Sida 1 av 2

Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: fre nov 18, 2016 4:41 am
av Ferken
Huj, har en volvo med 2jz på 1000hk med lite värmebekymmer endast vattnet som vill gå upp för högt i temp, kör torrsump så oljan håller sig kall utan bekymmer... jag vet att många monterar kylare i skuffen, men det är ej intressant i detta fall..

Dagens setup alu kylare H51cm B75cm D7,5cm spal fläkt på 3430 kubik

tänkte montera en till kylare med måtten H48cm B70cm D7,5
samt en till tryckade elfläkt på minst 3430 kubik eller på 4000kubik

Vad tror ni om att montera dubbla vatten kylare fram? Det kommer bli trångt, men det borde ju funka, man ökar ju volymen + kylarkapicteten

Dom gröna trianglarna på bilden föreställer 2 stora spalfläktar 1 suger ifrån kylaren, den framför trycker på igenom intercoolern

1 ut ifrån motorn
2 ut ur första kylaren vidare in i elvatten pumpen
3 vidare in till andra kylaren
4 in i motorn igen


Bild

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: fre nov 18, 2016 7:15 am
av MattiasH
Utan att ha en aning om hur din bil ser ut så tror jag inte lösningen är mer kylare så länge det inte är något fel på kylaren du har idag. Hur ser luftflödet ut till och framförallt från kylaren ut?

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: fre nov 18, 2016 9:15 am
av anglia-61
Försök hitta någon fläkt på skroten från en standardbil. Är mycket bättre drag i de än eftermarknads "datafläktarna".

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: fre nov 18, 2016 5:37 pm
av JoBy
Två kylare kan bli sämre eftersom luftflödet troligtvis minskar. Det är bra drag i en vanlig Volvo V70 fläkt och den har två hastigheter med det tillhörande relät.

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: lör nov 19, 2016 3:27 pm
av Ferken
MattiasH skrev:Utan att ha en aning om hur din bil ser ut så tror jag inte lösningen är mer kylare så länge det inte är något fel på kylaren du har idag. Hur ser luftflödet ut till och framförallt från kylaren ut?
sitter en stor intercooler framför kylaren, grill, kofångare... bilder på bilen finns på https://www.facebook.com/Ferkens965a/

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: lör nov 19, 2016 3:28 pm
av Ferken
anglia-61 skrev:Försök hitta någon fläkt på skroten från en standardbil. Är mycket bättre drag i de än eftermarknads "datafläktarna".
Det är ingen datafläkt som sitter där...

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: lör nov 19, 2016 3:31 pm
av Ferken
Bild

kåpan som siiter över kylaren är däremot helt försluten så allt luft måste gå igenom kylfläkten det kanske blir negativ inverkan.. men värme problem blev mycket större ifrån 850hk till 1000hk
men tänker man att det skulle vara en pellets panna i kw så är den ju enormt

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: sön nov 20, 2016 1:47 pm
av MattiasH
Din kylare ser iaf ordentlig ut.
Vars ventilerar du ut luften från kylaren idag? Ta upp ett stort hål i huven mellan ventilkåpan och kylaren är väldigt effektivt. Där har du lägre lufttryck än framme vid intaget i fronten så du får en naturlig genomströmning.

Som du har fläktkåpan idag så blir fläkten effektiv tills du börjar köra, fläkten blir fort en broms när ett större luftflöde ska igenom än vad den är specad för. Går lösa med gummiflärpar tex.

Hur mkt ström drar fläkten du har?

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: sön nov 20, 2016 2:32 pm
av Ferken
jadu det är nog dålig igenom strömning för luften ut när du säger det.. skulle kunna höja huven i bakkant,

ja det är ju sant, volvo 940 kylare har ju gummi flärpar original, skulle kunna montera såna

skulle tippa på 15-20amp

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: sön nov 20, 2016 7:39 pm
av MattiasH
Lyfta huven i bakkant hjälper inte, det är på främre halvan av huven du ska ventilera.

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: sön nov 20, 2016 8:09 pm
av Ferken
huuum, ok har dålig koll på luftflöde.. men jag är lite anti att kapa i huven...

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: tis nov 22, 2016 12:25 am
av dundersmurfen
Helt klart mer kraft i fläkten för att hjälpa här. Röstar också på en volvo fläkt. Men har för mig nån skrev nånstans att nån nyare ford transit eller så hade ännu biffigare fläkt.

Det finns även boostrar så man kan öka spänningen till befintlig fläkt. Det är väl bra att kika så man har ordentligt med spänning i systemet, dvs att generatorn orkar hålla 14volt med allt igång. Välj ar man att trimma fläkten med en booster så får man ta i beräkningen hur livslängd påverkas vid trimning.

Öppna upp för mer friskluft in direkt till kylaren så inte något sitter framför och värmer eller blockerar.

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: lör dec 10, 2016 9:27 pm
av Kökarmicke
Jag tycker spalfläktarna är skitdåliga tyvärr..

En sånhär åker jag med, hade den både i Volvon och nu i cavaliern, och det är ett enormt drag i den.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: sön dec 11, 2016 3:12 am
av Ferken
specen på fläktarna står ju, ända rätta att gå efter...

den fläkten du länkade ger 2,400 cfm

spals elfäkt som drar 22amp med 385mm proppeller ger 2354 cfm

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Postat: sön dec 11, 2016 9:02 am
av The
När går den varmt?