Sida 1 av 1

Kardan fundering...

Postat: ons feb 08, 2017 3:01 am
av Ferken
Vi kör väll en sådan här kardan tråd....

Har själv svetsat kardaner med MIG och allid gjort ett utvändig hylsa och det har alltid funkat klockrent utan obalans...
kört med 1000hk 1200nm, kört sönder hardyskivor, kört sönder knut kors, rasat låda och diff samtidigt utan att själva skarvningen har gått av...

men nu har jag fått tag på stora knutkors (jänkar prylar) och nu till FRÅGAN....

tänkte köra med hel lång kardan utan stödlager, utan hardy.. röret jag har fyndat är ett ämnes rör kastfritt 76mm 4,5mm godtjocklek, 120cm långt, jag kan inte tänka mig att det ger sig, vad har ni för synpunkter?

kardan ringar blir obligatoriskt vid detta expriment :hihi:

Re: Kardan fundering...

Postat: ons feb 08, 2017 7:45 am
av fredde_vit_pv
Vad jag hört är det inte själva styrkan i röret som är kritiskt utan egensvängningsfrekvensen

http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx

/F

Re: Kardan fundering...

Postat: ons feb 08, 2017 5:02 pm
av kax
Längre kardan = större diameter fick jag förklarat för mig när det gjordes kardan till min escort, som för övrigt är byggd av Simons 3 tums, har som fredde säger med svägningsfrekvens å göra, Kent

Re: Kardan fundering...

Postat: ons feb 08, 2017 6:25 pm
av DreRacing@
simons 3" avgassystem? :hey:

Re: Kardan fundering...

Postat: ons feb 08, 2017 6:46 pm
av Steve
Nån som har koll vars man kan hitta billiga 3,5" rör?
Tror det ska vara 3.5" utvändigt med 0.083" materialtjocklek. Har inte fått svetsändarna än så kan inte mäta

Re: Kardan fundering...

Postat: sön feb 12, 2017 7:38 pm
av hauge
Det är två kritiska saker som dimensionerar en kardan.

1: momentet som skall överföras. Större dia på kardanen ger att man klarar sig med mindre godstjocklek. Det finns två-3 kriterier som begränsar ytterdiametern. Platsbrist, ökat tröghetsmoment med ökad ytterdia samt den ökade risken risken för buckling av kardanen.

2. Det kritiska varvtalet där kardanen börjar kasta och formar sig som en båge. Ökad längd sänker det kritiska varvtalet och ökad ytterdiameter ökar det kritiska varvtalet. Vi vill ha så stort kritiskt varvtal vi kan utan att ha en för tung kardan.

Re: Kardan fundering...

Postat: sön feb 12, 2017 10:24 pm
av Kjelle
Du kommer troligen att få problem pga för tungt rör, självsvängningen blir vid för låga varvtal. Du klarar effekten med mycket tunnare gods i röret, 2-2.5 mm räcker om röret har tillräckligt stor ytterdia.
Mvh Kjelle

Re: Kardan fundering...

Postat: mån feb 13, 2017 9:29 pm
av Magistern
Ferken skrev:Vi kör väll en sådan här kardan tråd....

Har själv svetsat kardaner med MIG och allid gjort ett utvändig hylsa och det har alltid funkat klockrent utan obalans...
kört med 1000hk 1200nm, kört sönder hardyskivor, kört sönder knut kors, rasat låda och diff samtidigt utan att själva skarvningen har gått av...

men nu har jag fått tag på stora knutkors (jänkar prylar) och nu till FRÅGAN....

tänkte köra med hel lång kardan utan stödlager, utan hardy.. röret jag har fyndat är ett ämnes rör kastfritt 76mm 4,5mm godtjocklek, 120cm långt, jag kan inte tänka mig att det ger sig, vad har ni för synpunkter?

kardan ringar blir obligatoriskt vid detta expriment :hihi:
Min kardan är gjord av exakt samma typ av ämnesrör och 76x4,5. Har dock tagit bort nån/några mm på diametern. Har bara kört med kardanen i bänk och det verkar funka (8000rpm med 1:1 på femman). Min är dock en 75cm lång framkardan till volvo, med hardy, och som delas till den bakre kardanen.


Mvh


Bilder:

Bild

Bild

Re: Kardan fundering...

Postat: tis feb 14, 2017 6:28 am
av Ferken
en crmo rör hade varit perfekt? eller?... jag ska iaf prova med det rör jag har så får vi se vad som händer :p

tackar för nyttig info iaf

Re: Kardan fundering...

Postat: mån feb 20, 2017 11:09 pm
av hauge
crmo ger bättre tålighet mot att böja sig...inte för att det är så mycket starkare, men det "fjädrar" bättre så risken för permanent krökning är mindre .

Men vad tusan: pröva med det du har och sätt stadig kardanring fram och bak. samt En med lite tajtarare diameter på mitten medans du provar ut så skall du vara safe för person och/eller bilskador, beroende på vart det falerar om det sker.