Sida 1 av 1
Kl kam
Postat: ons dec 21, 2016 9:56 pm
av Robinnero
Hej! Kollat på följande kam
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ka ... vo-8v.html
Är det något att ha på en b230f med lh.22 ?
Dåligt med info på sidan.
Sitter extraktorrör o 2.5" avgas med borttagen katt på bilen. Tänkte även en 531 topp med.
Re: Kl kam
Postat: tor dec 22, 2016 12:45 am
av Thunderbo1t
Ger dålig/svag tomgång med LH 2.2 & LH 2.4, går att hjälpa till lite med att justera gasspjället för högre tomgång, har du blockmonterad fördelare skulle jag försöka lösa det med en fördelare med mekanisk tändkurva som ger mer förtändning på lågvarv, kanske 15-20 grader på tomgång och max ca 35 grader över 3000 varv.
Justera WOT AFR med hjälp av bränsletrycket och bredbandslambda för bästa prestanda.
H är original kam för B23E 1980 vad jag kommer ihåg? typ 140 hk.
Re: Kl kam
Postat: tor dec 22, 2016 3:53 pm
av MattiasKarlsson
Har den fast volvos orginal.
Ojämn tomgång och för mig händer inte så mycket innan 4000rpm,men efter det vrålar den ut bra

Re: Kl kam
Postat: tor dec 22, 2016 5:35 pm
av Robinnero
Ok tackar för svar

rekommenderas hårdare ventilfjädrar, eller behålla dom gamla?
Re: Kl kam
Postat: tor dec 22, 2016 7:40 pm
av MattiasKarlsson
Jag kör hårdare fjädrar. Jag hade slängt dit hårdare för säkerhetsskull

Re: Kl kam
Postat: tor dec 22, 2016 7:42 pm
av MattiasKarlsson
Tänk på att du inte kommer märka nån herrejösses skillnad på den kammen.. Jag hade köpt nått värre för dom pengarna

Re: Kl kam
Postat: fre dec 23, 2016 2:46 am
av CÅ
Tycker också att det finns bättre kammar än en H kam för dom pengarna enda anledningen till H kammen är om man kör voc och är strypt av reglementet eller om man råkar ha en sådan liggandes.
Tex jens sts247 är väll ett litet steg vassare men modernare profil.
Annars har dom flesta kamslipare något som ger liknande register.
Med volvos original varvstopp fungerar org ventilfjädrarna och lh 2,2 finns ju dåligt med chipp till osv så det är inte jätte enkelt och få bort och där får man tyvär också problem om man stoppar i något mycke vassare än en H kam eller snäll eftermarknadskam då motor styrningen inte gillar det.
Få heldre en mild portning på 530 toppen om du har möjlighet och plana den lite.
Det fungerar bättre på en snäll motor med standard insug.