Opel Manta B CC Saab T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av nkro »

Jag har ett grenrör som jag funderar på att sälja. Kan vara för högre effektmässigt än du tänkt.
Niklas
Användarvisningsbild
AlbinC
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 10, 2020 7:09 pm

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av AlbinC »

therealpinto skrev:Jag håller med, 12.9 är sällan bästa valet i hjulupphängningar och anledningarna har ni fått ovan. Men i vissa fall (när man använder en mutter eller gängad del där man dra till rätt moment, till exempel) är det vettigt.

Kolla gärna vad som används i produktionsbilar.

10.9 är ofta lämpligt, lite beroende på tillämpning där också, och det är ju grejen, allt "beror på". Vikt på bilen, vilken del av hjulupphängningen vi pratar om, hur den belastas (bussning/hårdhet/länklager/geometri) osv. - och om det är kritiskt om skruven går av respektive kröker sig.

Har man dessutom tänkt använda bilen på riktigt kan det vara bra att ha lite koll på ytbehandling och korrosionsbeständighet.

Gustaf
Men frågan är då, skulle du få in denna på SFRO besiktning, skulle du säga åt honom att åka hem och byta skruv på bakre bärarmsinfästningarna?

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av therealpinto »

Men frågan är då, skulle du få in denna på SFRO besiktning, skulle du säga åt honom att åka hem och byta skruv på bakre bärarmsinfästningarna?
Tråden är lite för rörig (eller lång) för att jag ska hitta bilder eller uppgifter om var/hur de används så det blir ett generellt svar - "det beror på".

Vid en byggbesiktning skulle det nästan säkert bli en kommentar om att byta till annan skruv, i alla fall där man drar med mutter eller på annat sätt har svårt att dra med rätt moment för 12.9.

Att byta ut några skruvar i ett liknande bygge är verkligen ingen "big deal" och om det blir ett formellt besiktningskrav eller inte beror på var de sitter. Är det kritiska grejer där jag bedömer att risken för haveri är stor (klen skruv, hög belastning osv) och dessutom följderna av ett haveri är allvarliga (man tappar helt styr/bromsförmåga till exempel) är det en sak. Handlar det bara om att en stötdämpare släpper eller liknande kan det vara mindre kritiskt.

Alla liknande saker har man en dialog runt vid SFRO-besiktningen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Får tacka för all input i projektet, måste dock säga att av allt jag la upp så trodde jag faktiskt inte att framvagnen skulle vara det som det hamnade så mycket fokus på ;) Vi får se helt enkelt när (om) byggbesiktningen görs vad jag får för dom på den.

Kommer gå lite långsammare det här projektet då jag väntar mitt första barn nu i april.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Hängde upp en turbo för att mäta lite och få tankarna att snurra, förvisso en för liten turbo men tanken är ju att det ska I större sen, bara kul att kolla lite.
Bild

Tog en ovandel till instrumentbrädan som redan såg lite tråkig ut och började kapa lite för att få plats runt buren, blir väl kanske inte skitsnyggt, får se lite hur det blir I slutet men kul att komma lite vidare. Tanken är att flicka den sen.
Bild

Ska bygga ihop nederdelen sen när jag har byggt färdigt kardantunneln.
Bild

Började kapa upp lite mer av kardantunneln, har en idé om hur jag ska bygga den så det känns ju skönt :)
Bild


Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Har påbörjat remdragningen nu, gjorde ett fäste och satte en löprulle istället för servopumpen. Först gjorde jag som det är draget på 900 med ett extra löphjul I mitten men skippade det tillslut, tror nog det går bra ändå. Ser ju ut så på 9-3 bland annat, nu ska jag bara göra en distans till den löprullen sen är det färdigt :)

Bild


Bild

Bild

Något jag har gått och oroat mig över är ju hur hög motorn är och hur fult det kan bli med huven om jag skulle behöva göra ett scoop eller liknande så jag tog tag i det och kastade på huven. Saknades ju inte så mycket faktiskt för att kunna stänga...
Bild

Så jag tog vinkelharry och kapa bort lite onödig plåt under huven :D
Bild

Och visst gick det kanon helt plötsligt! Ska även höja den lite i bakkant sen så det blev ju kanon :)
Bild

Fixade även till spridarbryggan till insuget så nu är det nästan helt klart :)
Bild

Monterade även min oljefilterflytt, just nu är det här det bästa stället för då kan jag dra slangar framför kylaren tänker jag och sen genom oljekylen I fronten påväg tillbaks till motorn men det är inte spikat helt än ::
Bild

Fixade även till lite rost på hyllan under framrutan.
Bild

Nu saknas bara lite delar och plåt innan jag kan fortsätta :)
Robin Bäckstrand
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av David Herbertsson »

Kul projekt :thumbright: Jag har likadan motor i en Kadett C.
Bara en fundering angående din remdragning, nu kommer väl din vattenpump snurra baklänges?
Hur ser det ut med plats för downpipe för dig? Jag fick sätta min turbo på tvären "framför" motorn pga. platsbrist, men iofs så har jag flyttat tillbaka motorn en hel del.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av jonas w »

Vattenpumpen blir åt rätt håll, men det blir fel med remmen runt sträckaren sådär.
Kolla här så ser du att den ska ner till generatorn först sedan upp till sträckaren. https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

jonas w skrev:Vattenpumpen blir åt rätt håll, men det blir fel med remmen runt sträckaren sådär.
Kolla här så ser du att den ska ner till generatorn först sedan upp till sträckaren. https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE
Ja visst f*n, och då har jag ändå åkt saab tidigare. Borde ju haft koll på det :doh: tack för att du sa till :thumbright:
David Herbertsson skrev:Kul projekt :thumbright: Jag har likadan motor i en Kadett C.
Bara en fundering angående din remdragning, nu kommer väl din vattenpump snurra baklänges?
Hur ser det ut med plats för downpipe för dig? Jag fick sätta min turbo på tvären "framför" motorn pga. platsbrist, men iofs så har jag flyttat tillbaka motorn en hel del.

/David
Tack! Jo det blir rätt tajt, kanske får kapa lite i golvet men det ser faktiskt ut att kunna gå att få ner en downpipe på något sätt på den här. Var inne på att sätta turbon på tvären framför först men hoppas att slippa det, motorn sitter ju som sagt inte så långt bak i den här :thumbright:


Och på tal om downpipe och turbo så kom den här hem idag så nu är viljan stark för att bygga ett nytt grenrör :D
Bild

Hx40 från mr tuning. Ska ju hållas på budgetnivå men borde räcka till för att ge mig mitt mål med 400 på hjulen tycker jag.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Remdragning klart!

Bild

Började plocka bort bromsservo och huvudcylinder.
Bild

Sen försvann pedalstället i kupén.
Bild

Som fäste till stolen tänkte jag lägga två fyrkantsprofil mellan tröskeln och kardantunneln. Kan vara bra att få upp den lite.
Bild

Eftersom jag mest väntar på grejer så började jag klippa upp kabelhärvan för att vända den åt rätt håll.
Bild

Får se om jag får till det skapligt iallafall :D
Bild
Robin Bäckstrand
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att det går framåt :thumbright:
Ja, jag såg ju när jag tittare lite noggrannare på bilderna att du har en vattenpump som SKA drivas av baksidan på remmen, på min motor har jag tvärtom.
Skönt om det går att få till downpipen någorlunda smärtfritt.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

David Herbertsson skrev:Kul att det går framåt :thumbright:
Ja, jag såg ju när jag tittare lite noggrannare på bilderna att du har en vattenpump som SKA drivas av baksidan på remmen, på min motor har jag tvärtom.
Skönt om det går att få till downpipen någorlunda smärtfritt.

/David
Tack ja det känns som att det rätt många saker börja hamna på plats nu faktiskt :D Ska nog minska tråget en aning på den sidan för att få ner downpipen ordentligt men det nog inga omöjligheter efter närmare mätning igår.

Kör du med bröstkåpan och allt från 9000? För dom har väl så. Måste vara smidigare på ett sätt att slippa sätta ett extra löphjul som jag gjorde :)
Robin Bäckstrand
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av David Herbertsson »

Japp, min motor är från en 9000, har bara monterat insuget från en 900.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Fick ett paket i fredags från L-M-R

Bild

Innehöll ett stående pedalställ och lite behållare, ska ha den fjärde till hydraulisk handbroms som ska dit sen.
Bild

Byggde en ställning med en profil i framkant och två plåtar som går bakåt.
Bild

När det va gjort så kunde stolen börja måttas in och profiler svetsades I golvet för att ha som fäste. Måste bara ha två plattjärn för att sätta i stolen nu.
Bild

Sorterade ut kablarna och är nästan klar med kabelmattan, garanterat en av Sveriges snyggaste ;)
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC

Inlägg av CCRobin »

Idag tog jag en nedre del till instrumentbrädan och kapade bort lite för att få dit runt buren. Tyvärr hade jag inte täcklocket över säkringarna men det går säkert att få tag på, blir att måla i enhetlig färg senare när allt är på plats, nu ville jag mest ha den där för att se hur högt man kan gå med kardantunneln :)

Bild
Robin Bäckstrand
Skriv svar