Sida 1 av 3

bilder o tips på turbogrenrör sökes, Nu med bilder. :)

Postat: ons apr 14, 2004 9:45 pm
av ragge_c
hej har en gt37 som ska på min honda en rak 4:a på 2,2 l,
söker lite bilder så man får lite ider om hur man ska bygga,
4:an o 1:an till ena sidan resterande till andra =) gärna så kort som möjligt pga platsbrist,

mvh ragge

Postat: tor apr 15, 2004 8:15 am
av Jonas CRX VTi 94
Bygg en kopia av www.full-race.com röret. Det är nog den längsta möjliga varianten du får plats med.

Bild

Bild

Bild

Postat: tor apr 15, 2004 10:59 am
av Jens Gustavsson
det grenröret har inte rören dragna i rätt ordning för en turbo med dubbla ingångar.

Postat: tor apr 15, 2004 11:32 am
av Jonas CRX VTi 94
Det har du rätt i! Det har jag aldrig tänkt på. :shock:

Postat: tor apr 15, 2004 12:42 pm
av Lumpan
varför är det inte det? nån som kan förklara?

Postat: tor apr 15, 2004 1:10 pm
av Jens Gustavsson
grenröret är bara gjort för enkel ingång.

Postat: tor apr 15, 2004 2:10 pm
av Lumpan
Jens Gustavsson skrev:grenröret är bara gjort för enkel ingång.
Hur ser ni de?

Postat: tor apr 15, 2004 2:54 pm
av Jens Gustavsson
jag ser det inte ,men det bör va så om det inte är helt fel byggt.

Postat: tor apr 15, 2004 3:05 pm
av Jonas CRX VTi 94
Här kan man se det. Ingen mellanvägg i kolektorn.
Bild

Postat: tor apr 15, 2004 3:41 pm
av Lumpan
jaha okej.. Men om turbon har dubbla ingångar och kollektorn har också de så är de ju dubbla.. Men om kollektorn skulle va som den på bilden ovan och turbon med dubbla ingångar så blir de ju lika ändå.. tycker de inte borde bli nån skillnad men jag har säkert fel...

Postat: tor apr 15, 2004 3:57 pm
av marmander
En sak är säker iaf.. det är inga klåpare som byggt detta läckra grenröret...

Postat: tor apr 15, 2004 8:31 pm
av larsat
lumpan rör till cylinder 1 och 4 respektive 2 och 3 ska gå till samma ingång på turbon om man har delat och gångarna sitter ju efter varandra från insuget på turbon sett... därför blir detta grenröret fel hur eller hur hoppas du förstår min dumma förklaring ;)

Postat: tor apr 15, 2004 9:47 pm
av Lumpan
jomen jag förstår.. Då vet jag.. Tack

Delad glädje inte alltid dubbel glädje!

Postat: fre apr 16, 2004 7:09 pm
av Peter B
Vanligast är (i USA på Honda motorer) att man kör med hybridturbo, dvs med litet avgashus. Litet avgashus medför högt avgasmottryck och kräver stor wasegate för att inte kväva motorn. Delat inlopp på turbon kan strypa flödet genom avgashuset med upp till 30%. Det är en anledning till att man sällan ser delat inlopp på amerkanska byggen. På senare tid har vissa lastbils aggregat fått mindre avgashus för bla bättre respons, dom har då utrustats med integrerad wastegate på ena inloppet för att sänka avgasmottrycket. Använder man lastbils turbo är avgasmottrycket sällan ett problem och delat inlopp bara en fördel.

Postat: lör apr 17, 2004 11:04 am
av Daniel Bjälevik
det funkar o köra odelat grenrör med delat inlopp på turbon,dock e det ju inte otimalt!
Gör en fläns med delat inlopp o fila mitten lite rundare o spetsigare så det inte blir massa otrevliga vassa o platta kanter ;)

//Bjäle