Sida 1 av 1
Snabbaste B20
Postat: mån jul 17, 2006 10:23 pm
av stigbritt
Jag hade bara en liten fundering om snabbaste b20´n. På filmsidan står det att jens har världens snabbaste b20 med 10.95. Jag kommer ihåg Metall sponsrade volvon för herrans många år sen som Dr Ernie hade vill jag minnas, körde inte den 9´or utan turbo. Är det inte så, så vore det roligt och höra om nån kommer ihåg hur det va med metallvolvon motor, tider o.s.v..
Re: Snabbaste B20
Postat: mån jul 17, 2006 11:32 pm
av Dalmasen
Om jag inte minns helt fel nu så åkte MetallVolvon höga 11:or med B20 + Lustgas och Höga 9:or med B21 16v + Turbo.
Postat: ons jul 19, 2006 11:39 am
av Jillo
beror ju lite på vad man menar med "snabbaste"jag menar då att en person bygger en bil som väger 1000kg,och kör på 8 motsv,en annan har en bil godkänd för race och kör på 10,vem är egentligen snabbast då?
Postat: ons jul 19, 2006 1:16 pm
av Bengan
åker 2 bilar lika fort e dom väl lika snabba oavsett vad som e gjort åt dom?
Postat: ons jul 19, 2006 6:28 pm
av Jens Gustavsson
Mitt mål var att bli snabbast med B20 i en karross-försedd bil.
Jag tror jag har lyckats med det också då ingen har kommit och hävdat motsatsen än i alla fall
Detta skrev jag 2004!
jens gustavsson skrev:Silent Thunder
Säsongen 2003 började hyfsat med en 12.9 sek/186 km/t och 0-100 på 4.6 sek repa med G-tech-mätaren med eldsprutande vinterdäck på en vitsaltad E4 i början av mars på 0.9 bars laddtryck.
Dock var glädjen inte långvarig då B20:in började tappa orken trots idoga justeringar just före vårtävlingen i Piteå. Jag hade hoppats på en hög elva med 0.9 bars laddtryck men fick höja trycket till 1.2 bar innan elvan kom (11.95 sek/186 km/t).
Tiden dubbelkollades med G-tech på E4:an (12.18 sek/185 km/t med slicks) med samma inställningar som i Piteå. Ett annat test gjordes också med samma inställningar som i mars med vinterdäck och 0.9 bars tryck (13.2 sek/176 km/t) som var ett säkert bevis på att motorn tappat 10 km/t i slutfart. Ett annat bevis var att bränslet fått justeras ned flera gånger för att behålla samma avgastemp.
Desperata felsökningar slutade med att jag bytte ventilfjädrar kvällen före Wheels-träffen utan att återfinna effekten (utan att ta lös toppen).
Dagen efter bjöd jag in Leif med Audi 80 Quattron och Peter, "Helan" med fler till en grillning med efterföljande duell utanför Sävar, med lite extra laddtryck (ca 1.25bar) borde Audin i min fantasi få smaka av Volvon även om inte B20:in var riktigt frisk !
Nu går det inte alltid som man tänkt sig, det höjda laddtrycket resulterade i slirande koppling och med vilt orgel trampande högerfot tog jag inte heller in på Audin tvärt emot blev jag mer och mer efter, hemskt nog detta men det värsta kvarstod. I slutet av tredje växeln tappar motorn helt orken jag frikopplar och motorn stannar tvärt på ett otrevligt sätt.
Dagen efter vid en snabb okulärbesiktning uppdagades varför motorn gått sämre och sämre och till slut helt dött, tre insugnings-ventilstyrningar har spruckit med otäta ventilsäten som följd och en ventil som tallriken gått av på = helhaveri !! Detta avslutade tyvärr streetrace-säsongen före den riktigt börjat.
Men allt ont för något gott med sig (försöker man intala sig i alla fall).
Nu när ändå säsongen var åt skogen fanns det kanske tid och pengar till att bygga den där optimala B20-turbo-motorn baserad på de nyaste teorierna (den gamla var mest byggd på delar som redan fanns på lagårds-vinden). Med en sådan motor skulle det kanske till och med vara möjligt att bygga det som jag fantiserat om för mig själv länge "Värdens snabbaste B20-bil" detta låter kanske inte så märkvärdigt i dag men tänk på hur många som har trimmat B20-motorer genom åren !
Några exempel : Timo med Salt&Peppar Amazonen(11.7 sek), Janne Lundin med Midnigt Blower, Göran Edlund nu kallad Dr. Ernie (11.9 sek), Rullarns gamla PV (11.8 sek), Bilsport Jannes kompressor-PV och min polare Magnus Boströms Amazon (11.4 sek). Det lär också finnas någon som kört en riktigt låg 11 i södra Sverige med en amazon.
Med detta som sporre påbörjade jag bygget av den nya B20-motorn, även kallad "Silent Thunder", namnvalet kommer från att wastegate-gaserna nu med injektor-verkan sugs ut till avgasröret med fördelarna att man kan höra spikningar/missljud bättre. Det för konkurrenterna fruktade 80-tals-aktiga namnet Silent Thunder är dock snott från en motor/bil som slagit flera värds rekord i Doorslammer-klassen för några år sedan med en turbo laddad Ken Dutweller ford sb V8.
Det som annars skiljer mest är det nya grenröret med 58-61 cm långa primär-rör, 42.8 mm inner dim. och 13 cm långa kollektorer. Wastegaten är också ny med en rostfri 46 mm B20-insugningsventil och diverse delar från ångdrivna spolos.
Värt att nämna är också att de två 37 mm inner diam. korta rören från kollektorerna till wastegaten går ihop till ett 42.5 mm rör före westgaten (ingen mellanvägg). Avgaspulserna tillåts där blandas lite mellan de två ingångarna i turbinhuset och det brukar främja högvarvs-registret lite, (se bilderna på westgatarna i Peters BMW och Magnus PV) .
En annan nyhet blir Schwitzer S81-turbon (61mm in 70 mm ut) som är väl inkörd från kolfibergängets gamla PV, den blir aningens stor men den bör fungera. Går vi sedan in i B20 motorn är botten delen ny med M-stakar(med 22mm kolv bussning svarvad i jm7 legering) och smidda Male vw kolvar 90.5x39.6x22 mm. Blocket är sen planat 6.8mm.
Toppen och ventilerna är gamla grejer (som är lite uppdaterade) som satt på bilen i sitt första utförande för flera år sedan. Insugningskanalen flödar 207cfm vid 28 tum vattenpelare och avgas-kanalen 142 cfm, och har 46x38 ventiler, dubbla bugpack ventilfjädrar (art nr 4046) med ca 65 kg i sätes-tryck och 125 kg vid max lyft. (toppen som satt på bilen år 99-03 flödade ca 180 cfm in och 135 cfm ut).
Special-kammen från den rasade motorn som faktiskt överlevde har följande värden:
Insugnings-nock BOA 5 ca 308 grader/0.4 mm ventilspel, 8.55 mm kam-lyft. Avgas-nock BOA 6 ca 318 grader/0.4 mm ventilspel, 8.7 mm kam-lyft. Nockvinkeln är satt till 116 grader och installerad med 2 grader advans. Stötstängerna är byggda av 10 mm 4340 stål rör med på svetsade original-ändar. Det är det enda som fungerar på en sådan här motor med höga cylindertryck i slutet av förbränningsfasen och tidig öppning av avgasventilen (det går trögt att öppna).
Som dom flesta vet så är det inte bara effekt som behövs för att vinna så för att förbättra 60 fots-tiderna på gatan är ett laddtrycksstyrt antispinn-system under utvecklig .
Fram över har Mats också lovat att fortsätta dokumentera uppbyggnaden av den nya B20 med kameran och om allt går enligt planerna ska vi fara och "lågtrycksbromsa" (för klen bromsbänk) den senare i vår på Ture Karlssons rullande lansväg, så allt är mappat och klart när sommaren kommer.
Har ni frågor om motorn ska jag försöka svara på dem i forumet.
2004-01-26
/Jens Gustavsson
(Tomterna, Västerbotten)
Postat: tor jul 20, 2006 11:31 am
av Jillo
Bengan skrev:åker 2 bilar lika fort e dom väl lika snabba oavsett vad som e gjort åt dom?
isåfall skulle ju dragracern med b20 som fanns nånstans på forumet här,vara snabbast,Nu är ju inte den en bil som man kör på gatan med kanske,Men dock en b20 i
Postat: tor jul 20, 2006 11:59 am
av caterpillar

det blir i så fall med turboen montert

Postat: tor jul 20, 2006 12:05 pm
av Jens Gustavsson
Jillo skrev:Bengan skrev:åker 2 bilar lika fort e dom väl lika snabba oavsett vad som e gjort åt dom?
isåfall skulle ju dragracern med b20 som fanns nånstans på forumet här,vara snabbast,Nu är ju inte den en bil som man kör på gatan med kanske,Men dock en b20 i
vad är det för dragster?
en dragster är inte en karosseriförsedd bil???? doorslamer??
den snabbaste dragstern (som jag hörttalas om) är stiger teamets dragster som körde 9.3 236 med B20
Postat: fre jul 21, 2006 11:34 am
av Jillo
Jens Gustavsson skrev:Jillo skrev:
isåfall skulle ju dragracern med b20 som fanns nånstans på forumet här,vara snabbast,Nu är ju inte den en bil som man kör på gatan med kanske,Men dock en b20 i
vad är det för dragster?
en dragster är inte en karosseriförsedd bil???? doorslamer??
den snabbaste dragstern (som jag hörttalas om) är stiger teamets dragster som körde 9.3 236 med B20
Var det inte den som fanns bilder etc här på forumet?dragster eller ej,det var en b20 i den iallafall,det var ju snabbaste b20 stigbritt undrade om.
Postat: fre jul 21, 2006 11:59 am
av Jens Gustavsson
du menar per angnes?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8793
den kan bli mycket vass och ev snabbare än stiger teamets framöver!
Postat: lör jul 22, 2006 10:27 am
av Jillo
japp,där var den,

har dom fått i turbo motorn nu tro?dom körde ju med reserv motorn då
Postat: lör jul 22, 2006 12:13 pm
av caterpillar
dom pillar med den turbomotorn,blir vel liiite skruande før den sitter i.men den kommer
