Sida 1 av 2
M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 7:19 am
av Stoffeeg
Tjenare! Tänkte kolla om det finns några tips på spridare samt turboaggregat för mitt påbörjade bygge ? Motorn är som sagt en 280, m104.942 och kommer hamna där den hör hemma i en w124!
Haha, bjuder på bilden på Magnus också!
Skickat från min S50 via Tapatalk
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 7:20 am
av The
Krävs lite mer än ett motornummer för att kunna svara på din fråga.
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 7:22 am
av Stoffeeg
E85 blir det. Sen är all annan setup öppen så det jag funderar på är i princip hur stor turbo till hur stora spridare och vad man kan tänkas få ut ur en sådan snurra ?
Skickat från min S50 via Tapatalk
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 9:01 am
av mattias
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=13776
Du får en enkel fråga tillbaka, hur mycket _effekt_ du nöja dig med?
Det är svaret på det som dimensionerar framför allt bränslesystem och turbo.
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 9:12 am
av Stoffeeg
Är helt nöjd med 400, jag undrar i princip om någon har tips på setup till en sån motor. Det ja har gjort samt håller på med i dagsläget är att plocka isär allt i motorn och byta lager,boxar och packningar. Skall köra e85 och med turbo, har kollat på både nira och vems-styrning. Kommer att kompsänka med kopparpackning om det anses som ett måste/viktigt. Längre än så har jag ej kommit. Därav min fråga
Mvh
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 9:23 am
av Kadett4wd
400hk skulle jag inte bekymra mig att kompsänka för med e85 på 2.8cyl motorvolym.
Bosch gröna 465or?
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 9:28 am
av mattias
På E85 behöver du inte röra en skruv upp till mycket effekt, men en original-renovering med packningar och sånt är inte fel. Jag skulle åka så upp till 500-600 hk beroende på hur effekten tas ut (vridmoment/register).
Det är 60 mm (600+ hk) eller större turbo som gäller, även om du ska ha mindre effekt än 500 hk. Mindre grejer blir bara för små på avgas-sidan och det blir bra bottenvrid i den ändå.
Du kan titta på om det är 60-2 triggerhjul på den eller om det är den gamla med tre "tänder". Den förstnämnda är bättre.
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 9:55 am
av Stoffeeg
Okej, tack så mycket! Ska ta och kolla det då jag kommer mig till garaget! Någon som vet hur svänghjulet pallar med ? Sitter nått dubbelmassigt just nu!
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 9:56 am
av Stoffeeg
Kadett4wd skrev:400hk skulle jag inte bekymra mig att kompsänka för med e85 på 2.8cyl motorvolym.
Bosch gröna 465or?
Okej, jag har tittat på några 1600cc haha.. där ser man, har du koll på något sätt att räkna eller så på vad man behöver ?
Mvh
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 2:06 pm
av Stoffeeg
Ägnat mig åt att rensa blocket på allt utom veven nu efter lunch, så blir att köra blocket i tvätten under morgondagen så man får nått rent och fint att skruva på

!
Blev glatt överraskad över att även honingen syntes tydligt efter alla dessa år! Verkar va rätt bra skick på motorn i övrigt också, blir fint med nya packningar osv.
Skickat från min S50 via Tapatalk
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 8:39 pm
av CÅ
Spridare brukar man väll grovt kunna räkna en hk för varje cc på en sexa dvs bosch 968er på 465cc räcker till max 465hk men det är ju rätt olika från motor till motor och man vill ju ha lite överkapasitet.
eftersom priset är ungefär samma skulle jag valt några på 6-800cc iaf om du vill skruva upp laddtrycket lite till senare
Och som mattias skrev en turbo med runt 60mm kompressor inlopp (hx40, s300, gt40 mm) räcker till närmare 600hk eller mera beroende på hur modern turbon än och med ett bra pulssplittat grenrör vaknar den till fort på en så pass stor motor
Re: M104.942
Postat: ons sep 21, 2016 10:13 pm
av Stoffeeg
Okej

låter ju kalas! Men 1cc per hk är det bensin då? Ska väl ha lite mer e85? Har iallafall tittat på bosch 900cc, det kan väl räcka till hoppas jag!
Re: M104.942
Postat: tor sep 22, 2016 4:39 am
av Kadett4wd
Stoffeeg skrev:Kadett4wd skrev:400hk skulle jag inte bekymra mig att kompsänka för med e85 på 2.8cyl motorvolym.
Bosch gröna 465or?
Okej, jag har tittat på några 1600cc haha.. där ser man, har du koll på något sätt att räkna eller så på vad man behöver ?
Mvh
En enkel formel, stämmer inte hundra.
Är att om du räknar på bensin, så räcker 5st 465spridare till ca 400hk, lite längre om man sträcker dutycyclen lite mer än 90%
Nu har du 6st vilket bör räcka till cca 480hk på bensin.
Ta det och multiplicera med 0.7(30% mer på E85) så får du 336hk, 64hk kort mao, sträck spridarnas kapacitet med höjning av soppatrycket.
Öka till ca 4.5bar grundtryck, kräver iofs att pumpen orkar med tryckhöjningen, men en walbro gst450 klarar det galant, vilken är avsedd för E85 och ger dig flöde nog för en hel del mer hk i framtiden.
Varför jag rekommenderar såna spridare är att min erfarenhet säger man ska gå på så små spridare man bara kan till den effekt man vill ha.
Man får bättre lågfartsegenskaper på det viset.
Och jag tycker det blir mer lättmappat på det viset också.
Mvh
Re: M104.942
Postat: tor sep 22, 2016 5:29 pm
av Stoffeeg
Kadett4wd skrev:Stoffeeg skrev:
Okej, jag har tittat på några 1600cc haha.. där ser man, har du koll på något sätt att räkna eller så på vad man behöver ?
Mvh
En enkel formel, stämmer inte hundra.
Är att om du räknar på bensin, så räcker 5st 465spridare till ca 400hk, lite längre om man sträcker dutycyclen lite mer än 90%
Nu har du 6st vilket bör räcka till cca 480hk på bensin.
Ta det och multiplicera med 0.7(30% mer på E85) så får du 336hk, 64hk kort mao, sträck spridarnas kapacitet med höjning av soppatrycket.
Öka till ca 4.5bar grundtryck, kräver iofs att pumpen orkar med tryckhöjningen, men en walbro gst450 klarar det galant, vilken är avsedd för E85 och ger dig flöde nog för en hel del mer hk i framtiden.
Varför jag rekommenderar såna spridare är att min erfarenhet säger man ska gå på så små spridare man bara kan till den effekt man vill ha.
Man får bättre lågfartsegenskaper på det viset.
Och jag tycker det blir mer lättmappat på det viset också.
Mvh
Jaha okej, så med andra ord så bygger jag färdigt motor och kringutrustning så ser jag vad det blir för spridare

tackartackar
Skickat från min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk
Re: M104.942
Postat: tor sep 22, 2016 5:38 pm
av Stoffeeg
Blir fint med rena saker ! Fått det mesta rent nu, så blir lite lackering av blocket och funderar på färg till ventilkåpa också.. någon som har något bra tips ?:)
Sorry för kassa bilder, har kastat den där cat telefonen !...
Skickat från min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk