suger genom den.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Om maskinen går med slangen pluggad så tror jag tomgången är ställd för högt.
Tomgången ställs till ca. 500 rpm med kontakten till ventilen ryckt. I detta läget släpper ventilen igenom en hel del så med ventilen pluggad borde motorn så gott som dö.
Tomgången ställs till ca. 500 rpm med kontakten till ventilen ryckt. I detta läget släpper ventilen igenom en hel del så med ventilen pluggad borde motorn så gott som dö.
//MartinL
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Tändsteget är typ en transistor som sitter på innerskärmen brevid batteriet. Går typ 5 tåtar till den i en 7-polig kontakt.
//MartinL
Re: Volvo 945 ltt mysterium
lättaste sättet att fixa intercoolern om de är den som är paj borde vara att köpa en ny http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/torqu ... serie.html