Sida 1 av 1
Kamaxel
Postat: mån okt 13, 2003 6:35 pm
av Lasseg
Jag vill inte starta upp ett nytt ämne, så jag ställer frågan här istället.
Jag undrar hur mycket en K-kam räcker till och hur den beter sig med turbo. skulle den gå att använda med mitt bygge(bra lågvarvsegenskaper) eller finns det någon annan kam som kan rekomenderas?
Postat: mån okt 13, 2003 7:08 pm
av larsat
på en b23a funkar en k-kam bäst mellan 3000 & 5500 typ.. en nackdel kan väll vara att den inte räcker så mkt längre upp i registret.. känns rätt dött uppåt varvstoppet.. så du kan väll räkna med det på din motor oxå.. mina erfarenheter av k-kam är att man bara vinner av att montera den.. snack om att tomgången blir ryckig, svag på låga varv osv tar jag som skitsnack.. vet många som kör me k-kam me mycket fin tomgång helt stilla på 800-900 varv
mvh
Kamaxel
Postat: tis okt 14, 2003 6:32 pm
av Lasseg
Ursäkta, det blev något fel på vägen ändå, det var meningen att den skulle hamna under B21ET-sprut rubriken, men nu är det för sent!
(Det är en b20 som jag har)
Postat: ons okt 15, 2003 7:56 am
av larsat
ok, tyckte det låg lite under fel topic men skitsamma nån får väll flytta det sen.. k-kammen i B20 är den vassaste kammen som satt i orginal.. funkar väll bra när man har låga laddtryck sen blir den nog för slö många
en 200 häst borde nog funka iaf.. många använder ju k-kammen till sugmotorer.. köp en slö/billig sugkam & stoppa i annars..
Kamaxel
Postat: ons okt 22, 2003 4:07 pm
av Martin
Har inte själv provat, men en del säger att k-kammen funkar bra med turbo. Och det gör den antagligen om man tittar på värdena. D-kammen är aningen vassare men skillnaden är troligen knappt märkbar. Personligen tycker jag att C-kammen är bra om man vill ha en motor med bra bottenvrid och inte allt för hög effekt.
Kamaxel
Postat: ons okt 22, 2003 6:43 pm
av Lasseg
Jag har en fråga till,
Har 2 k-kamaxlar inklusive lyftare, och råkade förståss snubbla på dessa så typ 6 st lyftare blandades ihop... är det noga att lyftarna sitter på exakt samma ställe och på samma kamaxel?
och när ska man börja använda ståldrev?
Kamaxel
Postat: tor okt 23, 2003 9:59 am
av Martin
Har provat att blanda olika lyftare och det viktigaste är att de inte är slitna. Då fungerar det.
Ståldrev behövs om du skall varva mycket med hårdare ventilfjädrar. För K-kam, originalfjädrar och 6500 varv behövs inget ståldrev.