b20 "kompressor" och turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

b20 "kompressor" och turbo

Inlägg av fredda »

hallåj..
nu häller jag på att grejar med en ny motor till volvon..
blir mitt långtidsprojekt :P

motorn blir stort set orginal..
från satt att de blir laddtryck :revs:
kompsenker nog med att svarva kolvar eller så dubblatoppakningar
toppen har jag portat på avgas och insugssidan
sen har jag gjort de med grenrö/insug oxå :wink:
ska göra mig en adapterfrån orginall grenröret till turbon är enklast så.
ska köra med en trycksat strombergsförgasare så länge..
turbon är en Supra turbo tål runt 250 hästar borde räcka ett tag :D
sen har jag gjort mig en "kompressor" av ett saab agreggat (måste ju se om det funkar) men har inte kommit på hur jag ska få olja till kompressorn?? :?


kommer litte bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad ska du ha för lagring som håller för de varven? du måste väll upp på över 120000rpm vid max motor rpm.

jag har forskat i detta lite förut och jag hittar inga som fungerar på dessa rpm.


en stor hx 50 eller rent utav en hx60 kompressor till ca 350hk behöver inte varva så mycket :idea: (under 50000rpm)
Användarvisningsbild
N86ers
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: sön jul 10, 2005 8:42 pm
Ort: Skövde

Inlägg av N86ers »

men om man ska remdriva kompressor delen borde man väll customisera turbinhjulet lite lr? för kanske svårt att göra sådan utväxling så att den kommer upp i de rätta varven..
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

gott att se att folk fortfarande engagerar sig i b20, i mitt tycke den bästa grunden. överliggande kamaxel är överreklamerat.

lycka till.
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

accobra skrev:gott att se att folk fortfarande engagerar sig i b20, i mitt tycke den bästa grunden. överliggande kamaxel är överreklamerat.

lycka till.
men stötstänger...
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

men stötstänger...
Då behöver man aldrig fundera över kamremsbyte :)
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

Jens Gustavsson skrev:vad ska du ha för lagring som håller för de varven? du måste väll upp på över 120000rpm vid max motor rpm.

jag har forskat i detta lite förut och jag hittar inga som fungerar på dessa rpm.


en stor hx 50 eller rent utav en hx60 kompressor till ca 350hk behöver inte varva så mycket :idea: (under 50000rpm)
jag vet inte vad de blir för lager.. men en kompis skulle fixa fram ett lager som skulle fungera
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredda skrev:
Jens Gustavsson skrev:vad ska du ha för lagring som håller för de varven? du måste väll upp på över 120000rpm vid max motor rpm.

jag har forskat i detta lite förut och jag hittar inga som fungerar på dessa rpm.


en stor hx 50 eller rent utav en hx60 kompressor till ca 350hk behöver inte varva så mycket :idea: (under 50000rpm)
jag vet inte vad de blir för lager.. men en kompis skulle fixa fram ett lager som skulle fungera
då lär han få leta då värsta lagren bara klarar 60-70000rpm som max på de dimensioner det handlar om :?
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

Kirre skrev:
accobra skrev:gott att se att folk fortfarande engagerar sig i b20, i mitt tycke den bästa grunden. överliggande kamaxel är överreklamerat.

lycka till.
men stötstänger...
det är själ i stötstänger. å andra sidan är jag inte helt opartisk, då jag kör harley :wink:
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

litte uppdat..
har inte hunnit gjort så mycket ått motorn som jag velat..
folk har ryckit å slitit i mig dagarna långa som ska ha hjälp med bilar :roll:
men jag lyckades komma till skott i söndags :wink:
har gjort mig ett par flänsar till turbon å grenrörsaddaptern
sen har jag fixart med förgasaren litte, å kollat med tryckboxen hur jag ska få till den på bästa set :)
prov måntera insug å topp oxå :P

litte bilder

Bild
Bild
Bild

liket motorn ska sitta i :wink:
Bild
Volvo 740 v12 turbo
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

snygg bil!!... men jag tror de kommer bli svårt att få kompressorn å funka. jag provade ju på kompressor moppen
kan ju säga ett de funkar sådär :?.
men prova du kanske lyckas bättre en jag!!! :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=moppe
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

runevaden skrev:snygg bil!!... men jag tror de kommer bli svårt att få kompressorn å funka. jag provade ju på kompressor moppen
kan ju säga ett de funkar sådär :?.
men prova du kanske lyckas bättre en jag!!! :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=moppe
jo jag har tittat på det projektet..
men jag fick för mig att det ska gå :wink:
men får se litte ska försöka få smörjning på lagret i turbon oxå..
Volvo 740 v12 turbo
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

det mesta går ju om man gersej fan på det :D
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

kommer litte uppdet
har svetsat mig en tryckbox..
sen har det inte hänt så mycket mer gjorde årning fördelaren oxå
litte bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

så nu var det dax för litte updat..
har rundat till i toppen litte..
svetsa oljerör i vattenrör till turbon
funderar på downpipen måste göra mig en bricka eller köpa en någon stans..
någon om har förslag var jag kan hitta en son till et vetigt pris??
kommer litte bilder
Bild
vattenrören och oljeröret litte vebo smidde :P
Bild
urgröptatoppen
Bild
Bild
Bild
Volvo 740 v12 turbo
Skriv svar