Hej igen! Gårdagen gick faktiskt riktigt bra, lite strul som drog ut på tiden gjorde att vi inte hann klart så blir en fortsättning ikväll
Dock nöjd med det vi åstadkom!
Slutade tidigt så jag och min far tog oss ut till Sävar och var på plats kring 17:40.
Började hänga upp bilen i bänken och Mattias och jag tittade på det som var kvar att löda.
Jag började gör i ordning tändkablarna med de speciella kontakterna som LS-spolarna har, är mindre än vanliga kontakter så fick klippa och göra om på Biltematändkablarna
Min far kom med pizza efter en stund så vi fick en paus i lödandet och kablandet!
Efter det monterade vi allt i bilen och vred igång den. Startade direkt! Skönt
Detta blev placeringen av spolar samt tändkablar:
Efter lite ändring av dödtid på spridare samt dwell till spolarna så började vi köra lite statiska lastpunkter för att se hur den betedde sig med nya spolar och spridare. Här började det strula en aning igen då bilen ibland gick väldigt fett och ibland gick snålt på samma värden i bränslemappen! Något stämde inte riktigt... Gick igenom loggar och såg lite olika avvikelser som vi misstänkte berodde på misständningar! Kollade igenom tändkablarna och monterade dem igen med lite mer våld. Detta gjorde skillnad då bilen började bete sig igen! Efter att ha stängt av och startat bilen hade vi liknande symptom igen, dock inte lika mycket... Kollade igenom loggarna och såg att batterivolten varierade mellan 12.5 till 13.8! Något funky med generator/kablage. Justerade kompenseringen för dödtid på spridarna till ett bredare intervall på volt och vips, nu funkade det!
Hittade även en glapp kontakt till MAP-sensorn (fy på mig!!!) som vi rättade till, gör väl förhoppningsvis saker lite bättre
Äntligen kunde vi testa nya WG-klockan samt portningen. Blev stor skillnad, kring 0.7-0.8 bar vid 6500 rpm och under 0.2 vid 3500 rpm! Skönt
Grundladd på ca 0.4 bar på klockan så det var lovande
Efter lite klurande och testande hittade vi en bra kombination av ladd och tändning på högre varv (efter 5000 rpm då restriktorn börjar påverka) som gav bra resultat
nedan är effektpapper med maxladd på 1 bar, övre kurvorna är den Nissan Sunny GTI-R med likadan turbo jag jämfört med tidigare
Över 250 Nm vid 2500 rpm med kring 0.8 bar i ladd är inte illa tycker jag
WG-klockan ligger och blöder ladd på låga varv då den endast kördes som en enkelports igår, något som ska laboreras mer med ikväll!
Hoppas på mer vrid i botten, samt lite mer effekt i mellanregistret! Lite ökat ladd bör skjuta upp min kurva närmare den andra. Siktar inte på att komma så nära då SR20 är en bättre motor i grunden så kommer inte komma i närheten
Toppnoteringarna för kvällen var kring 218 hk och 320 Nm!
Film från en av kvällens sista repor:
https://youtu.be/EFoypIcMU1Y
Är nöjd med resultatet, är mer intresserad av vad man kan uppnå med lite mer ladd i botten
Vill dock vara försiktig och skona motorn så kommer vara konservativ! Återkommer efter kvällen med en uppdaterin