Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Vi har väl alla sett dem, olika Fantabulösa accelerations videos med Teslas.
Fast ofta bara korta tjurrusningar.
Jag började känna att det luktade illa, och att min gamle 635a lätt borde matcha Teslan på lite högre hastigheter.
Gjorde denna lilla video, 100-200 på ca. 10s mätarfart inget avancerat.
https://www.youtube.com/watch?v=DD-ZCQauHGw
Jämför med denna "772hk" P85d
https://www.youtube.com/watch?v=wJ6AHPpPgqQ
Hmm, vi kollar lite noggrannare...
Den där kW mätaren, 772 Hk borde inte den peka rejält förbi 480 kW när 480x1,36=652hk. (Bortser från att jänkarna räknar 1kW som 1,34hp)
Och man ser tydligt att elmotorernas effektivitet sjunker, med varvtalet.
Pausar man vid 200km/h står kW mätaren mittemellan 480 och 240 på den "något" lutande skalan av kW mätaren.
Så snarare 490 hk vid 200 km/h och 2,3 ton att släpa på.
Intressant debatt på ett Tesla forum jag hittade.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ent.50241/
Nu längre verkar inte Tesla alls ange effekt på sin svenska hemsida, men en P85d har fått sina 568 kW på transportstyrelsen.
Det är fashinerande hur Tesla tack vare fanboys och andra ja sägare, ivrigt påhejade av media kan "komma undan" med totala fantasi siffror på effekten.
Hade vart intressant om en tysk premium biltillverkare "ljög på" ett par hundra hästkrafter, hur länge hade det tagit innan någon skrek "Bullshit" ?
Nu är jag ju inte först på bollen på detta, man jag har inte hittat mycket om det tidigare på nätet.
Fast ofta bara korta tjurrusningar.
Jag började känna att det luktade illa, och att min gamle 635a lätt borde matcha Teslan på lite högre hastigheter.
Gjorde denna lilla video, 100-200 på ca. 10s mätarfart inget avancerat.
https://www.youtube.com/watch?v=DD-ZCQauHGw
Jämför med denna "772hk" P85d
https://www.youtube.com/watch?v=wJ6AHPpPgqQ
Hmm, vi kollar lite noggrannare...
Den där kW mätaren, 772 Hk borde inte den peka rejält förbi 480 kW när 480x1,36=652hk. (Bortser från att jänkarna räknar 1kW som 1,34hp)
Och man ser tydligt att elmotorernas effektivitet sjunker, med varvtalet.
Pausar man vid 200km/h står kW mätaren mittemellan 480 och 240 på den "något" lutande skalan av kW mätaren.
Så snarare 490 hk vid 200 km/h och 2,3 ton att släpa på.
Intressant debatt på ett Tesla forum jag hittade.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ent.50241/
Nu längre verkar inte Tesla alls ange effekt på sin svenska hemsida, men en P85d har fått sina 568 kW på transportstyrelsen.
Det är fashinerande hur Tesla tack vare fanboys och andra ja sägare, ivrigt påhejade av media kan "komma undan" med totala fantasi siffror på effekten.
Hade vart intressant om en tysk premium biltillverkare "ljög på" ett par hundra hästkrafter, hur länge hade det tagit innan någon skrek "Bullshit" ?
Nu är jag ju inte först på bollen på detta, man jag har inte hittat mycket om det tidigare på nätet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Lite kul är det..
Min kompis köpte en P85D 2015 så jag har åkt med en del och provkört också. Förväntan var ju väldigt stor, 772 hk, nu j-ar blir det åka av!! Accelerationen 0-100 är ju väldigt kul, framförallt att den är "sömlös". Men reagerade också över att över 100 så går den bra, fast inte SÅ bra. Absolut inte 700 hk bra
Som du säger så är det konstigt att det inte har blivit mer liv om detta?
Elbilar är väl framtiden och Teslan gav ett lyxigt och coolt intryck att köra, men det finns ingen bil, i mina ögon, som är värd 1,3 miljoner
/David
Min kompis köpte en P85D 2015 så jag har åkt med en del och provkört också. Förväntan var ju väldigt stor, 772 hk, nu j-ar blir det åka av!! Accelerationen 0-100 är ju väldigt kul, framförallt att den är "sömlös". Men reagerade också över att över 100 så går den bra, fast inte SÅ bra. Absolut inte 700 hk bra
Som du säger så är det konstigt att det inte har blivit mer liv om detta?
Elbilar är väl framtiden och Teslan gav ett lyxigt och coolt intryck att köra, men det finns ingen bil, i mina ögon, som är värd 1,3 miljoner
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Kolla in detta testet, P85d mot en Hellcat också med 700hk.
https://www.youtube.com/watch?v=CCbEAttZTtA
Dom pratar om hur fantastiskt Teslan accelererar, och JA det är imponerande att accelerera över 1,0G.
Men ta en titt på den fina och mycket tydliga grafen och pausa lite vid 3:51
7 Sekunder in i "Dragracet" så accelererar Teslan med kanske 0,35g och deras Hellcat graf visar ca. 0,7g troligen på FYRANS växel.
Alltså dubbelt så mycket, att dom inte ens kommenterar detta "lilla" faktum är ju en total miss.
There's no substitut for cubic inches, not even electric ?
Tar man på sig foliehatten har Elon Musk köpt alla media, och snart blir jag bannad från hela Internet.
https://www.youtube.com/watch?v=CCbEAttZTtA
Dom pratar om hur fantastiskt Teslan accelererar, och JA det är imponerande att accelerera över 1,0G.
Men ta en titt på den fina och mycket tydliga grafen och pausa lite vid 3:51
7 Sekunder in i "Dragracet" så accelererar Teslan med kanske 0,35g och deras Hellcat graf visar ca. 0,7g troligen på FYRANS växel.
Alltså dubbelt så mycket, att dom inte ens kommenterar detta "lilla" faktum är ju en total miss.
There's no substitut for cubic inches, not even electric ?
Tar man på sig foliehatten har Elon Musk köpt alla media, och snart blir jag bannad från hela Internet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Hm,hur snabbar Teslan på 400meter?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Mao en astråkig bil.
En väldig accelerationpunch från noll, som sedan avtar rejält efter 2sekunder.
Medans en bensinbil ångar på rejält längre fram.
En väldig accelerationpunch från noll, som sedan avtar rejält efter 2sekunder.
Medans en bensinbil ångar på rejält längre fram.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
402m på strax under 12 sek.
Kolla in klippet, och artiklen nedan.
En helt underbar jämförelse, precis på samma villkor ?
http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... en-172242/
EDIT:
Teknikensvärld sabbar länken...
Här är iallafall klippet där Hellcattan åker på däng. (?)
https://www.youtube.com/watch?v=kG6veF_34QE
Precis som Kadetten skriver, grym punch! och sen bara dör det av.
Man kan ju faktiskt fråga sig om dom stryper effekten direkt efter två sekunder, endast för att kunna sätta bra 0-100 tider. (Och inte elda upp batterierna Samsung Note 7 style)
Varför skulle annars grafen dyka så rätt ner ?
Kolla in klippet, och artiklen nedan.
En helt underbar jämförelse, precis på samma villkor ?
http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... en-172242/
EDIT:
Teknikensvärld sabbar länken...
Här är iallafall klippet där Hellcattan åker på däng. (?)
https://www.youtube.com/watch?v=kG6veF_34QE
Precis som Kadetten skriver, grym punch! och sen bara dör det av.
Man kan ju faktiskt fråga sig om dom stryper effekten direkt efter två sekunder, endast för att kunna sätta bra 0-100 tider. (Och inte elda upp batterierna Samsung Note 7 style)
Varför skulle annars grafen dyka så rätt ner ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Teknikens värld är inte mycket att hänga i julgranen nuförtiden. Någon Nisse som suttit på kontoret och skummat youtube-klipp och sedan klippt ihop en egen artikel?
De får ju det för fan att se ut som om det är Dodge som trixat med siffrorna!
Sen vet jag inte vad som gäller när man specar elbilar. Sammanlagd motor-effekt (egentligen effekttålighet) kan ju bra vara 772 hk även om inte batterier / motorstyrning pallar.
Skulle vara intressant att se hur grafen såg ut om man sniglade iväg och stäplade först vid t.ex. 100 km/h...
EDIT: Såg klippet nu. WTF?
De får ju det för fan att se ut som om det är Dodge som trixat med siffrorna!
Sen vet jag inte vad som gäller när man specar elbilar. Sammanlagd motor-effekt (egentligen effekttålighet) kan ju bra vara 772 hk även om inte batterier / motorstyrning pallar.
Skulle vara intressant att se hur grafen såg ut om man sniglade iväg och stäplade först vid t.ex. 100 km/h...
EDIT: Såg klippet nu. WTF?
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Hellcat chaffisen gjorde nog alla fel i boken där *S*
Men, teslan är väl 4wd?
Och en elmotorbil kan ju utnyttja däcken sjukt mycket bättre pga den inte behöver startvarv.
Så, ställ upp Teslan mot en exempelvis syclone med samma vikt effekt förhållande så ska vi se hur det gick sen
Det var första automatlådeförsedda bil med 4wd som dök upp i huvudet.
Men annars kan man ju ge Hellcat´en lite mer fäste:
https://www.youtube.com/watch?v=CAqHQZawanU
Men, teslan är väl 4wd?
Och en elmotorbil kan ju utnyttja däcken sjukt mycket bättre pga den inte behöver startvarv.
Så, ställ upp Teslan mot en exempelvis syclone med samma vikt effekt förhållande så ska vi se hur det gick sen
Det var första automatlådeförsedda bil med 4wd som dök upp i huvudet.
Men annars kan man ju ge Hellcat´en lite mer fäste:
https://www.youtube.com/watch?v=CAqHQZawanU
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Letade lite nu på middagen efter varvtider.
Och hittade detta Nürburgring varv, vilket verkar vara det snabbaste ?
https://www.youtube.com/watch?v=Dphw4km60m4
Tittar man ett par minuter in ser man att effekten är begränsad till ca. 240kW.
Andra jämförbara tider jag hittade vart dessa.
Autozeitung test track lap time.
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
1. Chevrolet Corvette Z06 (C7) unknown 1:31.60 659 / 1598
2. Porsche 911 Turbo unknown 1:31.70 540 / 1610
3. Porsche 911 GT3 RS (991) Autozeitung 1:32.50 500 / 1420
182. Mercedes-Benz S 600 Lang unknown 1:45.50 517 / 2135
212. BMW 760i Li unknown 1:46.50 544 / 2175
Och sen kommer Teslan ihop med två tyska super sport vagnar, med runt 300 hk.
266. BMW 535i (F10) unknown 1:48.30 306 / 1870
267. Tesla Model S P85D unknown 1:48.30 701 / 2195
268. Mercedes-Benz E 350 D (W213) unknown 1:48.30 258 / 1977
http://fastestlaps.com/tracks/autozeitung-test-track
Och hittade detta Nürburgring varv, vilket verkar vara det snabbaste ?
https://www.youtube.com/watch?v=Dphw4km60m4
Tittar man ett par minuter in ser man att effekten är begränsad till ca. 240kW.
Andra jämförbara tider jag hittade vart dessa.
Autozeitung test track lap time.
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
1. Chevrolet Corvette Z06 (C7) unknown 1:31.60 659 / 1598
2. Porsche 911 Turbo unknown 1:31.70 540 / 1610
3. Porsche 911 GT3 RS (991) Autozeitung 1:32.50 500 / 1420
182. Mercedes-Benz S 600 Lang unknown 1:45.50 517 / 2135
212. BMW 760i Li unknown 1:46.50 544 / 2175
Och sen kommer Teslan ihop med två tyska super sport vagnar, med runt 300 hk.
266. BMW 535i (F10) unknown 1:48.30 306 / 1870
267. Tesla Model S P85D unknown 1:48.30 701 / 2195
268. Mercedes-Benz E 350 D (W213) unknown 1:48.30 258 / 1977
http://fastestlaps.com/tracks/autozeitung-test-track
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Jag vill tro Tesla klarar sig under radarn pga de vänder sig mot en grupp som ofta är VÄLDIGT dåligt insatta i bilar,motorer,prestanda etc etc.
Det är ju miljönissar som fått sig en flört med ett transportmedel som liknar en liten privat nöjespark i åkturen.
Och med alla överväldigande känslor som de får med över 1g i starten så kunde tesla kommit undan med att säga de har 1200hk också.
Det är ju miljönissar som fått sig en flört med ett transportmedel som liknar en liten privat nöjespark i åkturen.
Och med alla överväldigande känslor som de får med över 1g i starten så kunde tesla kommit undan med att säga de har 1200hk också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Haha, kul diskussion
Fast i mina ögon är det relativt ointressant vilken toppeffekt Teslan har, det som är mer intressant är räckvidden och att förbrukningen inte är för hög när man kör. Sedan att den är skitkul att gasa med från noll är ju en bonus vid trafikljusen, men det är dåligt för räckvidden
Är det en banbil man är ute efter, så skulle jag satsa på en fossilraket
Fast i mina ögon är det relativt ointressant vilken toppeffekt Teslan har, det som är mer intressant är räckvidden och att förbrukningen inte är för hög när man kör. Sedan att den är skitkul att gasa med från noll är ju en bonus vid trafikljusen, men det är dåligt för räckvidden
Är det en banbil man är ute efter, så skulle jag satsa på en fossilraket
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Beror väl lite på hur man marknadsför
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Johan, jag vet du gillar el bilar, tom. av rätt märke.
Men varken BMW eller Audi hade skrivit upp effekten till värden som ej går att uppnå.
Att ange 568kW när det ej går att ta ut det från batteriet är helt enkelt fel.
Oavsett om bilen är fantastisk eller inte, tycker jag att media skulle fakta granska Tesla, men framför allt Elon Musk noggrannare.
Tittar man på Elon på Youtube, undrar man varför inte hela USA är batteridrivet redan, det är ju uppenbarligen väldigt enkelt...
https://www.youtube.com/watch?v=yKORsrlN-2k
Det är ju endast en liten röd pixel på kartan sen är hela USA batteridrivet.
Men varken BMW eller Audi hade skrivit upp effekten till värden som ej går att uppnå.
Att ange 568kW när det ej går att ta ut det från batteriet är helt enkelt fel.
Oavsett om bilen är fantastisk eller inte, tycker jag att media skulle fakta granska Tesla, men framför allt Elon Musk noggrannare.
Tittar man på Elon på Youtube, undrar man varför inte hela USA är batteridrivet redan, det är ju uppenbarligen väldigt enkelt...
https://www.youtube.com/watch?v=yKORsrlN-2k
Det är ju endast en liten röd pixel på kartan sen är hela USA batteridrivet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Utan Elon Musk och Tesla hade inte elbilarna kommit så långt som de har gjort, så jag är positiv till det han har gjort!
Sedan använder de väl sig egentligen inte av att marknadsföra den effekten, utan mer 0-100-tiden och den är ju så snabb, jag vet inte ens om de anger effekten på sin spec på hemsidan. Det går ju att hitta en tabell på Wikipedia, där man ser motoreffekten och möjligt uttag ur batterierna, se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications
Transportstyrelsen är ju lite träig, så om de har bett om motoreffekten så har de ju fått den
Min i3:a har ju helt galna värden där också, eftersom den har REX, det står att den har 75kW, vilket känns som ett snitt på de olika motorerna. "Generatorn" kan ge 25kW och elmotorn 125kW. Så man ska inte stirra sig blind på Transportstyrelsen siffror.
Edit:
Det är skillnad på att vara quick eller fast
https://www.youtube.com/watch?v=RWQ-dnpplaA
Sedan använder de väl sig egentligen inte av att marknadsföra den effekten, utan mer 0-100-tiden och den är ju så snabb, jag vet inte ens om de anger effekten på sin spec på hemsidan. Det går ju att hitta en tabell på Wikipedia, där man ser motoreffekten och möjligt uttag ur batterierna, se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications
Transportstyrelsen är ju lite träig, så om de har bett om motoreffekten så har de ju fått den
Min i3:a har ju helt galna värden där också, eftersom den har REX, det står att den har 75kW, vilket känns som ett snitt på de olika motorerna. "Generatorn" kan ge 25kW och elmotorn 125kW. Så man ska inte stirra sig blind på Transportstyrelsen siffror.
Edit:
Det är skillnad på att vara quick eller fast
https://www.youtube.com/watch?v=RWQ-dnpplaA
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Tesla när 772 hk bara är 414 kW under 150 km/h
Haha
Två elmotorer
Fram 263hk
Bak 510
Total maxeffekt 471 hk.
Max Vridmoment 839 Nm.
Ganska groteskt vridmoment, med tanke på att motorerna varvar 16000 varv. (Om nu siffrorna stämmer)
Elon Musk och hans Tesla har ju gjort ganska precis som Apple gjorde när IPhonen kom.
Lyckades sälja något marknaden inte sett innan.
När nästan alla konkurrerade med små telefoner med bra batteri tid.
Kommer något som är klumpigt, 3 gånger så dyrt, och med 1/3 av batteritiden.
Hoppas bara att dom inte tar efter telefon tillverkarna med instabila mjukvaror, och buggiga uppdateringar.
Då vill inte jag vara på vägarna längre när dom kör själva.
Läste precis Vi Bilägare, där anger dom effekten på en Model X P90D såhär.Det är skillnad på att vara quick eller fast
Två elmotorer
Fram 263hk
Bak 510
Total maxeffekt 471 hk.
Max Vridmoment 839 Nm.
Ganska groteskt vridmoment, med tanke på att motorerna varvar 16000 varv. (Om nu siffrorna stämmer)
Elon Musk och hans Tesla har ju gjort ganska precis som Apple gjorde när IPhonen kom.
Lyckades sälja något marknaden inte sett innan.
När nästan alla konkurrerade med små telefoner med bra batteri tid.
Kommer något som är klumpigt, 3 gånger så dyrt, och med 1/3 av batteritiden.
Hoppas bara att dom inte tar efter telefon tillverkarna med instabila mjukvaror, och buggiga uppdateringar.
Då vill inte jag vara på vägarna längre när dom kör själva.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo