Sida 1 av 2

Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 12:40 pm
av mats757
Vi håller oss till Sugmotorer.
Jag vet att hög komp är bra, så länge man inte gör avkall på tändning och bränsle för att undvika spikning.
Så mycket man törs helt enkelt.

Men VARFÖR?
Kompresionsfasen tar mer energi från svängmassan, men ger ju egentligen tillbaka lika mycket efter TDC om vi inte föbränner bränslet. När vi förbränner får vi ett önskat tillskott till svängmassan i svänghjulet. Så där ser jag varken possitivt eller negativt på saken.

Vi får inte in mer luft i cylinder pga högre komp. Bränslet är ju lika. Bränslet "kanske" brinner lite fortare med högre komp, det beror nog till större del på hur förbränningsrummet är utformat. Maxtryck ska ju ändå tajmas in så det ligger precis efter TDC
Att det händer någonting rent kemiskt pga högre komp tror jag inte heller på.... Eller?

Vad är det som rent fysiskt är bra med högt komp.

Mats

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 1:06 pm
av Kadett4wd
Att ha låg komp sänker förbränningshastigheten, det gör att vi måste tända tidigare för att tajma in peaktrycket rätt efter ÖD.
På det viset skapar vi motstånd för kolven likt hög kompression att nå ÖD, Men det går inte jämt upp, komprimera kräver mindre energi än att jobba mot en förbränning.
Och det belastar dessutom kolven med mer värme.

Så hög komp som går för given motorkombo är vägen att gå.

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 1:14 pm
av Thunderbo1t
Lite mer luft borde man få in med högre komp då kolven "drar in luften" lite starkare i början på insugstakten, sen om det är marginellt vet jag inte. Borde ju också kunna trycka ut avgaserna lite hårdare...

Detta är bara svammel av en glad amatör :-D

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 1:23 pm
av Dan (gearhead)
I korthet går det väl ut på att du vinner mer genom att antända den varmare och mer komprimerade gasblandningen än du förlorar genom att komprimera den mer(jämfört med den lägre komprimerade). Finns säkert någon termodynamisk bevandrad snubbe som kan förklara med formler...

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 1:25 pm
av Thunderbo1t
Det är väl mer dynamisk kompression som avgör saken så att säga?

Postat: tis nov 01, 2016 1:29 pm
av Big Al
-

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 1:41 pm
av Jens Gustavsson
man ökar verkningsgraden med mera kompa

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 2:57 pm
av mats757
Kadett4wd skrev:Att ha låg komp sänker förbränningshastigheten, det gör att vi måste tända tidigare för att tajma in peaktrycket rätt efter ÖD.
På det viset skapar vi motstånd för kolven likt hög kompression att nå ÖD, Men det går inte jämt upp, komprimera kräver mindre energi än att jobba mot en förbränning.
Och det belastar dessutom kolven med mer värme.

Så hög komp som går för given motorkombo är vägen att gå.
Så vinsten är att ha mindre förtändning, men ändå få tryckmax på "Rätt" tidpunkt?

OK, hur mycket minskar man förtändning om man går från 10:1 till 11,5:1 i komp?

Mats

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 2:58 pm
av mats757
Jens Gustavsson skrev:man ökar verkningsgraden med mera kompa
Jodå, det "Vet" jag, men jag vet inte varför....

Mats

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 3:00 pm
av mats757
Big Al skrev:ηth=1-(1/((CR)^(k-1)))
Tyvärr är jag inte riktigt på spåret för att förstå, men en lite förklaring kanske räddar mig...

Mats

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: tis nov 01, 2016 4:59 pm
av Kadett4wd
mats757 skrev:
Kadett4wd skrev:Att ha låg komp sänker förbränningshastigheten, det gör att vi måste tända tidigare för att tajma in peaktrycket rätt efter ÖD.
På det viset skapar vi motstånd för kolven likt hög kompression att nå ÖD, Men det går inte jämt upp, komprimera kräver mindre energi än att jobba mot en förbränning.
Och det belastar dessutom kolven med mer värme.

Så hög komp som går för given motorkombo är vägen att gå.
Så vinsten är att ha mindre förtändning, men ändå få tryckmax på "Rätt" tidpunkt?

OK, hur mycket minskar man förtändning om man går från 10:1 till 11,5:1 i komp?

Mats
Effektökning är att att ha så högt peaktryck som möjligt på rätt ställe efter ÖD.
detta är unikt för varje motor, det beror på squishareor mm mm så det är ju omöjligt(för mig iaf) att förutsäga tändningsändringen.

Postat: tis nov 01, 2016 10:40 pm
av Big Al
-

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: ons nov 02, 2016 5:54 am
av dsimila
Varför har standardmotorer relativt låg kompression? Dom borde väl egentligen ha hög kompression för att vara bränslesnålt optimerade på låglast, eller?

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: ons nov 02, 2016 7:07 am
av Ersviken
kanske för att vissa delar att jorden har väldigt låg kvalite på bränslet, så om man skulle optimera för bra soppa så spikar de med lågoktanigt sönder motorerna (eller så får knacksensorn jobba så hårt att motorn blir ineffektiv ändå?)

Re: Varför är hög komp bra?

Postat: ons nov 02, 2016 7:30 am
av mats757
Big Al skrev:Det har med den termiska verkningsgraden att göra. Högre kompressionsförhållande ger högre termisk effektivitet.

CR = kompressionsförhållandet
k = specifika värmetalet för den aktuella gasen

Edit: kastar in en bild
Bild

Däremot är jag fruktansvärt kluven när det kommer till kompressionsförhållande på turbomotorer.
Den frågan jag ställer mig är ... Ger verkligen högre kompressionsförhållande snabbare spoolup?
Man har ju fått höra i "alla tider" att det gör det men har aldrig sett några belägg för att det verkligen stämmer.
Tänker man termodynamiskt (väldigt förenklat) så ger ju ett lägre kompressionsförhållande mer energi till turbon eftersom gasen fortsätter expandera mera utanför motorn.
NU, verkar det trilla in svar med lite bakgrund. Nu vet jag i alla fall vad jag ska läsa lite mer om.
Tack för svaret!
Mats