Opel Manta B CC Saab T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

En förmiddag i garaget resulterade i att jag ändå fick lite gjort.

Kapade av t4 flänsen från grenröret och snyggade till det lite för att passa bättre med t3 flänsen och punktade dit den.
Bild

Turbo placeringen funkar rätt bra nu med mindre turbo.
Bild


Bild

Hittade en plats för wastegate som jag tror blir den bästa. Under turbon nästan precis in i kollektorn. Lite svårt att få bild på men man kanske ser något. Får se om det blir ett rör in i downpipen sen eller screampipe ner i backen.
Bild

Tog även ner momentarmen till bakaxeln och gjorde om det lite så nu går röret hela vägen fram till där bussningen sitter. Det ska bara helsvetsas sen.
Bild


Bild

Före
Bild

Efter
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Ikväll blev det mest måttande för en beställning av grejer för att börja få ihop kylsystemet.

Nu är ju bakvagnen relativt klar tills jag ska ta ner bakaxeln och byta utväxling samt svetsa dit förstärkningplåtar där momentarmen är fäst i bakaxeln.

Tanken nu är att gå på lite mer runt motorn och få ordning på lite grejer som tillhör den. Har även en tanke på hur jag ska bygga om växellådsbalken.

Som sagt riktigt taggad på att köra vidare och se hur mycket som hinns innan den blir bortglömd ett år till :D
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Johan Axelsson »

Hej, för mig som bara älskar opel är detta hur coolt som helst. Jag har byggt dit en 1031 på min ascona a. har byggt helt efter eget huvud och det funkar hur bra som helst. Din moment arm ser otäckt lång ut, jag skall försöka lägga hit lite bilder på hur jag gjort. Som sagt min funkar klockrent och jag trycker ut 500++ i genom den. menar inte att det du gör inte kommer funka men det är ju dumt å uppfinna hjulet två gånger.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Johan Axelsson »

DSC_2898.JPG
DSC_2898.JPG (242.91 KiB) Visad 33060 gånger
DSC_2900.JPG
DSC_2900.JPG (233.63 KiB) Visad 33060 gånger
DSC_2899.JPG
DSC_2899.JPG (241.76 KiB) Visad 33060 gånger
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Johan Axelsson skrev: tor feb 03, 2022 8:59 pm Hej, för mig som bara älskar opel är detta hur coolt som helst. Jag har byggt dit en 1031 på min ascona a. har byggt helt efter eget huvud och det funkar hur bra som helst. Din moment arm ser otäckt lång ut, jag skall försöka lägga hit lite bilder på hur jag gjort. Som sagt min funkar klockrent och jag trycker ut 500++ i genom den. menar inte att det du gör inte kommer funka men det är ju dumt å uppfinna hjulet två gånger.
Din var riktigt snygg må jag säga. Anledningen till att den är så lång är för att jag tyckte det va det smidigaste stället att fästa bussningen på där och då. Har kopierat hela armen av en som kör manta a och han har väl runt 4-500hk om jag inte missminner mig och enligt honom verkar det funka :thumbright:

Kul att du gillar det du ser iallafall 8)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Fick faktiskt lite gjort idag och det är ju skönt!

Började med att yxa upp ett hål i grenröret så nära kollektorn jag kunde komma och sen försöka porta upp det till lämplig storlek.
Bild

Tog en 90° krök och punktade ihop för att testa om wastegaten fick plats och det gick bättre än väntat.
Bild

Insåg också att jag hade stört mig tillräckligt på dom långa pinnbultarna nu som sitter original. Fick ju inte bort grenröret längre med wastegateröret på plats.
Bild

Som tur va så gav dom med sig rätt lätt.
Bild

Snodde avgashuset från turbon för att hålla flänsen rak medans jag svetsade ihop allt som var punktat.
Bild

Idag kan jag nog ändå inte skylla på svetsen, den funkade ändå skapligt. Men Mag-svets blir ju aldrig riktigt lika snyggt som tig.
Bild

Sådär sitter den. Blir väl inte helt tokigt ändå och går att få till både screampipe eller leda in det i avgasröret igen om jag nu vill det.
Bild

Fick hem lite flänsar och grejer så downpipe påbörjad. Hade dock bara en 90° 3" att leka med så kom inte så långt.
Bild

När jag ändå var igång med svetsen så fick sig fästet till ena löphjulet en triangel.

Man vet att projektet har stått för länge när man kan plocka bort löphjul men multiremmen fortfarande håller samma position...
Bild

Fick hem en del aluminium rör som ska agera kylrör. Ska svetsas ihop sen men fick måtta upp det lite med hjälp av tejp så länge. Ska dit en 90° på vattenpumpen sen blir det en skarv efter det och en stos vid kylaren.
Bild

Så det va alles vore kul om någon fortfarande följer det här efter alla år :)

Ser ni något som ser dumt ut så säg till bara .
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Johan Axelsson »

Kommer bli hur bra som helst, jag tyckte bara det såg väldigt nära ut mellan golv å momentstag för fjädringsvägens skull. skall med glädje följa detta :thumbright:
Kämpa på :mrgreen: :mrgreen:
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Johan Axelsson skrev: sön feb 06, 2022 12:05 am Kommer bli hur bra som helst, jag tyckte bara det såg väldigt nära ut mellan golv å momentstag för fjädringsvägens skull. skall med glädje följa detta :thumbright:
Kämpa på :mrgreen: :mrgreen:
Tack så mycket :thumbright:
Robin Bäckstrand
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Geir Haugen »

Sitter bakaxeln stumt i golvet? Eller ser jag fel på bilden?
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Geir Haugen skrev: tis feb 08, 2022 1:14 pm Sitter bakaxeln stumt i golvet? Eller ser jag fel på bilden?
Nej den sitter inte stumt. Förstår inte riktigt vilken bild det ser ut som det på men den har ju bussningar i alla infästningar :thumbright:
Robin Bäckstrand
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Cassius »

Gällande momentarm. Funktionen den har är att motverka axeln från att vridas vid acceleration, den skapar då en lyftande kraft i sin främre infästning.

Sitt infästningen för långt bak så lyfter den bakänden av bilen lite och avlastar då fjädringen, dvs man får mindre vikt på bakhjulen. Ju längre fram den sitter, desto mer kommer den försöka lyfta fram. Lyfter den främre halvan av bilen belastas fjädringen bak mer och man får Mer vikt på bakhjulen.

Nu är det nog i de flesta fall marginella skillnader om man inte går till extremfall, men generellt kan man nog säga att ju längre, desto bättre. Men innan det blir För kort så ska de vara ett Rejält kort stag :)
Finns någon "erkänt duktig" jänkare som hävdar att "praktiskt optimalt" (dvs så optimalt det är möjligt att genomföra på ett någorlunda praktiskt sätt) är att ha främre infästningen i linje med knutkorset på utgående axel på växellådan.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Geir Haugen »

CCRobin skrev: tor feb 10, 2022 11:07 am
Geir Haugen skrev: tis feb 08, 2022 1:14 pm Sitter bakaxeln stumt i golvet? Eller ser jag fel på bilden?
Nej den sitter inte stumt. Förstår inte riktigt vilken bild det ser ut som det på men den har ju bussningar i alla infästningar :thumbright:
Det är bilden av watt-linken jag inte blir klok på.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av The »

Watt länken är väl en helt annan bil? Johans?

Den ser man ju tydligt hur den sitter upphängd hursomhelst på de andra bilderna.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Precis som The skriver så är inte bilden på wattlänken min.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Skulle bara ut en snabbis och plocka lite grejer från verkstaden men när jag ändå var där så slog jag ihop en växellådsbalk.


Började med att jag skar ut 4st plattor och borrade dom parvis för att få samma CC på hålen.
Bild

Gjorde ett par fästen passande mot kuddarna på lådan.
Bild

Såhär blev resultatet.
Bild

Den blev lite lutande så den är högre upp på vänstersida men det var så tajt på högersidan mot kudden att få dit en mutter så det fick bli så. Det var ju mest vänstersidan på jag ville få upp så högt som möjligt med tanke på avgasröret.
Bild

Anledningen till att jag gjorde två par plåtar var för jag tänkte att ena ska sitta på utsidan av balken som stöd. Den ska snyggas till lite och svetsas fast sen svetsar jag kanske muttern också. Skruvarna ska bli kortare.
Bild


Jag var på hydroscand och shoppade i veckan också så medans jag stannade som brandvakt efter svetsandet så fick jag en slang pressad. Tyvärr var det två kopplingar som det blev fel vinkel på vid köpet så jag måste dit igen i veckan så jag kan få klart grejerna.

Bild

Den slangen jag gjorde nu går direkt från gamla filterhuset in i nya filterhuset. Båda slangarna kommer ligga framför kylaren men returen från filtret ska gå genom en oljekylare och det är där kopplingarna blev fel så det får vänta.
Bild


Bild
Robin Bäckstrand
Skriv svar