Efter att ha byggt ny motor så har jag lite bekymmer och efter timtal i garaget så börjar hoppet tryta.
Spec:
Turboblock b230 från 98 som endast har gått max 5000mil med oljekylda kolvar, jag borrade inte blocket då det var som nytt.
Nya ram och vevlager
2,5 liters marinvev
Nya smidda JE kolvar med ring gap 0,45
H-profil
Grottisportad B234 topp genomgången med nya ventiltätningar
Matchportat insug gjort av Grottis
Nyrenoverad turbo hos SL i Degerfors, laddar 0.9
jämt komp mellan cylindrarna vid mätning
Kör på 5W50 olja
oljetryck mellan 4 och 5 bar på 1500 varv och över
Har ingen dump (ska montera en återcirkulerande så snart den kommer hem)
Bilen rycker inte eller går ojämnt vare sig på tomgång eller vid högre varv. Den går snarare som en dröm.
Problemet är att den tar olja, dvs den ryker alldeles för mycket (oljerök). Kollar jag vevhusventilationen så är den inte nämnvärt hög även om man kan se en svag dimma (inte ett rökmåln). Jag skulle nog påstå att den tar en eller ett par dl olja på 5mil. Vid tomgång eller jämnt varvtal under färd så är inte avgasröken nämndvärd men om jag gasar så lägger den en London dimma bakom sig. Även vid växling och motorbroms in i kurva så ryker den. Jag har hittills kört den ca 20 mil inkörning på varierande varvtal.
Under felsökningen har jag plockat bort toppen igen och bytt alla ventiltätningar som var sopslut, slipat in ventiler samt bytt toppackning. Turbon skickade jag på renovering då jag trodde det var den som orsakad avgasröken efter att toppen hade blivit renoverad.
Nu börjar jag inse att det bara är kolvarna kvar men vill inte riktigt acceptera det då jag absolut inte har någon lust att lyfta ut motorn igen ur min 240 Turbo.

Är det någon som kan ge mig tips eller råd på vad som kan ha gått fel. kan det vara lönt att testa med tjockare olja i min kretsloppsmotor

Några teorier om vad som kan ha hänt innan jag plockar ut motorn igen. Någon som känner igen problemet?
//Gravis