Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Postat: lör sep 24, 2016 12:48 pm
Hej!
Det här är en tråd om lite olika projekt jag har för mig. Mestadels gamla Volvos.
Första projektet;
Jag har köpt mig en Volvo 940, min första riktiga turbobil.
Jag har aldrig mekat med motorer, det har mest mekats med fjädring och ljudsystem hemma i garaget så det ska bli kul att testa något nytt.
Tanken med det här projektet är att bygga en rolig bil och lära mig lite mer om motorer.
Har tröttnat lite på att studsa omkring i min Volvo 960 och har bestämt mig för att bygga en Volvo 940 med turbo, en "sleeper". Vad en "sleeper" är kan man tolka på många olika sätt, men jag anser att det är en bil som är snabbare än man kan tro! Det får bli målet med det hela.
Utgångsobjektet är en Volvo 944 -97 med B230FK. Bra skick. En intryckt tröskel. En skärm är bättringsmålad på ett ställe. Bra helhetsintryck.
Lite information om bilen.
Nybesiktad, ganska välutrustad med t.ex elhissar, träinredning i plast
, elhissar, elspeglar, el-strålkastare med mera.
Halvskinn. M90. Orörd motor.
Vi inleder med en bild på bilen från inköpsdagen:
(här ser man den intrycka tröskeln (under passagerardörren))

Här ser man den rostiga skärmen. Det borde inte vara omöjligt att hitta en ny skärm i bra skick. V.F

Inredningen. Rätt sunkig. Ägaren innan mig har grisat rätt mycket. McDonaldspåsar under sätena, röklukt i kupén och fimpar under stolen.
En rejäl urstädning och en tallrik ättika över natten så blir man nog av med odören.

Farthållare! Stog inget om det i annonsen så det var en trevlig överraskning.

Här inne har tidens tand gjort sitt. Dammigt, lite barr på grenröret, läcker lite olja från ventilkåpan. Det kan vi nog ändra på.

Utöver att bilen i stort sett är rostfri, orörd och går mycket bra, så var det här en bidragande faktor till att jag valde just den här 940in.
3'' från turbon hela vägen ut. Racekatalysator. Monterat på Volvo för ett antal år sedan. Kostade mycket mer än jag köpte bilen för.
Skönt att man slipper tänka på det i framtiden. Det här avgasystemet kommer inte sätta stopp för något jag kommer göra med den här bilen iallafall.

Jag tänkte uppgradera motorn steg för steg, och försöka följa den här guiden. http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... 400hk.html
Kommer säkert köra fast lite då och då, men då kanske forumets medlemmar kan hjälpa mig
Det här är en tråd om lite olika projekt jag har för mig. Mestadels gamla Volvos.
Första projektet;
Jag har köpt mig en Volvo 940, min första riktiga turbobil.
Jag har aldrig mekat med motorer, det har mest mekats med fjädring och ljudsystem hemma i garaget så det ska bli kul att testa något nytt.
Tanken med det här projektet är att bygga en rolig bil och lära mig lite mer om motorer.
Har tröttnat lite på att studsa omkring i min Volvo 960 och har bestämt mig för att bygga en Volvo 940 med turbo, en "sleeper". Vad en "sleeper" är kan man tolka på många olika sätt, men jag anser att det är en bil som är snabbare än man kan tro! Det får bli målet med det hela.
Utgångsobjektet är en Volvo 944 -97 med B230FK. Bra skick. En intryckt tröskel. En skärm är bättringsmålad på ett ställe. Bra helhetsintryck.
Lite information om bilen.
Nybesiktad, ganska välutrustad med t.ex elhissar, träinredning i plast

Halvskinn. M90. Orörd motor.
Vi inleder med en bild på bilen från inköpsdagen:
(här ser man den intrycka tröskeln (under passagerardörren))

Här ser man den rostiga skärmen. Det borde inte vara omöjligt att hitta en ny skärm i bra skick. V.F

Inredningen. Rätt sunkig. Ägaren innan mig har grisat rätt mycket. McDonaldspåsar under sätena, röklukt i kupén och fimpar under stolen.
En rejäl urstädning och en tallrik ättika över natten så blir man nog av med odören.

Farthållare! Stog inget om det i annonsen så det var en trevlig överraskning.

Här inne har tidens tand gjort sitt. Dammigt, lite barr på grenröret, läcker lite olja från ventilkåpan. Det kan vi nog ändra på.

Utöver att bilen i stort sett är rostfri, orörd och går mycket bra, så var det här en bidragande faktor till att jag valde just den här 940in.
3'' från turbon hela vägen ut. Racekatalysator. Monterat på Volvo för ett antal år sedan. Kostade mycket mer än jag köpte bilen för.


Jag tänkte uppgradera motorn steg för steg, och försöka följa den här guiden. http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... 400hk.html
Kommer säkert köra fast lite då och då, men då kanske forumets medlemmar kan hjälpa mig
